|
مدیریت در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۳، شماره ۲۸، صفحات ۱۱۳-۱۳۶
|
|
|
عنوان فارسی |
سنجش میزان عجین بودن شغلی بر اساس مدل Aon Hewitt (مورد مطالعه: نسل Z و کارکنان ماقبل آن در دانشگاه علم و صنعت ایران) |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف: هدف از انجام این پژوهش، دستهبندی جامعی از روشهای ارائهشده به منظور اندازهگیری میزان عجین بودن شغلی نیروی کار و نیز انتخاب جامعترین روش برای بررسی میزان عجین بودن شغلی نسلهای مختلف در دانشگاه علم و صنعت ایران و بررسی شکاف بین نسلی و برنامهریزی برای سیاستگذاریهای آتی بود. روش: روش پژوهش، اکتشافی- توصیفی است. ابتدا با بررسی کتابخانهای ادبیات و مدلهای موجود، به دستهبندی جامعی از مدلها پرداخته؛ سپس با بهرهگیری از روش کوکران برای یافتن نمونۀ آماری در دانشگاه و پیادهسازی روش «آون هِویت» با پرسشنامههای استاندارد آن با طیف لیکرت پنجگانه، به بررسی وضع موجود میپردازد. یافتهها و نتیجهگیری: مدلهای به دست آمده در دو دستۀ صنعتی و دانشگاهی، تقسیمبندی و مدل صنعتی «آون هِویت» به عنوان مدل مرجع برگزیده شد. در پیادهسازی مدل «آون هِویت»، نسل انفجار جمعیت در جایگاه نخست و نسل «وای» پایینترین میزان عجین بودن را دریافت کرد. همچنین عوامل و شاخصهای مؤثر بر عجین بودن شغلی در مدل نشان داد که نسل «زِد» انگارۀ متفاوتی از سایرین داشته و برخلاف سایر نسلها که رهبری و مدیریت را بالاترین عامل دانستند، شهرت سازمانی را در اولویت عجین بودن شغلی خود دید. همچنین مهمترین عامل کاهش میزان عجین بودن شغلی در تمامی نسلها، فرایندهای سازمانی و در خصوص نسل «زِد»، امور زیربنایی، به ویژه عدم تعادل کار و زندگی شناخته شد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
عجین سازی با شغل،شکاف بین نسلی،روش موسسه Aon Hewitt، |
|
عنوان انگلیسی |
Measuring job engagement level based on the Aon Hewitt model ( Case Study: Generation Z and previous generations of employees at Iran University of Science and Technology) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The objective of this study is to provide a comprehensive classification of methods proposed for measuring the level of job engagement among the workforce, as well as to select the most comprehensive method for examining job engagement across different generations at Iran University of Science and Technology. Additionally, it aims to analyze generational gaps and plan for future policy-making.The research employs an exploratory-descriptive methodology. Initially, a literature review is conducted to categorize existing models comprehensively. Subsequently, Cochran's method is utilized to determine the statistical sample within the university, implementing the Aon Hewitt model through its standard questionnaires using a 5-point Likert scale to assess the current situation.The models identified were categorized into industrial and academic types, totaling eight models, which are detailed in the paper. The most comprehensive model was selected for implementation. In applying the Aon Hewitt model, it was found that the Baby Boomer generation exhibited the highest level of engagement, while Generation Y showed the lowest. Furthermore, the factors and indicators influencing job engagement revealed that Generation Z has a different perspective compared to others; unlike previous generations that considered leadership and management as the highest factors, Generation Z prioritized organizational reputation in their job engagement criteria. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
عجین سازی با شغل,شکاف بین نسلی,روش موسسه Aon Hewitt |
|
نویسندگان مقاله |
غلامعلی طبرسا | . دکترای مدیریت؛ استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایران
محمد فتحیان | دکترای مهندسی صنایع؛ استاد گروه مهندسی سیستمهای هوشمند، دانشکده مهندسی صنایع، دانشگاه علم و صنعت ایران. تهران، ایران.
زینب چائی چی | دانشجوی دکترای مدیریت منابع انسانی؛ گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://miu.nahad.ir/article_1361_185eca692fea4c5d3d63f9f6235ccf0f.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|