|
اسلام پژوهان، جلد ۱۰، شماره بیست و هفتم - پاییز ۱۴۰۲، صفحات ۵۹-۸۴
|
|
|
عنوان فارسی |
مقایسه نقش رهبری علما در انقلاب اسلامی و نهضت مشروطیت |
|
چکیده فارسی مقاله |
انقلاب اسلامی از بزرگترین انقلابهای قرن است که نقش امام خمینیH بهعنوان رهبری آن، غیرقابل انکار است. امام از تجربه رهبران نهضتهای گذشته به بهترین وجه بهرهمند شد. یکی از این نهضتهای بزرگ، نهضت مشروطیت بود که اگر چه علماء نقش مهمی در آن داشتند، اما به ثمر ننشست. در مقایسه بین نقش رهبری این دو نهضت، سئوالی اساسی مطرح میگردد که چرا نهضت مشروطه به شکست منجر شد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید؛ یکی از دلائل اساسی این بود که انقلاب اسلامی از درون دین برخاست و خود امام آن را ایجاد کرد، اما نهضت مشروطه در واقع برخاسته از تجربه دنیای غرب بود که علمامی خواستند از موقعیت به دست آمده استفاده کنند.دلیل دیگر را میتوان در رهبری واحد در انقلاب اسلامی و دو دستگی در بین علمای مشروطه دانست. یکی دیگر از وجوه شکست مشروطه، عدم جایگزینی الگوی صحیح به جای استبداد بود و نظریهپردازی اساسی در این زمینه صورت نگرفت. اما در انقلاب اسلامی، خود حضرت امامH نظریه ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی را بهعنوان یک الگوی بیبدیل در عصر غیبت مطرح نمود. همچنین از آنجا که مرجعیت همواره پایگاهی کاملاً مورد اطمینان برای مردم بوده است، حضرت امامH علاوه بر رهبری توانمند، دارای مقام مرجعیت بود. ولی رهبری نهضت مشروطه اگر چه در دستان علمای بزرگی قرارگرفته بود، لکن مراجع تقلید در نجف و به دور از متن نهضت به سر میبردند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
انقلاب اسلامی،
نهضت مشروطیت،
امام خمینی،
علمای مشروطه،
شیخ فضلالله نوری، |
|
عنوان انگلیسی |
مقایسه نقش رهبری علما در انقلاب اسلامی و نهضت مشروطیت |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
انقلاب اسلامی از بزرگترین انقلابهای قرن است که نقش امام خمینیH بهعنوان رهبری آن، غیرقابل انکار است. امام از تجربه رهبران نهضتهای گذشته به بهترین وجه بهرهمند شد. یکی از این نهضتهای بزرگ، نهضت مشروطیت بود که اگر چه علماء نقش مهمی در آن داشتند، اما به ثمر ننشست. در مقایسه بین نقش رهبری این دو نهضت، سئوالی اساسی مطرح میگردد که چرا نهضت مشروطه به شکست منجر شد و انقلاب اسلامی به پیروزی رسید؛ یکی از دلائل اساسی این بود که انقلاب اسلامی از درون دین برخاست و خود امام آن را ایجاد کرد، اما نهضت مشروطه در واقع برخاسته از تجربه دنیای غرب بود که علمامی خواستند از موقعیت به دست آمده استفاده کنند.دلیل دیگر را میتوان در رهبری واحد در انقلاب اسلامی و دو دستگی در بین علمای مشروطه دانست. یکی دیگر از وجوه شکست مشروطه، عدم جایگزینی الگوی صحیح به جای استبداد بود و نظریهپردازی اساسی در این زمینه صورت نگرفت. اما در انقلاب اسلامی، خود حضرت امامH نظریه ولایت فقیه و تشکیل حکومت اسلامی را بهعنوان یک الگوی بیبدیل در عصر غیبت مطرح نمود. همچنین از آنجا که مرجعیت همواره پایگاهی کاملاً مورد اطمینان برای مردم بوده است، حضرت امامH علاوه بر رهبری توانمند، دارای مقام مرجعیت بود. ولی رهبری نهضت مشروطه اگر چه در دستان علمای بزرگی قرارگرفته بود، لکن مراجع تقلید در نجف و به دور از متن نهضت به سر میبردند. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
انقلاب اسلامی,
نهضت مشروطیت,
امام خمینی,
علمای مشروطه,
شیخ فضلالله نوری |
|
نویسندگان مقاله |
سهیل حاجیپور | طلبه سطح یک حوزه علمیه قم.
مهدی موری | استادیار گروه معارف اسلامی دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام(ره)، شهرری، تهران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://iqiri.dte.ir/article_75684_5cbf9b88196558d6c72a5616acd185d2.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|