پیکره (پژوهش در هنرهای تجسمی)، جلد ۱۴، شماره ۳۹، صفحات ۷۲-۸۸

عنوان فارسی نقش و رنگ در هنر و معماری: نشانه‌های هویت قوم بلوچ
چکیده فارسی مقاله مقدمه: منطقه بلوچستان به دلیل تنوع معماری و صنایع دستی، با وجود تفاوت‌های مشهود، هویت خاصی برای قوم بلوچ شکل می‌دهد. هدف این مطالعه شناسایی معنا و مفهوم رنگ‌ها و نقوش به‌کاررفته و تحلیل نقش آن‌ها به‌عنوان نمادهای هویتی قوم بلوچ است و این موضوع به درک بهتر ارزش‌ها و فرهنگ غنی این منطقه کمک می‌کند. بدین ترتیب، سوالات پژوهش به این مهم می‌پردازد که معنا و مفهوم، خواستگاه و منبع الهام رنگ‌ها و نقوش در صنایع دستی و مسکن بومی بلوچستان چیست؟ همچنین، چگونه نقوش و رنگ‌های به‌کاررفته در صنایع دستی و مسکن این منطقه را به‌عنوان نمادهای هویتی قوم بلوچ معرفی می‌شوند؟
روش پژوهش: پژوهش پیش رو به شیوه توصیفی- تحلیلی و یافته‌های آن از طریق منابع کتابخانه‌ایی، پایگاه‌های اطلاعاتی و بازدیدهای میدانی از انواع هنرها انجام شده است. جامعه آماری شامل مسکن بومی و هنرهای سنتی منطقه بلوچستان است و انتخاب نمونه‌ها با توجه به هدف پژوهش انتخابی بوده است. یافته‌های تحقیق به شکل کیفی تحلیل شده‌اند.
یافته‌ها: بررسی‌ها نشان می‌دهد که نقوش رنگارنگ در هنر بلوچی، به‌ویژه سوزن‌دوزی، نمادهای فرهنگی منحصربه‌فرد این قوم هستند و ریشه‌های مشترکی با فرهنگ‌های همسایه، به‌ویژه هند، دارند. رنگ‌ها در معماری بلوچستان فضایی شاداب ایجاد کرده و نقوش هندسی پیوستگی قوم بلوچ را در مواجهه با ناملایمات نمایان می‌سازند، به‌طوری‌که این عناصر جنبه‌های تزئینی و همچنین اساس بیان فرهنگی و اجتماعی آنان را تشکیل می‌دهند.
نتیجه‌گیری: علاقه و التزام قوم بلوچ به استفاده از نقوش هندسی ساده و رنگ‌های شاد در صنایع‌دستی و پوشاک محلی، همچنین در تزئینات داخلی و بیرونی مسکن بومی، هویت و منظر فرهنگی واحدی را در عین کثرت برای آن‌ها ایجاد کرده است. این امر نشان‌دهنده آن است که هنر و معماری بلوچستان با استفاده از این نقوش و رنگ‌های خاص، هویت فرهنگی قوم بلوچ را تبیین می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Pattern and Color in Art and Architecture: Symbols of Baloch Ethnic Identity
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: The region of Balochistan, due to its architectural diversity and handicrafts, shapes a distinct identity for the Baloch people despite noticeable differences. This study aims to identify the meanings and concepts of the colors and patterns used and to analyze their role as identity symbols of the Baloch people, which helps in better understanding the values and rich culture of this region. Thus, the research questions are,  “What is the meaning and concept, origin, and source of inspiration for the colors and patterns in the handicrafts and traditional housing of Balochistan”? And “How are the patterns and colors used in the handicrafts and housing of this region introduced as identity symbols of the Baloch people”?
Research Method: The present research was descriptive-analytical, and data was collected through library resources, databases, and field visits to various types of arts. The statistical population includes local housing and traditional arts of the Balochistan region, and the selection of samples was purposeful based on the research objectives. The research findings were analyzed qualitatively.
Findings: Investigations show that the colorful patterns in Balochi art, especially embroidery, are unique cultural symbols of this ethnic group and share common roots with neighboring cultures, particularly India. The colors in Balochistan's architecture create a vibrant atmosphere, and the geometric patterns reveal the Baloch people's resilience in the face of adversity. Thus, these elements constitute both decorative aspects and the foundation of their cultural and social expression.
Conclusion: The Baloch people's interest and commitment to using simple geometric patterns and bright colors in handicrafts and local clothing, as well as in the interior and exterior decorations of their local homes, have created a unified cultural identity and landscape for them despite their diversity. This indicates that the art and architecture of Balochistan, through the use of these specific patterns and colors, elucidate the cultural identity of the Baloch people.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Pattern,color,Art and Architecture,Identity,Baloch Ethnic Group

نویسندگان مقاله Karim Bakhsh Torshabi |
Assistant Professor, Department of Architecture Engineering, Faculty of Art and Architecture, University of Sistan and Balochistan, Sistan and Balochistan, Iran.

Sahel Erfanmanesh |
2. Assistant Professor, Handicrafts Department, Faculty of Art and Architecture, University of Sistan and Balochistan, Sistan and Balochistan, Iran.

Mohamad Hassanpour |
Assistant Professor, Handicrafts Department, Faculty of Art and Architecture, University of Sistan and Balochistan, Sistan and Balochistan, Iran.


نشانی اینترنتی https://paykareh.scu.ac.ir/article_19886_cd14347546317106b9623504cd65edb3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده en
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات