این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
بررسی های بازرگانی، جلد ۱۳، شماره ۷۵، صفحات ۴۷-۵۶

عنوان فارسی مزیت نسبی ایران در صادرات فناوری
چکیده فارسی مقاله بررسی مزیت‌نسبی ایران در صادرات کالاهای فناورانه از جمله مباحث مهم در تجزیه‌وتحلیل بخش تجارت خارجی کشور است. بررسی آمار و اطلاعات نشانگر آنست‌که دوسوم از صادرات ایران را کالاهای صنعتی با فناوری متوسط در دو گروه متوسط روبه‌پایین و متوسط روبه‌بالا شامل می‌شود و همچنین یک سوم از واردات کشور، شامل کالاهای صنعتی با فناوری متوسط روبه‌بالا می‌شود.ایران در صادرات کالاها براساس سطح فناوری منطقه جنوب غربی آسیا در بین 16 کشور، سهمی میانی را دارد. البته در صادرات کالاهای با فناوری متوسط روبه‌بالا جایگاهی به‌مراتب بهتر از کالاهای با سطوح فناوری دیگر را داراست.ایران در صادرات هیچ کدام از انواع فناوری مزیت نسبی ندارد. ضمنا فقط در مورد کالاهای با فناوری متوسط روبه‌بالا شاخص فزاینده بوده و در مورد سایر کالاها این شاخص کاهنده بوده است.با عنایت بدانکه به‌نظر می‌رسد ایران بتواند در زمینه صادرات کالاهای با فناوری متوسط روبه‌بالا در یک برنامه بلندمدت حدودا یک‌دهه‌ای به مزیت نسبی صادراتی دست یابد، پیشنهاد می‌شود دولت در زمینه سرمایه‌گذاری در اینگونه کالاها و مهمتر از آن ایجاد بسترهای لازم جهت حضور بیشتر بخش خصوصی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقدام کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فناوری، صادرات و واردات صنعتی، مزیت‌نسبی آشکارشده،

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد رضا عابدین مقانکی | mohammad reza abedin مقانکی
عضو هیئت علمی

بهروز دینی |
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهشهای بازرگانی


نشانی اینترنتی http://barresybazargani.itsr.ir/article_22270_b0c63d61e91ab3247995c557c99a3f79.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/642/article-642-352624.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات