مدیریت بحران، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۷۴-۹۳

عنوان فارسی فهم و تجربه کودکان از زلزله ۱۳۹۶ کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر باهدف بررسی آسیب‌های ناشی از زلزله سال 1396 بر کودکان زلزله‌زده کرمانشاه و به روش نظریه مبنایی انجام‌شده است. اطلاعات با استفاده از مصاحبه عمیق نیمه ساخت‌یافته با 12 نفر از کودکان آسیب‌دیده شهرستان‌های سرپل ذهاب و ثلاث باباجانی و با استفاده از نمونه‌گیری هدفمند، جمع‌آوری‌شده است. کودکان در مصاحبه‌ خود شرایط زمینه‌ای، شرایط علّی، شرایط مداخله‌گر، ادراک، راهبرد و پیامدهای برخورد خود در مواجهه با این فاجعه هولناک را توصیف کرده‌اند. نتایج این پژوهش نشان داد که کودکان موردمطالعه، دچار آسیب‌های شدید جسمی و ضربه‌های شدیدتر روانی- اجتماعی شده بودند که بعد از گذشت چند سال هنوز زندگی این کودکان را تهدید می‌کند و چنانکه باید به آن‌ها رسیدگی نشده است. به‌علاوه، این کودکان درک کامل و درستی از وضعیت زمان زلزله نداشته و خیلی از آن‌ها کمترین آگاهی از زلزله و شرایط آن داشتند. تأثیرپذیری هر یک از آن‌ها از این آسیب‌ها و شرایط پیش‌آمده متفاوت بود. همچنین، پدیده محوری این مطالعه «ناامنی وجودی» نام‌گذاری شد که نشانگر شرایط بسیار دشوار آنان در مقابل زلزله است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آسیب‌شناسی،پیامدهای اقتصادی- اجتماعی،زلزله کرمانشاه،کودکان زلزله زده،نظریه مبنایی،

عنوان انگلیسی Understanding and Experience of Children from the 2017 Kermanshah Earthquake
چکیده انگلیسی مقاله The present study aimed to investigate the damages caused by the 2017 earthquake on children affected in Kermanshah province, utilizing the grounded theory method. Data were collected through semi-structured in-depth interviews with 12 affected children from Sarpol-e Zahab and Salas-e Babajani counties using purposive sampling. In their interviews, the children described contextual conditions, causal conditions, intervening conditions, perceptions, strategies, and outcomes of their experiences in confronting this devastating disaster. The results of this study revealed that the children studied suffered severe physical injuries and even more intense psychosocial traumas, which, years later, continue to threaten their lives and have not been adequately addressed. Additionally, these children had limited and incomplete understanding of the earthquake and its circumstances, with many having minimal awareness of earthquakes and related conditions. The extent to which each child was affected by the damages and the situations that arose varied. Moreover, the central phenomenon of this study was identified as "existential insecurity", reflecting the extremely challenging conditions they faced in response to the earthquake.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آسیب‌شناسی,پیامدهای اقتصادی- اجتماعی,زلزله کرمانشاه,کودکان زلزله زده,نظریه مبنایی

نویسندگان مقاله زهرا سلیمانی راد |
دانش‌آموخته کارشناسی ارشد پژوهش، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

افسانه کمالی |
استادیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران

منصوره اعظم آزاده |
دانشیار، گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصادی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://www.joem.ir/article_722753_daa66c67fd2d2f246d806e947fae56b5.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات