پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۲۷-۴۷

عنوان فارسی الگوی ساختاری نقش میانجی مشارکت تحصیلی و امید به تحصیل در رابطۀ بین سرمایه‌های تحولی بیرونی و پایستگی تحصیلی دانش‌آموزان
چکیده فارسی مقاله هدف این پژوهش، بررسی نقش میانجی مشارکت تحصیلی و امید به تحصیل در رابطۀ بین سرمایه‌های تحولی بیرونی و پایستگی تحصیلی بود. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از لحاظ روش همبستگی بود. جامعۀ پژوهش شامل تمامی دختران پایۀ ششم ابتدایی شهر مشهد در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که با نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای، 471 نفر انتخاب شدند. ابزارهای پژوهش شامل مقیاس مشارکت تحصیلی (AEQ)، امید به تحصیل (AHS)، سرمایۀ تحولی (DAS) و پایستگی تحصیلی (ABS) بود. تحلیل داده‌ها با مدل‌یابی ساختاری با نرم‌افزارهای SPSS-22 و Amos-24 انجام گرفت. یافته‌ها نشان داد ضریب مسیر مستقیم سرمایه‌های تحولی به مشارکت تحصیلی و امید به تحصیل معنادار است. همچنین ضریب مسیر مستقیم امید به تحصیل به مشارکت تحصیلی، و مشارکت تحصیلی به پایستگی تحصیلی معنادار است. ضریب مسیر مستقیم سرمایه‌های تحولی به پایستگی تحصیلی و مسیر امید به تحصیل به پایستگی تحصیلی معنادار نیست. اثر غیرمستقیم سرمایه‌های تحولی به پایستگی تحصیلی از طریق امید به تحصیل به‌تنهایی و همچنین از طریق امید به تحصیل و سپس مشارکت تحصیلی معنادار است. مدل پیشنهادی پژوهش برازش خوب درد و امید به تحصیل و مشارکت تحصیلی رابطۀ بین سرمایه‌های تحولی بیرونی و پایستگی تحصیلی را به‌طور کامل میانجی‌گری می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله امید به تحصیل،پایستگی تحصیلی،مشارکت تحصیلی،سرمایۀ تحولی بیرونی،

عنوان انگلیسی Structural Model of Mediating Role of Academic Engagement and Academic Hope in the Relationship between External Development Assets and Students’ Academic Buoyancy
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was to investigate the mediating role of academic engagement and educational hope in the relationship between external transformational capital and academic persistence. The current research is part of applied research in terms of its purpose and correlational studies in terms of method. The research population of all sixth-grade females in Mashhad city during the academic year of 2021-2022, and 471 people were selected using stratified random sampling. The research tools included academic engagement scale (AEQ), educational hope (AHS), transformative capital (DAS), and academic buoyancy (ABS). Structural modeling was implemented with SPSS-22 and Amos-24 software to conduct data analysis. The results indicated that the coefficient of the direct path of transformational capital to academic engagement and promise to study, respectively, β=0.469 and β=0.791, is statistically significant at the 0.01% level. The coefficient of the direct path of academic buoyancy to academic engagement, academic participation to academic buoyancy, and educational promise to academic buoyancy is not statistically significant. The indirect impact of transformational capital on academic buoyancy through academic engagement and hope to study is not significant. The research results indicate that the hypothetical model does not have a good fit, and the variables of academic involvement and aspiration to study do not serve as mediators between external transformational capital and academic buoyancy.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله امید به تحصیل,پایستگی تحصیلی,مشارکت تحصیلی,سرمایۀ تحولی بیرونی

نویسندگان مقاله سمانه دیلمی |
گروه روان‌شناسی تربیتی، ،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

زهرا نقش |
دانشیار، گروه روان‌شناسی تربیتی، ،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

مسعود غلامعلی لواسانی |
گروه روان‌شناسی تربیتی، ،دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://japr.ut.ac.ir/article_100228_ebd3452992f0a04fe62681dd2c67c1bf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات