|
پرستاری کودکان، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی درمان رفتاری-شناختی خانوادهمحور بر نگرانی، اجتناب و شدت علائم کودکان مبتلا به اختلال وسواس |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه: اختلال وسواس کودکان شکلی از اضطراب است که با نگرانی و افکار اجتنابی همراه بوده و مجهز کردن والدین و کودک برای درمان موثر مورد توجه می باشد. لذا هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی درمان رفتاری-شناختی خانوادهمحور بر نگرانی، اجتناب و شدت علائم کودکان مبتلا به اختلال وسواس بود. روش: روش پژوهش نیمهآزمایشی بود. جامعهی آماری کودکان مبتلا به وسواس مدارس شهر اصفهان در سال 1403 بههمراه مادرانشان بودند. از جامعهی مذکور 36 مادر-کودک بهصورت هدفمند انتخاب و با جایگزینی تصادفی با استفاده از اعداد تصادفی درگروههای آزمایش و کنترل گمارده شدند و پیشآزمون اجرا شد. گروه آزمایش طی دوازده جلسه هفته ای یک بار درمان شناختی-رفتاری خانواده محور را دریافت کردند. گروه کنترل در لیست انتظار باقی ماندند. پس از اتمام جلسات درمانی و 45 روز پس از آن مجدداً دو گروه ارزیابی شدند. ابزار پژوهش پرسشنامه نگرانی ایالت پنسیلوانیا کورپیتا (1997)، پرسشنامه اجتناب کودکان وایتساید (2013) و فرم کودکان پرسشنامه وسواسی-اجباری فوآ (2010) بود. دادهها با استفاده از تحلیلواریانس با اندازهگیری مکرر با نرمافزار SPSS26 انجام شد. نتایج: نتایج نشان داد که درمان رفتاری شناختی خانواده محور بر نگرانی، اجتنابی و علائم وسواس کودکان تاثیر معناداری داشت ( 0/05 ≥ p ) و این اثربخشی در مرحله پیگیری تداوم نشان داد و تفاوت معناداری بین نتایج پس آزمون و پیگیری مشاهده نشد ( 0/05 ≤ p ) . نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی درمان شناختی رفتاری خانواده محور بر اصلاح رفتارهای اجتنابی، علائم وسواس و نگرانی کودکان استفاده از این درمان برای خانوده ها و کودکان دارای علائم وسواس به روان درمانگران پیشنهاد می شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
درمان رفتاری-شناختی خانوادهمحور، نگرانی، اجتناب، اختلال وسواس فکری-عملی، کودکان |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Family-Based Cognitive-Behavioral Therapy on Worry, Avoidance, and Severity of Symptoms in Children with Obsessive-Compulsive Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction : Obsessive-compulsive disorder in children is a form of anxiety that is accompanied by worry and avoidance thoughts, and it is important to equip parents and children for effective treatment. It is crucial to equip both parents and children for effective treatment. Therefore aim of the present study was to assess the effectiveness of family-centered cognitive-behavioral therapy on anxiety, avoidance, and the severity of symptoms in children with obsessive-compulsive disorder. Method: The research method was semi-experimental. The statistical population consisted of children with obsessive-compulsive disorder from schools in Isfahan in 2024, along with their mothers. From this population, 36 mother-child pairs were purposefully selected and randomly assigned to experimental and control groups using random numbers. A pre-test was conducted. The experimental group received 12 sessions of family-centered cognitive-behavioral therapy once a week, while the control group remained on a waiting list. After the completion of the therapy sessions and 45 days later, both groups were re-evaluated. The research tools included the Pennsylvania State University Worry Questionnaire (1997), the Children's Avoidance Questionnaire by Whiteside (2013), and the Children's Obsessive-Compulsive Inventory by Foa (2010). Data were analyzed using repeated measures ANOVA with SPSS26 software. Result: The results showed that family-based cognitive-behavioral therapy had a significant effect on children's anxiety, avoidance, and obsessive-compulsive symptoms (p ≤ 0.05), and this effectiveness persisted during the follow-up phase. Additionally, there was no significant difference between the post-test and follow-up results (p≥0.05). Furthermore, this effectiveness was maintained during the follow-up phase. Conclusion: Given the effectiveness of family-centered cognitive-behavioral therapy in modifying avoidance behaviors, obsessive-compulsive symptoms, and worry in children, it is recommended that therapists consider this treatment for families and children exhibiting obsessive-compulsive symptoms. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Family-centered cognitive-behavioral therapy, worry, avoidance, obsessive-compulsive disorder, children. |
|
نویسندگان مقاله |
مریم آریانی | Maryam Aryani Department of Psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه روانشناسی بالینی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران
شهناز خالقی پور | Shahnaz Khaleghipour Associate professor, Department of Psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran دانشیار، گروه روانشناسی، واحد نایین، دانشگاه آزاد اسلامی، نایین، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-820-1&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
عمومی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|