|
مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱۵۳-۱۶۷
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر سواد رسانهای بر سواد بدنی مخاطبان برنامههای ورزشی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این پژوهش با هدف تعیین تأثیر سواد رسانهای بر سواد بدنی مخاطبان ورزشی انجام شد. این تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری دادهها، توصیفی و از نوع پیمایشی بود که به شکل میدانی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مخاطبان شهر اراک بود که برنامههای ورزشی شامل استانی و ملّی را از رسانههای مختلف اعم از تلویزیون، مجلات، فضای مجازی و غیره دنبال میکردند. بهمنظور تعیین نمونه آماری تحقیق، از روش غیر تصادفی در دسترس استفاده شد و 250 پرسشنامه بین تمامی مخاطبین توزیع شد که در نهایت 200 پرسشنامه سالم برگشت داده شد و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. برای بررسی سواد رسانهای از پرسشنامه سواد رسانهای تامن (1995) با 59 گویه و برای سنجش سواد بدنی از پرسشنامه استاندارد سواد بدنی سام و همکاران (2016) شامل 9 گویه استفاده شد. پس از تأیید روایی محتوایی ابزار تحقیق، توسط 8 تن از اساتید مدیریت ورزشی، به منظور تعیین پایایی پرسشنامهها، آزمون آلفای کرونباخ مورد استفاده قرار گرفت که ضرایب بالای 0.7 به دست آمد. برای آزمون فرضیههای پژوهش از آزمون مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از نرمافزار اس پی اس اس نسخه 24 و پی ال اس نسخه 3 استفاده شد. یافتهها نشان داد؛ سواد رسانهای بر سواد بدنی و ابعاد آن شامل درک و دانش مخاطبان، احساس خود و اعتماد به خود و همچنین خودبیانگری و ارتباط با دیگران تأثیر معنیداری دارد. رسانهها با توجه به نقش آموزشی که دارند میتوانند سبب ترویج فعالیتهای ورزشی و بدنی در میان مخاطبان شده تا نسبت به فعالیتهای بدنی آگاهی بیشتری یابند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سواد بدنی،سواد رسانهای،مخاطبان برنامههای ورزشی، |
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Media Literacy on the Physical Literacy of Audiences of Sports Programs |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
This research aimed to determine the effect of media literacy on the physical literacy of sports audiences. The study was descriptive in nature, focused on practical applications, and employed a field survey method for data collection. The statistical population included all audiences in Arak city who followed provincial and national sports programs through various media, such as television, magazines, and online platforms. To determine the statistical sample, a non-random convenience sampling method was used, resulting in the distribution of 250 questionnaires. Ultimately, 200 questionnaires were returned and analyzed. Standard questionnaires were used to collect data. Tamman’s media literacy questionnaire (1995) with 59 items was utilized to assess media literacy, while the standard physical literacy questionnaire by Sam et al. (2016), which contains 9 items, was employed to measure physical literacy. After verifying the content validity of the research instruments, Cronbach's alpha test was conducted with input from eight sports management professors to determine the reliability of the questionnaires, yielding coefficients above 0.7. To test the research hypotheses, structural equation modeling was employed using SPSS version 24 and PLS version 3 software. The findings indicated that media literacy has a significant effect on physical literacy and its dimensions, which include audience understanding and knowledge, self-perception and self-confidence, as well as self-expression and communication with others. Given their educational role, the media can effectively promote sports and physical activities among audiences, increasing their awareness of physical activities. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سواد بدنی,سواد رسانهای,مخاطبان برنامههای ورزشی |
|
نویسندگان مقاله |
محمدحسن فردوسی | استادیار، گروه مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
سید رضا موسوی | دانشجوی کارشناسی ارشد، مدیریت ورزشی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://sportmedia.journals.pnu.ac.ir/article_9848_54bf3b64cfad91ff9acc1bc2e5d51693.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|