|
مجله سلامت و جامعه، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۶-۶
|
|
|
عنوان فارسی |
تاثیر آموزش مهارت های زندگی برامید به آینده و مشکلات هیجانی-رفتاری کودکان کار مهاجر افغان شهر اصفهان |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: کودکان کار بدلیل دور بودن یا بیتوجهی خانواده، کودکیشان را دور از شادی و آرامش سپری میکنند که این وضعیت بر سالهای حساس کودکی و بزرگسالی آنها تاثیرگذار است و منجر به بروز مشکلات هیجانی رفتاری مانند پرخاشگری و اضطراب در آنها میشود. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر مشکلات رفتاری هیجانی و امید به آینده کودکان کار مهاجر افغان انجام شد. روش کار : این یک مطالعه نیمه تجربی است. جامعه پژوهش، کودکان کار مهاجر افغان شهر اصفهان در سال 1402 بودند. 50 کودک کار بصورت دردسترس انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه مداخله و کنترل جایگزین شدند. گروه مداخله 10 جلسه آموزش مهارتهای زندگی را دریافت کرد. گروه کنترل مداخلهای دریافت نکرد. شرکتکنندگان قبل و بعد از مطالعه به پرسشنامههای ناامیدی کودکان کازدین و سنجش نقاط قوت و ضعف گودمن پاسخ دادند. دادهها با ازمونهای توصیفی( فراوانی، میانگین و درصد) و استنباطی ( تی مستقل و زوجی) در نرمافزار spss نسخه 18 تجزیه و تحلیل شدند. یافتهها: میانگین نمرات مشکلات هیجانی رفتاری و امید به آینده قبل از مطالعه در دو گروه معنادار نبود (05/0<p). بعد از مداخله، میانگین نمرات مشکلات هیجانی رفتاری 49/0 ±31/46 بود که در همه مولفه های آن بجز مولفه بیش فعالی کاهش معنادار داشت(001/0=p). اما میانگین نمره امید به اینده 18/6 ±03/16 معنا دار نبود. در گروه کنترل میانگین نمرات متغیرها تغییری نداشت و معنادار نبود(05/0<p). نتیجهگیری: آموزش مهارتهای زندگی، مشکلات هیجانی رفتاری کودکان کار مهاجر افغان را بهبود میبخشد، اما برای تاثیرگذاری بر امید به آینده آنان شاید پروسه طولانی تری نیاز باشد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
کودک کار، مهارت زندگی، مشکلات رفتاری هیجانی، امید به آینده |
|
عنوان انگلیسی |
The impact of life skills training on the hope for the future and emotional-behavioral problems of Afghan migrant child laborers |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction and Objective: Due to being away from or being neglected by their families, child laborers spend their childhoods far from happiness and peace. This situation affects their sensitive childhood and adulthood years and leads to emotional and behavioral problems such as aggression and anxiety. This study was conducted to determine the effect of life skills training on emotional behavioral problems and hope for the future of Afghan migrant child laborers. Method: This is a semi-experimental study. The research population was the Afghan migrant child laborers of Isfahan in 2023. 50 people were selected conveniently and were replaced into two intervention and control groups randomly. The intervention group received 10 sessions of life skills training. The control group didn't receive any intervention. Participants answered the Kazdin Children's Hopelessness and Goodman Strengths and Weaknesses Questionnaires before and after the study. Data were analyzed using descriptive (frequency, mean, and percentage) and inferential (independent and paired t-tests) tests in SPSS18 software. Result: The mean scores of emotional-behavioral problems and hope for the future were not significant in the two groups before the study (p<0.05). After the intervention, the mean scores of emotional-behavioral problems were 46.31 ± 0.49, with a significant decrease in all its components except the hyperactivity component (p=0.001). However, the mean score of hope for the future was 16.03 ± 6.18, which was not significant. In the control group, the mean scores of the variables did not change and were not significant (p<0.05). Conclusion: Life skills training improves the emotional behavioral problems of Afghan migrant child laborers, but a longer process may be needed to impact their hope for the future. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Child Laborer, Life Skills, Emotional -Behavioral Problems, Hope for the future |
|
نویسندگان مقاله |
نسیمه نوریان | Nasimeh Nourian Najafabad Branch, Islamic Azad University واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی
مریم مقیمیان | Maryam Moghimian Najafabad Branch, Islamic Azad University واحد نجف آباد، دانشگاه آزاد اسلامی
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jhc.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5489-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
آموزش بهداشت و ارتقای سلامت |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی-کامل |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|