این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 17 شهریور 1404
فصلنامه علمی پژوهشی آیین حکمت
، جلد ۱۲، شماره تابستان ۹۹ - مسلسل ۴۴، صفحات ۶۳-۸۶
عنوان فارسی
حرکت جوهری سلوکی نفس ناطقه انسانی
چکیده فارسی مقاله
سلوک حرکت نفس ناطقه به سوی خداست و هر عمل سلوکی پارهای از حرکت آن نفس به سوی غایت هستی است. این یک حرکت استکمالی است که از حرکت جوهری نفس ناطقه برمیخیزد. نفس در صورتهای اخلاقی و سلوکی به مثابۀ کمالات جوهری حرکت میکند؛ ولی این حرکت نه حرکت جوهری عرضی، بلکه حرکت طولی و حرکت برداری است. حرکت جوهری طولی با انتقال موضوع در فعلیتها، در سلسلۀ طولی جهان هستی واقع میشود. حرکت جوهری برداری که از نوآوریهای استاد علی عابدی شاهرودی است با مؤلفههای خاصی در پی ترکیب حرکت جوهری عرضی و طولی و به گونۀ شتابدار به وجود میآید. حرکت جوهری استکمالی به امکان استعدادی و استکمال وجودی و قوای قلبی وابسته است تا زمینۀ حرکت فراهم گردد و با استکمال، تکامل وجودی و اشتداد وجودی رخ دهد و با فعلیت قوای قلبی همانند لطائف سبعه سلوک به سوی غایت هستی صورت گیرد. منشأ این حرکت استکمالی چیست؟ در پاسخ، با بهرهگیری از بیان استاد علی عابدی شاهرودی، بحث عامل و مدبر این حرکت جوهری را طرح کردهایم. این مدبر بر دو قسم است: یکی مدبر درونی که ارادۀ عقلی است و دیگری مدبر بیرونی که ارادۀ ملکوتی و الهی است. البته تدبیر مدبر ملکوتی و الهی نیز به سه دسته تقسیم میشود: تدبیر آغازین و پسین؛ تدبیر اصلی و طریقی و تدبیر عام و خاص. در ادامه به اثبات حرکت جوهری استکمالی پرداختهایم که بر برهان حرکت در کمالات اخلاقی و سلوکی تکیه دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
حرکت جوهری استکمالی، حرکت جوهری طولی، حرکت جوهری برداری، امکان استعدادی، اشتداد وجودی، مدبر عقلی، مدبر ملکوتی،
عنوان انگلیسی
Conductive Substantial Movement of Human Rational Soul
چکیده انگلیسی مقاله
The path of Human rational soul`s movement is towards God, and every conductive action is a part of the movement towards the end of the existence. It is a perfect-based movement that arises from the substantial movement of the rational soul. The soul moves as substantial perfections in moral and behavioral forms; but this motion is not a substantial motion in width, but a longitudinal motion. Longitudinal substantial motion occurs in the longitudinal chain of the universe by transferring its subject in actualities. Vector substantial movement, which is one of Ali
`Ābedī Shāhrūdī`s
innovations, happens following the combination of width and longitudinal accelerating substantial movements by special components. Perfect-based substantial movement depends on the
imk
ān-i isti`dādī,
talent possibility, existential perfection-seeking and human heart forces to provide the ground for movement to cause perfection, existential evolution and
ishtid
ād
, intensity, and with the actuality of the heart forces to the end of existence occurs. What is the origin of this perfect-seeking movement? In response, using the statement of Master Ali
`Ābedī Shāhrūdī
, we have proposed a discussion of the manager of this essential movement. This manager is of two types: inner and externa, the former being the intellectual will and the later external which is the heavenly and Divine will. Of course, the action of the latter is also divided into three categories: the initial and the last, the main and the lesser and the general and the special manager. In the following, we have proved the essence of perfection-seeking motion, which relies on the argument of motion in moral and behavioral perfections
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
حرکت جوهری استکمالی, حرکت جوهری طولی, حرکت جوهری برداری, امکان استعدادی, اشتداد وجودی, مدبر عقلی, مدبر ملکوتی
نویسندگان مقاله
علی فضلی |
استادیار و عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه
نشانی اینترنتی
http://pwq.bou.ac.ir/article_69265_93f4e4ac937c179124d4ddc39da1c340.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات