این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 13 آذر 1404
فیض
، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۴-۲۴
عنوان فارسی
بررسی تأثیر برنامه حمایتی ارتقاء سلامت بر سبک زندگی دبیران در مرحله قبل از یائسگی
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: میانسالی باید با تعدیل سبک زندگی، ارتقاء کیفیت عملکرد جسمی و روانی زنان همراه باشد. این مطالعه با هدف تعیین میزان تأثیر اجرای برنامه حمایتی ارتقاء سلامت بر سبک زندگی قبل از یائسگی انجام شد. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع نیمه تجربی است، که با دو گروه آزمون (50 نفر) و شاهد (41 نفر) که به روش نمونهگیری غیر احتمالی انتخاب شدند، انجام شد. برنامه حمایتی ارتقاء سلامت در سه مرحله بررسی و شناخت، برنامه ریزی حمایتی و ارزشیابی اجرا شد. دادهها بهوسیله پرسشنامههای اطلاعات دموگرافیک و سبک زندگی ارتقاءدهنده سلامت دو (HPLPII) قبل و 45 روز پس از مداخله درگروه آزمون و شاهد جمعآوری گردید. نتایج: یافتهها نشان داد که قبل از مداخله بین میانگین نمرات رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت اختلاف آماری معنیداری در دو گروه مشاهده نشد (467/0= P)، در حالی که بعد از مداخله بین میانگین نمرات رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت، در دو گروه بر اساس نتایج آزمون تی مستقل (001/0=P) و درگروه آزمون قبل و بعد از مداخله بر اساس نتایج آزمون تی زوجی اختلاف آماری معنیداری مشاهده شد (001/0= P). نتیجهگیری: نتایج پژوهش نشان داد که اجرای برنامه حمایتی ارتقاء سلامت بر سبک زندگی دبیران موثر میباشد. لذا، پیشنهاد میگردد بهعنوان یک روش موثر در ارتقاء سبک زندگی زنان میانسال بهکار گرفته شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
The effect of a supportive health promotion program on the lifestyle of premenopause teachers
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Lifestyle modifications are required to promote the quality of physical and mental health performance in the middle-aged women. Therefore, this study aimed to determine the effect of performing a supportive health promotion program on lifestyle of the premenopause teachers. Materials and Methods: In this quasi-experimental study, two case (50) and control (41) groups were selected by the convenience sampling. The supportive program for health promotion was performed at the three stages: assessment, supportive planning and evaluation. Data were collected using the demographic data and health promotion lifestyle profile II (HPLP II) questionnaires before and 45 days after the intervention in both groups. Results: Findings showed that no significant difference was seen between the two groups in the mean numbers of the health-promoting behaviors before the intervention (P= 0.467), while a significant difference was seen after the intervention (P=0.001). Moreover, a significant difference was seen between the mean numbers of the health-promoting behaviors in the case group before and after the intervention (P=0.001). Conclusion: According to the results of the study, implementing a supportive health promotion program has a positive effect on lifestyle of the teachers. Therefore, such programs should be applied as an effective method to promote lifestyle in the middle-aged women.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
فاطمه حیدری | fatemeh heidari
سیما محمد خان کرمانشاهی | sima mohammad khan kermanshahi
department of nursing, faculty of medical sciences, tarbiat modares university, tehran, i. r. iran.
تهران، تقاطع بزرگراه آل احمد و چمران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم پزشکی
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه تربیت مدرس (Tarbiat modares university)
زهره ونکی | zohreh vanaki
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-1027&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات