این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 19 شهریور 1404
اصول بهداشت روانی
، جلد ۲۷، شماره ۲، صفحات ۱۰۹-۱۱۸
عنوان فارسی
اعتبارسنجی پرسشنامه رفتار کمتحرک اوقات فراغت جوانان در بین دانشآموزان دبیرستانی در ایران
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: رفتار کمتحرک، که با فعالیتهای کممصرف انرژی مشخص میشود، در سطح جهان، از جمله در ایران، افزایش یافته است و منجر به خطرات مختلف سلامتی میشود. ارزیابی این رفتارها برای توسعه مداخلات مؤثر بسیار مهم است. هدف این مطالعه، اعتبارسنجی پرسشنامه رفتار کمتحرک اوقات فراغت جوانان (YLSBQ) در بین دانشآموزان دبیرستانی است. روش کار: این مطالعه مقطعی، YLSBQ را در بین 983 دانشآموز دبیرستانی در بندرعباس، ایران، در سالهای 2022-2023 اعتبارسنجی کرد. شرکتکنندگان از طریق نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای از 20 دبیرستان انتخاب شدند. اعتبار محتوا با استفاده از نسبت اعتبار محتوا (CVR) و شاخص اعتبار محتوا (CVI) ارزیابی شد. اعتبار همزمان با استفاده از پرسشنامه شایستگی حرکتی نوجوانان (AMCQ) بررسی شد. روایی سازه از طریق تحلیل عاملی اکتشافی (EFA) و تحلیل عاملی تأییدی (CFA) ارزیابی شد، در حالی که پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ، پایایی آزمون-بازآزمون و پایایی دو نیمهسازی ارزیابی شد. نتایج: YLSBQ روایی محتوایی قوی نشان داد (CVR: 0.64-1.00، CVI: 0.64-0.91). روایی همزمان با AMCQ معنیدار بود (r= 0.71، P= 0.01). EFA چهار عامل را شناسایی کرد که 67.90٪ از واریانس را توضیح میدادند. CFA برازش مدل را تأیید کرد (χ²= 80.31، RMSEA= 0.046، CFI= 0.99). پایایی عالی بود (آلفای کرونباخ= 0.914، آزمون-بازآزمون r= 0.91، ضرایب لامبدا: 0.792-0.947). نتیجهگیری: پرسشنامه رفتار کمتحرک اوقات فراغت جوانان ابزاری روا و پایا برای ارزیابی رفتارهای کمتحرک در بین جوانان ایرانی است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
پرسشنامه، رفتار کمتحرک، روانسنجی، نوجوان
عنوان انگلیسی
Validation of the Youth Leisure-time Sedentary Behavior Questionnaire among high school students in Iran
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Sedentary behavior, characterized by low-energy expenditure activities, has increased globally, including in Iran, leading to various health risks. Assessing these behaviors is crucial for developing effective interventions. This study aims to validate the Youth Leisure-Time Sedentary Behavior Questionnaire (YLSBQ) among high school students. Materials and Methods: This cross-sectional study validated the YLSBQ among 983 high school students in Bandar Abbas, Iran, in 2022-2023. Participants were selected through multistage cluster sampling from 20 high schools. Content validity was assessed using the Content Validity Ratio (CVR) and the Content Validity Index (CVI). Concurrent validity was examined using the Adolescent Motor Competence Questionnaire (AMCQ). Construct validity was evaluated through Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA), while reliability was assessed using Cronbach's alpha, test-retest reliability, and split-half reliability. Results: The YLSBQ demonstrated strong content validity (CVR: 0.64-1.00, CVI: 0.64-0.91). Concurrent validity with the AMCQ was significant (r= 0.71, P= 0.01). EFA identified four factors explaining 67.90% of the variance. CFA confirmed the model fit (χ²= 80.31, RMSEA= 0.046, CFI= 0.99). Reliability was excellent (Cronbach's alpha= 0.914, test-retest r= 0.91, lambda coefficients: 0.792-0.947). Conclusion: The Youth Leisure-Time Sedentary Behavior Questionnaire is a valid and reliable tool for assessing sedentary behaviors among Iranian youth.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Adolescent, Psychometrics, Questionnaire, Sedentary behavior
نویسندگان مقاله
| Zahra Shamsaei
Ph.D. student of educational psychology, Department of Psychology, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran.
| Lila Khaje Pour
Assistant professor, Department of Psychology, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran.
| Emad Yousefi
Assistant professor, Department of Psychology, Qeshm Branch, Islamic Azad University, Qeshm, Iran.
نشانی اینترنتی
https://jfmh.mums.ac.ir/article_26088.html
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
مقاله پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات