این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 26 آبان 1404
مجله پژوهش پرستاری ایران
، جلد ۲۰، شماره ۱، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
بررسی نقش سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری
چکیده فارسی مقاله
مقدمه :
تحصیل در رشته های علوم پزشکی به خصوص پرستاری، دانشجویان را در معرض فرسودگی تحصیلی قرار می دهد؛ لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین
نقش سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در فرسودگی تحصیلی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شد.
روش:
مطالعه حاضر، توصیفی-همبستگی به صورت مقطعی بود که در دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران در سال 1401
انجام شد. نمونه های پژوهش شامل 200 دانشجوی کارشناسی پرستاری بودند که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. فرم مشخصات دموگرافیک و دو پرسشنامه شامل پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت والکر(1990) و پرسشنامه فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) توسط دانشجویان به روش خود اظهاری تکمیل گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های
آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین، انحراف معیار)، آمار استنباطی (آزمون کای
–
دو یا دقیق فیشر، آزمون ناپارامتری
Mann-Whitney U
و
ضریب همبستگی اسپیرمن
) و نرم افزار
SPSS
نسخه 22 انجام شد.
یافته ها
: میانگین نمره سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران 21/19
±
06/125 و میانگین نمره فرسودگی تحصیلی 97/8
±
88/43 بود. همچنین بر اساس نتایج بین سبک زندگی ارتقا دهنده
سلامت و فرسودگی تحصیلی، رابطه معنی دار و منفی وجود داشت (r = - 0/299 , P < 0/001)
.
به علاوه، بین مولفه های مدیریت استرس و خودشکوفایی با مؤلفه های خستگی عاطفی (
r= -0/226 , P=0/001
) (
r=-0/146 , P =0/039
) و ناخودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی و معنی دار (
r =- 0/313 , P < 0/001
) (
r =- 0/287 , P < 0/001
) وجود داشت. همچنین بین مولفه
ی حمایت بین فردی با شک و بدبینی (
r =- 0/177 , P = 0/012
) و با ناخودکارآمدی تحصیلی رابطه منفی و معنی دار (
r =- 0/210 , P < 0/001
) مشاهده شد
.
نتیجه گیری:
با توجه به وجود فرسودگی تحصیلی در دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تهران؛ لذا توصیه می شود نقش سبک زندگی ارتقا دهنده ی سلامت در کاهش فرسودگی تحصیلی را مد نظر قرار داد. همچنین توصیه می شود مدیران، در برنامه ریزی آموزشی، اقدامات و تسهیلات لازم را جهت بهود سبک زندگی دانشجویان و در راستای آن کاهش فرسودگی تحصیلی فراهم نمایند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت، فرسودگی تحصیلی، دانشجویان پرستاری
عنوان انگلیسی
Investigating the role of health-promoting lifestyle in nursing students' academic burnout.
چکیده انگلیسی مقاله
Background
: Studying in medical sciences, especially nursing, exposes students to academic burnout; Therefore, the present study was conducted with the aim of determining the role of health-promoting lifestyle in the academic burnout of nursing students of Tehran University of Medical Sciences.
Methods:
The present study is a cross-sectional descriptive-correlation study that was conducted in the Faculty of Nursing and Midwifery of Tehran University of Medical Sciences in 2022. The samples of the research included 200 undergraduate nursing students who had completed at least one academic semester, who were selected through available sampling. The demographic profile form and two questionnaires, including Walker's Health Promoting Lifestyle Questionnaire (1990) and maslach's Academic Burnout Questionnaire (2002) were completed by students in a self-reported manner. Data analysis using the descriptive statistics test (frequency, percentage, mean, standard deviation), inferential statistics (chi-square or Fisher's exact test, the non-parametric Mann-Whitney U test and Spearman correlation coefficient) And SPSS software version 22 was done.
Results:
The average score of health promoting lifestyle in nursing students of Tehran University of Medical Sciences was 125.06 ± 19.21 and the average score of academic burnout was 43.88 ± 8.97. Also, based on the results of the Spearman's correlation coefficient test, there was a significant and negative relationship between health-promoting lifestyle variables and academic burnout (r =-0.299, P < 0.001). In addition, there is a negative and meaningful relationship between the components of stress management and self-actualization with the components of emotional exhaustion (r=-0.226, P=0.001) (r=-0.146, P=0.039) and Academic ineffectiveness (r =- 0.313, P < 0.001) (r =- 0.287, P < 0.001). Also, A negative and significant relationship was observed between interpersonal support component with doubt and pessimism (r =-0.177, P = 0.012) and with academic ineffectiveness (r =-0.210, P < 0.001).
Conclusion:
Considering the existence of academic burnout in nursing students of Tehran University of Medical Sciences; Therefore, it is recommended to consider the role of health-promoting lifestyle in reducing academic burnout. It is also recommended that administrators, in educational planning, provide the necessary measures and facilities to improve students' lifestyles and in line with that, reduce academic burnout.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Health promoting lifestyle, academic burnout, nursing students
نویسندگان مقاله
امیر محمد چکنی | Amir Mohammad Chekeni
Student Research Committee, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
رئوفه کریمی | Raoofeh Karimi
School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
فاطمه حسین زاده | Fatemeh Hosseinzadeh
School of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشکده پرستاری و مامایی دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
احسان مظلومی | Ehsan Mazloumi
Faculty of Medical Information and Management, Iran University of Medical Sciences and Health Services, Tehran,Iran
دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی و خدماتی بهداشتی ایران، تهران
نسرین نیک پیما | Nasrin Nikpeyma
Department of Community Health and Geriatric Nursing, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran,Iran
دپارتمان سلامت جامعه و پرستاری سالمندی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران
علیرضا ایرج | Alireza Iraj
Student Research Committee, Faculty of Nursing and Midwifery, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://ijnr.ir/browse.php?a_code=A-10-5880-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
پرستاری
نوع مقاله منتشر شده
آموزش پرستاری
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات