پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱۵-۲۶

عنوان فارسی کشف ادراک معلمان مدارس استعدادهای درخشان از خردمندی: یک مطالعۀ پدیدارشناختی توصیفی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف کشف ادراک معلمان مدارس استعدادهای درخشان از خردمندی انجام گرفت. بدین‌منظور از رویکرد پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش شامل معلمان مدارس استعدادهای درخشان شهر اصفهان در سال 1401 بود. نمونۀ پژوهش از بین معلمان به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب شد و تا اشباع داده‌ها ادامه یافت. براین‌اساس، با 21 نفر (8 مرد و 13 زن) مصاحبۀ 30 تا 45 دقیقه‌ای صورت گرفت. برای فهم عمیق از درک معلمان مدارس استعدادهای درخشان، از مصاحبۀ عمیق به شیوۀ گفتگوی دوطرفه استفاده شد. داده‌ها با الگوی شش‌مرحله‌ای براون و کلارک تجزیه و تحلیل شدند. برای بررسی اعتبارسنجی، از معیارهای چهارگانۀ لینکلن و گوبا استفاده شد. یافته‌ها نشان داد ادراک معلمان مدارس استعدادهای درخشان از خردمندی شامل سه مضمون اصلی مهارت‌های شناختی و عقلانی، مهارت‌های ارتباطی و بین‌فردی و شفقت و مراقبت نسبت به دیگران است. براساس این یافته‌ها می‌توان گفت جنبه‌هایی از خردمندی در ادراک معلمان قابل‌مشاهده است و بر جنبه‌هایی از آن برمبنای پیشینه تأکید نشده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پدیدارشناسی،خردمندی،معلمان،

عنوان انگلیسی Exploring the Perception of Wisdom among Iranian Gifted School Teachers: A Descriptive Phenomenological Study
چکیده انگلیسی مقاله The objective of the current investigation was to investigate the perceptions of wisdom held by Iranian gifted school instructors. In order to accomplish this objective, a descriptive phenomenological methodology was implemented. The statistical population of the research consisted of teachers from gifted schools in Isfahan in 2022. Purposive sampling was implemented to identify participants, and data acquisition was maintained until saturation was achieved. The study involved 21 teachers, with interviews lasting between 30 and 45 minutes. Eight of the instructors were male and thirteen were female. Interviews were conducted in-depth to facilitate a two-way dialogical exchange and obtain a comprehensive understanding of the teachers’ perspectives. The data derived from the interviews were analyzed using Clark and Brown's six-step model. Additionally, Lincoln and Guba’s four criteria were implemented to guarantee the credibility and validity of the investigation. The results indicated that the conceptualization of wisdom by gifted school teachers is characterized by three primary themes: cognitive and rational skills, communication and interpersonal skills, and compassion and concern for others. The results of this study suggest that teachers’ perceptions reflect certain aspects of wisdom, while others, as emphasized in the literature, are underemphasized.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پدیدارشناسی,خردمندی,معلمان

نویسندگان مقاله علیرضا محسنی اژیه |
گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

احمد عابدی |
استاد، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

سالار فرامرزی |
گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان با نیازهای خاص، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.

ساره کرمی |
گروه مشاوره، روان‌شناسی تربیتی و مبانی آموزشی، دانشگاه ایالتی می‌سی‌سی‌پی، ایالت می‌سی‌سی‌پی، ایالات متحده آمریکا.


نشانی اینترنتی https://japr.ut.ac.ir/article_100281_1bda3289e4bafeb4094fde103fbf838c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات