پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۱۶، شماره ۱، صفحات ۱-۱۳

عنوان فارسی الگوی روابط ساختاری بهزیستی روان‌شناختی دانشجویان براساس تاب‌آوری شخصی و هوش اجتماعی با میانجی‌گری نشخوار ذهنی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی روابط ساختاری بهزیستی روان‌شناختی براساس تاب‌آوری شخصی و هوش اجتماعی با میانجی‌گری نشخوار ذهنی انجام گرفت. پژوهش به روش توصیفی-همبستگی (معادلات ساختاری) انجام شد. کلیۀ دانشجویان مشغول به تحصیل دانشگاه محقق اردبیلی (7000=N) در نیمۀ سال دوم سال تحصیلی 1401-1400 جامعۀ آماری پژوهش حاضر را تشکیل دادند. 271 نفر (94 پسر و 177 دختر) از این افراد به شیوۀ نمونه‌گیری دردسترس انتخاب شدند و به پرسشنامه‌های بهزیستی روان‌شناختی (PWB)، تاب‌آوری (CD-RISC)، هوش اجتماعی (TSIS) و نشخوار ذهنی (RS) پاسخ دادند. داده‌ها با استفاده از مدل‌یابی معادلات ساختاری با نرم‌افزار Smart PLS-3 تحلیل شد. نتایج مدل معادلات ساختاری نشان داد تاب‌آوری شخصی و هوش اجتماعی با بهزیستی روان‌شناختی دارای ارتباط مستقیم هستند. همچنین تاب‌آوری شخصی و هوش اجتماعی با میانجی‌گری نشخوار ذهنی رابطۀ غیرمستقیم دارند. مدل پژوهش از برازش خوبی برخوردار بود. با توجه به نتایج کلی پژوهش، پیشنهاد می‌شود با برگزاری کارگاه‌های آموزشی در زمینۀ آگاه‌سازی دانشجویان برای ارتقای تاب‌آوری و هوش اجتماعی و درنتیجه بالابردن سطح بهزیستی روان‌شناختی و کاهش سطح نشخوار ذهنی اقدام شود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهزیستی ‌روان‌شناختی،تاب‌آوری شخصی،هوش اجتماعی،نشخوار ذهنی،

عنوان انگلیسی The Pattern of Structural Relationships of University Students’ Psychological Well-Being Based on Personal Resilience and Social Intelligence Mediated by Mental Rumination
چکیده انگلیسی مقاله The objective of the current study was to develop a model of structural relationships in psychological well-being that is based on personal resilience and social intelligence, with mental rumination serving as a mediator. The descriptive-correlation method (structural equations) was employed to conduct the research. The statistical population of the present study consisted of all students enrolled at Mohaghegh Ardabili University (N=7000) during the second part of the academic year of 2022-2023.The available sampling method was used to identify 271 individuals, including 94 boys and 177 girls. They completed questionnaires on psychological well-being, resilience (CD‐RISC), social intelligence (TSIS), and mental rumination (RS). Using Smart PLS-3 software, the obtained data were analyzed using structural equation modeling. The results of the structural equation model indicated that personal resilience and social intelligence have a direct relationship with psychological well-being. Additionally, personal resilience and social intelligence have an indirect correlation with the mediation of mental rumination. The forthcoming model was well-fitted. In accordance with the overall findings of the investigation, it is recommended that educational seminars be conducted in the field of awareness to enhance the resilience and social intelligence of students, thereby reducing the level of mental rumination and enhancing psychological well-being.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله بهزیستی ‌روان‌شناختی,تاب‌آوری شخصی,هوش اجتماعی,نشخوار ذهنی

نویسندگان مقاله زهرا علیزاده نوحی |
گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

زهرا اخوی ثمرین |
دانشیار گروه مشاوره، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.

حسین قمری |
گروه مشاوره، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران.


نشانی اینترنتی https://japr.ut.ac.ir/article_94041_2d96f6a27e6761734f697f33d944e332.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات