نامه انجمن جمعیت شناسی، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۱۴۱-۱۶۷

عنوان فارسی قومیت, نابرابری آموزشی و باروری
چکیده فارسی مقاله در این بررسی استدلال شده است که تفاوت در نگرش‌ها،رفتار و سطح باروری گروه‌های‌ قومی بازتاب جایگاه متفاوت آنها در نظام آموزشی است که ریشه در توسعهء نامتوازن دارد. یافته‌ها ناشن از نابرابری عمیق آموزشی،عدم تعادل جنسیتی در وضع سواد و تحصیلات با شدت بیشتر در میان کردها و تفاوت‌های معنی‌دار در نگرش‌ها،رفتار و سطح باروری‌ گروه‌های قویممورد بررسی دارد.پس از کنترل متغیرهای تحلیل،تفاوت‌های قومی باروری‌ از حدود 2 فرزند در قبل از کنترل به 0/57 فرزند در بعد از کنترل تقلیل پیدا کرد.متغیرهای‌ وارد شده در تحلیل در مجموع 39/3 درصد واریانس باروری گروه‌های قومی را تبیین می‌کنند. با توجه به سطوح بالای نابرابر آموزشی،نگرش‌ها و ایده‌آل های باروری نیز متفاوت و در میان کردها و ترک‌ها،به ترتیب درحمایت از باروری بالا و پایین می‌باشد.این دو شیوه‌ نگرش،عملکردهای جمعیتی متفاوتی را موجب شده و استمرار این وضعیت واگرایی‌ جمعیت‌شناختی را به پدیدهء مسلط در آیندهء جامعهء مورد بررسی تبدیل خواهد کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله قومیت،تعیین کننده های بلافصل،نگرش ها و ایده آل های باروری،گذار جمعیت شناختی،واگرایی جمعیت شناختی،نابرابری آموزشی،

عنوان انگلیسی Ethnicity, Educational Inequality and Fertility
چکیده انگلیسی مقاله In this study, we have demonstrated that differences in the attitude, behavior and fertility level of ethnic groups are the reaction of their different position in the educational system caused by unequal development. Findings show that there are deep educational inequality, sex imbalance in literacy and level of education, with higher intensity among Kurd ethnic group, and significant differences in the attitudes, behavior and fertility level among ethnic group. Yet, after controlling the effect of independent variables, ethnic differences in fertility declined from 2 children into 0.57 children. In general, 39.3% of ethnic groups fertility variance are explained by the variables studied. Because of high level of educational inequality, attitudes and fertility ideals are also different and support high and low fertility Among Kurds and Turks respectively. These different attitudes caused different demographic functions and continuation of this situation will cause demographic divergency become the predominant in surveyed society.  
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله قومیت,تعیین کننده های بلافصل,نگرش ها و ایده آل های باروری,گذار جمعیت شناختی,واگرایی جمعیت شناختی,نابرابری آموزشی

نویسندگان مقاله حاتم حسینی |
دانشجوی دکتری جمعیت شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه بوعلی سینا

امیرهوشنگ مهریار |
استاد و رئیس مرکز مطالعات و پژوهش های جمعیتی آسیا و اقیانوسیه


نشانی اینترنتی https://www.jpaiassoc.ir/article_722701_bdf544b2563e54417a28b6162e8b0f8d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات