پرستاری کودکان، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی اثربخشی آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش بر تاب‌آوری و استرس‌تحصیلی دانش‌آموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین
چکیده فارسی مقاله

مقدمه: هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی راهبردهای خودتنظیمی انگیزش بر تاب‌آوری و  استرس‌تحصیلی دانش‌آموزان مقطع متوسطه دارای عملکرد تحصیلی پایین بود.

روش: پژوهش از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی دانشآموزان پایه یازدهم دبیرستان‌های پسرانه دارای عملکرد تحصیلی پایین تبریز در سال تحصیلی 1402-1401 بودند. از این بین، تعداد 60 نفر به روش تصادفی خوشهای انتخاب شد و در یک گروه آزمایشی و یک گروه گواه گمارش تصادفی شدند. گروه اول یک دوره آموزش راهبردهای خودتنظیمی انگیزش را در 10 جلسه دریافت کرد و گروه دوم(کنترل) نیز همزمان به برنامه‌های عادی کلاسی خود ادامه داد. ابزارهای استفاده شده شامل آزمون تاب‌آوری کونور و دیویدسون و آزمون استرس تحصیلی کوهن و فرازر بود.

نتایج: نتایج نشان داد که راهبردهای خودتنظیمی انگیزش موجب افزایش تاب‌آوری و کاهش استرس تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دارای عملکرد تحصیلی پایین شده است(P<0.05).

نتیجه‌گیری: با توجه به یافته‌های پژوهش می‌توان مطرح کرد که راهبردهای خودتنظیمی انگیزش مداخله مؤثر و قابل توجهی برای افزایش تاب‌آوری و کاهش استرس تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه دارای عملکرد تحصیلی پایین می‌باشد. بنابراین، می‌توان گفت که از این برنامه می‌توان برای کمک به دانش‌آموزان دارای عملکرد تحصیلی پایین استفاده کرد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله تاب‌آوری ، استرس‌تحصیلی ، راهبردهای خودتنظیمی انگیزش

عنوان انگلیسی The effectiveness of training self-regulatory motivation strategies on resilience and academic stress in students with low academic performance.
چکیده انگلیسی مقاله

Introduction: The present study aimed to investigate the effectiveness of motivational self-regulation strategies on resilience and academic stress in high school students with low academic performance.

Method: The study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. The statistical population included all eleventh-grade students of boys' high schools with low academic performance in Tabriz in the academic year 1401-1402. Of these, 60 people were selected by cluster random method and randomly assigned to an experimental group and a control group. The first group received a course of motivational self-regulation strategies training in 10 sessions, and the second group (control) continued their regular classroom programs at the same time. The tools used included the Connor and Davidson Resilience Test and the Cohen and Fraser Academic Stress Test.

Result: The results showed that motivational self-regulation strategies increased resilience and reduced academic stress in high school students with low academic performance (P<0.05).

Conclusion: Planning for interventions to promote literacy among low-achieving male students appears to be more effective if further education is needed. It is recommended that these two trainings be used in schools to improve the resilience of students with low academic performance

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Resilience - Academic Stress - Self-Regulatory Strategies Motivation

نویسندگان مقاله حسام پورشالچی | Hessam Pourshalchi
PhD in Educational Psychology, Department of Psychology and Counseling, Farhangian University, Tehran, Iran
دکتری تخصصی روان شناسی تربیتی، گروه روان شناسی و مشاوره، دانشگاه فرهنگیان، تهران،ایران

فاطمه مهدوی | Fatemeh Mahdavi
Master of Science in Educational Psychology, Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، واحد تهران، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران

فتانه رادمان | Fataneh Radman
Master of Science in Clinical Psychology, Yazd Branch, Islamic Azad University, Yazd, Iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحد یزد، دانشگاه آزاد اسلامی، یزد، ایران

زیبا استخری | Ziba Estakhri
Master of Science in Clinical Psychology, Firuzabad Fars Branch, Islamic Azad University, Firuzabad, Iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، واحد فیروزآباد فارس، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزآباد ، ایران


نشانی اینترنتی http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-842-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده کاربردی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات