فرآیند مدیریت و توسعه، جلد ۳۷، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارائه مدل ارزیابی عملکرد مدیران بر پایه ابزار‌های شناختی
چکیده فارسی مقاله

هدف: ارزیابی مدیران همواره به‌عنوان یکی از فرایندهای کلیدی در سازمان‌ها مطرح بوده است. با این حال، این فرایند با چالش‌ها و محدودیت‌هایی همراه است که می‌تواند بر دقت و اثربخشی آن تأثیر بگذارد. در بسیاری از موارد، ارزیابی‌ها تنها بر جنبه‌های خاصی از عملکرد مدیران متمرکز شده و جنبه‌های دیگر را نادیده می‌گیرند، در حالی که این جنبه‌های مغفول می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای در ارزیابی جامع و دقیق داشته باشند. لذا هدف این پژوهش، ارائه مدل ارزیابی شایستگی مدیران بر پایه ابزار‌های شناختی می‌باشد.
روش‌شناسی: این پژوهش از نظر هدف کاربردی و از نظر جمع‌آوری داده‌ها، آمیخته می‌باشد. این مطالعه داده‌های خود از رویکرد کیفی فراترکیب گردآوری و برای تحلیل داده‌ها از روش هفت مرحله‌ای سندلوسکی و بارسو (2007) استفاده و مطالعات با روش تحلیل محتوا در نرم‌افزار 24MAXQDA  کدگذاری شدند. در ادامه برای غربال و بومی سازی مدل از روش دلفی فازی بر پایه مثلث فازی با مشارکت خبرگان نظری و تجربی، به صورت هدفمند و با انتخاب 16 نفر در مجموع، استفاده گردید.
یافتهها: یافته‌های محقق شامل 6 بعد، 20 مؤلفه و 115 شاخص بود. نتایج در شش بعد تصمیم‌گیری، توانایی‌های شناختی، فرآیندهای شناختی، حل مسئله، تعاملی و شناختی رفتاری دسته‌بندی شد.

کلیدواژه‌های فارسی مقاله ابزار‌های شناختی، ارزیابی مدیران، عملکرد، فراترکیب، دلفی فازی

عنوان انگلیسی Presenting a Model for Assessing Managers' performance Based on Cognitive Tools
چکیده انگلیسی مقاله Purpose: Managers' evaluation has always been considered as one of the key processes in organizations. However, this process comes with challenges and limitations that can affect its accuracy and effectiveness. In many cases, evaluations focus only on certain aspects of managers' performance and ignore other aspects, while these neglected aspects can play a decisive role in a comprehensive and accurate evaluation. Therefore, the purpose of this study is to provide a model for assessing managers' competency based on cognitive tools.
Methodology: This research is applied in terms of purpose and mixed in terms of data collection. This study collected its data from a qualitative meta-synthesis approach and used the seven-step method of Sandelowski and Barrso (2007) to analyze the data, and the studies were coded using the content analysis method in MAXQDA 24 software. Then, to screen and localize the model, the fuzzy Delphi method based on the fuzzy triangle was used with the participation of theoretical and experimental experts, purposefully and by selecting a total of 16 people.
Findings: The researcher's findings included 6 dimensions, 20 components, and 115 indicators. The results were categorized into six dimensions: decision-making, cognitive abilities, cognitive processes, problem-solving, interactive, and cognitive-behavioral.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Cognitive Tools, Managers&apos, Evaluation, performance , Meta-Synthesis, Fuzzy Delphi

نویسندگان مقاله حمیدرضا مهمانخواه | Hamidreza Mehmankhah
Islamic Azad University, Qazvin branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

غلامرضا معمارزاده طهران | Gholamreza Memarzadeh Tehran
Islamic Azad University, Qazvin branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

حامد رحمانی | Hamed Rahmani
Islamic Azad University, Qazvin branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین

مرتضی موسی خانی | Morteza Musa Khani
Islamic Azad University, Qazvin branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین


نشانی اینترنتی http://jmdp.ir/browse.php?a_code=A-10-6121-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده ساختارهای اداری
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات