|
پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۳۵-۱۵۱
|
|
|
عنوان فارسی |
اثربخشی روش تربیت مخچه بر همدلی و توانایی فضایی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف این پژوهش بررسی اثربخشی روش تربیت مخچه بر همدلی و توانایی فضایی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای بود. این پژوهش از نظر هدف کاربردی و نیمهآزمایشی از نوع پیشآزمون-پسآزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعۀ آماری آن شامل تمامی کودکان 5 تا 6 سالۀ مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای شهر گنبدکاووس در سال 1401-1400 بود. حجم نمونه 30 نفر (13 دختر و 17 پسر) بود که به شیوۀ نمونهگیری دردسترس انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل جایدهی شدند. برای گروه آزمایشی، روش تربیت مخچه اجرا شد؛ درحالیکه گروه کنترل آموزشی دریافت نکردند. ابزار پژوهش شامل مقیاس پرسشنامۀ علائم مرضی کودکان (CSI-4)، مقیاس همدلی گریفیت (GEM) و ماتریسهای پیشروندۀ ریون (RPM) بود. دادهها از طریق آزمون تحلیل واریانس با اندازهگیری مکرر و با نرمافزار SPSS-24 تحلیل شـدند. نتایج نشان داد روش تربیت مخچه بر بهبود همدلی و توانایی فضایی در مراحل پسآزمون و پیگیری تأثیر معنیدار دارد. یافتههای این پژوهش اطلاعات مفیدی در زمینۀ روش تربیت مخچه فراهم میکند و مشاوران و روانشناسان میتوانند برای بهبود همدلی و توانایی فضایی کودکان مبتلا به اختلال نافرمانی مقابلهای از این مداخله استفاده کنند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
اختلال نافرمانی مقابلهای،توانایی فضایی،روش تربیت مخچه،کودکان،همدلی، |
|
عنوان انگلیسی |
Effectiveness of Cerebellar Education Method on Empathy and Spatial Ability of Children with Oppositional Defiant Disorder |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of the cerebellar education method on the empathy and spatial ability of children with oppositional defiant disorder (ODD). This research was applied and semi-experimental, utilizing a control group for pre-testing, post-testing, and follow-up. The statistical population of this survey encompassed all children aged 5 to 6 years old with ODD in the city centers of Gonbad-e Kavus in 2022. The sample size was 30 patients, with 13 girls and 17 boys, who were randomly assigned to two experimental and control groups using the available sampling procedure. The research instruments included the Disorders of Children Symptom Inventory-4 (CSI-4), the Griffith Empathy Measure (GEM) and the Raven’s Progressive Matrices (RPM). The data were analyzed using analysis of variance with repeated measurements and SPSS-24 software. The results showed that the cerebellar method had a significant effect on improving empathy and Spatial ability in the post-test and follow-up stages. The findings of this study offer valuable insights into the cerebellar education method, and counselors and psychologists can implement this intervention to enhance the empathy and spatial ability of children with ODD. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
اختلال نافرمانی مقابلهای,توانایی فضایی,روش تربیت مخچه,کودکان,همدلی |
|
نویسندگان مقاله |
مرضیه حیدریفتسمی | گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
حیدرعلی زارعی | دانشیار، گروه روانشناسی، واحد خوی، دانشگاه آزاد اسلامی، خوی، ایران.
توکل موسی زاده | گروه روانشناسی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://japr.ut.ac.ir/article_100276_420f3d8609ed2b54e8c16b94dda67391.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|