مطالعات بین رشته ای دانش راهبردی، جلد ۱۴، شماره ۵۷، صفحات ۱۴۶-۱۱۷

عنوان فارسی ابعاد الگوی معرفت شناختی آموزش فکری دانش آموزان ابتدایی با تکیه بر رهنمودهای قرآن
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی معرفت‌شناختی آموزش فکری در دوره ابتدایی با توجه به رهنمودهای قرآن انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، ترکیبی از روش‌های کاربردی و بنیادی است. از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها، این تحقیق توصیفی-پیمایشی است. در دسته‌بندی تحقیق از نظر نوع داده‌ها، آمیخته اکتشافی است. برای این منظور در تحقیق حاضر ابتدا از طریق روش تحقیق کیفی اطلاعات مورد نیاز در مورد ارائه الگوی معرفت‌شناسی و آموزش فکری، گردآوری شده و شرایط زمینه‌ای آنان مشخص شده است. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که از میان 49 شاخص (گویه) موجود، 11 مؤلفه‌ی اصلی قابل شناسایی است. این مؤلفه‌ها شامل، شناخت اثباتی (شناخت خود، محیط و شناخت مهارتی)، شناخت تبیینی (شناخت معنوی فردی و اجتماعی)، شناخت حقیقی (شهود و آموزش تدریجی)، و شناخت اعتباری (قلب، حواس و ادراک) است.

گردآوری شده و شرایط زمینه‌ای آنان مشخص شده است. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که از میان 49 شاخص (گویه) موجود، 11 مؤلفه‌ی اصلی قابل شناسایی است. این مؤلفه‌ها شامل، شناخت اثباتی (شناخت خود، محیط و شناخت مهارتی)، شناخت تبیینی (شناخت معنوی فردی و اجتماعی)، شناخت حقیقی (شهود و آموزش تدریجی)، و شناخت اعتباری (قلب، حواس و ادراک) است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معرفت شناسی،آموزش فکری،دوره ابتدایی،رهنمودهای قرآن،

عنوان انگلیسی Intellectual education in primary course in reliance with holy Quran approaches: Epistemological model
چکیده انگلیسی مقاله پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی معرفت‌شناختی آموزش فکری در دوره ابتدایی با توجه به رهنمودهای قرآن انجام پذیرفت. روش پژوهش حاضر از نظر هدف، ترکیبی از روش‌های کاربردی و بنیادی است. از نظر شیوه جمع‌آوری داده‌ها، این تحقیق توصیفی-پیمایشی است. در دسته‌بندی تحقیق از نظر نوع داده‌ها، آمیخته اکتشافی است. برای این منظور در تحقیق حاضر ابتدا از طریق روش تحقیق کیفی اطلاعات مورد نیاز در مورد ارائه الگوی معرفت‌شناسی و آموزش فکری، گردآوری شده و شرایط زمینه‌ای آنان مشخص شده است. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که از میان 49 شاخص (گویه) موجود، 11 مؤلفه‌ی اصلی قابل شناسایی است. این مؤلفه‌ها شامل، شناخت اثباتی (شناخت خود، محیط و شناخت مهارتی)، شناخت تبیینی (شناخت معنوی فردی و اجتماعی)، شناخت حقیقی (شهود و آموزش تدریجی)، و شناخت اعتباری (قلب، حواس و ادراک) است.

گردآوری شده و شرایط زمینه‌ای آنان مشخص شده است. نتایج حاصل از تحلیل نشان داد که از میان 49 شاخص (گویه) موجود، 11 مؤلفه‌ی اصلی قابل شناسایی است. این مؤلفه‌ها شامل، شناخت اثباتی (شناخت خود، محیط و شناخت مهارتی)، شناخت تبیینی (شناخت معنوی فردی و اجتماعی)، شناخت حقیقی (شهود و آموزش تدریجی)، و شناخت اعتباری (قلب، حواس و ادراک) است.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله معرفت شناسی,آموزش فکری,دوره ابتدایی,رهنمودهای قرآن

نویسندگان مقاله شمس الدین خزلی |
آموزش و پرورش


نشانی اینترنتی https://smsnds.sndu.ac.ir/article_3413_791b377ad93b3a3cfcd47f2dddc536d4.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات