|
اسلام پژوهان، جلد ۶، شماره سیزدهم-زمستان ۹۸، صفحات ۱۱۴-۸۳
|
|
|
عنوان فارسی |
ولایت تکوینی |
|
چکیده فارسی مقاله |
این اصل که افرادی از انسانها هستندکه با پرورش وتربیت نمودن روح خویش به یک سری تواناییهایی دست مییابند وبه سبب آن میتوانند به اعمال خارقالعادهای دست بزند که به هیچوجه نمیتوان آنها را با علوم تجربی متداول توجیه و تفسیر نمود. به چنین توانایی، ولایت تکوینی گویند که دیگرانسانها ازانجام دادن آن عاجزند. ورمزرسیدن به این تواناییها انجام دادن یک سلسله ریاضتهااست. این گونه ریاضتها از دیدگاه اسلام به دو دسته قابل تقسیماند: ریاضتهای غیرمشروع که غالبا مرتاضان و دراویش پرچم داران اینگونه ریاضتهاهستند و ریاضتهای مشروع اولیاءالله؛ اولیاء الهی از طریق عبودیت و بندگی خدا به تکامل روحی و معنوی نایل میشوند که نتیجه آن تسلط بر جهان طبیعت است. چنین ولایتی ولایت تکوینی است که راه کسب آن بر روی همگان باز است. عبودیت خالصانه موجب مهار نفس و کسب بینش ومعرفت خاص و نیز سیطره بر جهان طبیعت میگردد. قرآن نمونههایی از ولایت تکوینی انبیاء و اولیای الهی را گزارش میکند که بر اثر عبادت باخلوص نیت برای آنان حاصل شده است. البته بایدمتذکرشویم که ولایت تکوینی، منافاتی با توحید افعالی ندارد زیرا چنین امری ازدیدگاه مکتب تشیع شأنی از شؤون اهل بیت: است وتصرف درائمه : در جهان هستی به اذن خداوند متعال و در طول اراده او میباشد. حال باتوجه به اهمیت موضوع سعی شده در این نوشتار با آشنایی هرچه بیشتروبهتربا ولایت تکوینی واقوال ونظریات مختلف پیرامون آن ،هرچه بیشتربه تبیین این مسئله به عنوان یکی ازکلیدی ترین مسائل اعتقادی مکتب تشیع بپردازیم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ولایت،
ولایت تکوینی،
امام، |
|
عنوان انگلیسی |
ولایت تکوینی |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
این اصل که افرادی از انسانها هستندکه با پرورش وتربیت نمودن روح خویش به یک سری تواناییهایی دست مییابند وبه سبب آن میتوانند به اعمال خارقالعادهای دست بزند که به هیچوجه نمیتوان آنها را با علوم تجربی متداول توجیه و تفسیر نمود. به چنین توانایی، ولایت تکوینی گویند که دیگرانسانها ازانجام دادن آن عاجزند. ورمزرسیدن به این تواناییها انجام دادن یک سلسله ریاضتهااست. این گونه ریاضتها از دیدگاه اسلام به دو دسته قابل تقسیماند: ریاضتهای غیرمشروع که غالبا مرتاضان و دراویش پرچم داران اینگونه ریاضتهاهستند و ریاضتهای مشروع اولیاءالله؛ اولیاء الهی از طریق عبودیت و بندگی خدا به تکامل روحی و معنوی نایل میشوند که نتیجه آن تسلط بر جهان طبیعت است. چنین ولایتی ولایت تکوینی است که راه کسب آن بر روی همگان باز است. عبودیت خالصانه موجب مهار نفس و کسب بینش ومعرفت خاص و نیز سیطره بر جهان طبیعت میگردد. قرآن نمونههایی از ولایت تکوینی انبیاء و اولیای الهی را گزارش میکند که بر اثر عبادت باخلوص نیت برای آنان حاصل شده است. البته بایدمتذکرشویم که ولایت تکوینی، منافاتی با توحید افعالی ندارد زیرا چنین امری ازدیدگاه مکتب تشیع شأنی از شؤون اهل بیت: است وتصرف درائمه : در جهان هستی به اذن خداوند متعال و در طول اراده او میباشد. حال باتوجه به اهمیت موضوع سعی شده در این نوشتار با آشنایی هرچه بیشتروبهتربا ولایت تکوینی واقوال ونظریات مختلف پیرامون آن ،هرچه بیشتربه تبیین این مسئله به عنوان یکی ازکلیدی ترین مسائل اعتقادی مکتب تشیع بپردازیم. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ولایت,
ولایت تکوینی,
امام |
|
نویسندگان مقاله |
مهدی موری | دانش آموخته سطح چهار حوزه و دانشجوی دکتری تاریخ تمدن اسلامی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://iqiri.dte.ir/article_69614_7a4a4ea24867ebd97c978c4a6754823c.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|