|
پرستاری کودکان، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما بر علائم استرس پس از سانحه و اضطراب در نوجوانان دارای علائم استرس پس از سانحه |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: از مشکلات شایع در نوجوانان دارای علائم استرس پس از سانحه، اضطراب است که موجب به وجود آمدن پیامدهای منفی متعددی برای این افراد میشود و نیاز به مداخلات درمانی دارد. بنابراین پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما بر علائم استرس پس از سانحه و اضطراب در نوجوانان دارای علائم استرس پس از سانحه انجام شد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه مراجعین 13 تا 18 ساله دارای علائم استرس پس از سانحه به مراکز مشاوره و خدمات روانشناختی شهر تهران در سال 1403 بود. از بین آنها تعداد 30 نفر با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی و با روش قرعه کشی در دو گروه آزمایش و کنترل (15 نفر در گروه آزمایش و کنترل) جایگزین شدند. افراد حاضر در گروه آزمایش درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما (12 جلسه) و هر هفته یک جلسه و به مدت 60 دقیقه دریافت نمودند. از پرسشنامه های علائم اختلال استرس پس از سانحه (1988) و اضطراب بک (1988) استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل داده ها از تحلیل کوواریانس تک متغیری با نرم افزار SPSS نسخه 25 استفاده شد. نتایج: نتایج نشان داد که درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما بر کاهش علائم استرس پس از سانحه و اضطراب در مرحله پس آزمون موثر بود (0/01p <). نتیجهگیری: با توجه به یافته ها استفاده از درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما بر کاهش علائم استرس پس از سانحه و اضطراب در نوجوانان دارای علائم استرس پس از سانحه به روانشناسان و مشاوران توصیه میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درمان شناختی رفتاری متمرکز بر تروما، علائم استرس پس از سانحه، اضطراب، نوجوان. |
|
عنوان انگلیسی |
The Effectiveness of Trauma-Focused Cognitive Behavioral Therapy on Post-traumatic Stress Symptoms and Anxiety in Adolescents with Post-traumatic Stress Symptoms |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: One of the common problems in adolescents with posttraumatic stress symptoms is anxiety, which causes numerous negative consequences for these individuals and requires therapeutic interventions. Therefore, the present study aimed to determine the effectiveness of trauma-focused cognitive behavioral therapy on post-traumatic stress symptoms and anxiety in adolescents with post-traumatic stress symptoms. Method: The present study was a quasi-experimental study with pre-test and post-test with a control group. The statistical population included all 13-18-year-olds with posttraumatic stress symptoms who visited counseling and psychological services centers in Tehran in 2024. Among them, 30 people were selected by convenience sampling method and randomly assigned to two experimental and control groups (15 people in the experimental and control groups) by drawing lots. The people in the experimental group received trauma-focused cognitive behavioral therapy (12 sessions) and one session per week for 60 minutes. The Beck Posttraumatic Stress Disorder (1988) and Anxiety (1988) questionnaires were used. Univariate analysis of covariance with SPSS version 25 software was used to analyze the data. Results: The results showed that trauma-focused cognitive behavioral therapy was effective in reducing posttraumatic stress symptoms and anxiety in the post-test phase (p < 0.01). Conclusion: According to the findings, the use of trauma-focused cognitive behavioral therapy in reducing post-traumatic stress symptoms and anxiety in adolescents with post-traumatic stress symptoms is recommended to psychologists and counselors. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Trauma-focused cognitive behavioral therapy, post-traumatic stress symptoms, anxiety, adolescents. |
|
نویسندگان مقاله |
آناهیتا مصطفی زاده | Anahita Mostafazadeh PhD Student in General Psychology, Department of Psychology, Zarand Branch, Islamic Azad University, Zarand, Iran. دانشجوی دکترای روانشناسی عمومی، گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
اعظم وزیری نسب | Aezam Vaziri Assistant Professor, Department of Psychology, Zarand Branch, Islamic Azad University, Zarand, Iran. استادیار گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
حمید ملایی زرندی | Hamid Molayi Zarandi Assistant Professor, Department of Psychology, Zarand Branch, Islamic Azad University, Zarand, Iran. استادیار گروه روانشناسی، واحد زرند، دانشگاه آزاد اسلامی، زرند، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-839-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
تخصصی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|