پژوهش های مدیریت منابع سازمانی، جلد ۱۴، شماره ۴، صفحات ۵۷-۷۹

عنوان فارسی تحلیل عوامل موفقیت دیجیتالی‌سازی فرایندهای بانکی مطالعه‌موردی: بانک قرض‌الحسنه رسالت
چکیده فارسی مقاله
در دنیای امروز، انقلاب دیجیتال موجب تحول در فرایندهای سازمان‌ها به‌خصوص بانک‌ها شده است و فرصت‌های بی‌شماری را برای صنعت مالی ایجاد کرده است. این در حالی است که صنعت فنـاوری مـالی و خدمات بانکی در ایران، از بین حوزه‌های متنوع دیجیتال به‌طورعمده به حوزه پرداخت علاقه‌مند است و توجه چندانی بـه فرصت‌های دیگر دیجیتالی از‌جمله ارائه خدمات دیجیتال در سایر حوزه‌های خدمات بانکی بر ندارد. این موضوع باعث شده همچنان شعب سنتی بانک‌ها پا برجا مانده و خدمات غیرپرداختی به‌صورت حضوری ارائه شود. گرچه بسیاری از پژوهش‌ها به تحول الگو کسب‌و‌کارها در دنیای دیجیتال پرداخته‌اند، اما راهنمایی درباره اجرای موفقیت‌آمیز طرح دیجیتالی‌سازی تمامی فرایندهای خدمات بانکی وجود ندارد. از‌این‌رو در این مقاله تلاش شده است پس از بررسی پژوهش‌های انجام‌شده در این زمینه، به‌منظور شناخت متغیر‌های تأثیرگذار و درک روابط موجود با به‌کارگیری روش دلفی فازی و رویکرد مدلسازی پویایی سیستم، یک مدل پویا ارائه شود که با ترسیم نمودارهای علی حلقوی به شناخت بهتر مسئله کمک کند. نتایج پژوهش نشان داد که گام اول در دیجیتالی‌سازی فرایندهای بانکی، تحقق حکمرانی دیجیتال در بانک‌هاست و برای اجرای حکمرانی دیجیتال، مقدماتی از‌جمله تدوین راهبرد‌های دیجیتال به‌وسیله مدیران ارشد بانک‌ها، فرهنگ دیجیتال، توسعه زیر‌ساخت‌های دیجتال کشوری به‌وسیله بانک مرکزی و آسانی در قوانین و رفع موانع حقوقی استفاده از بانکداری دیجیتال نیاز است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیجیتالی‌سازی، خدمات بانکی، پویایی‌شناسی سیستم.

عنوان انگلیسی Analysis of success factors of digitization of banking processes Case study: Qarz al-Hasna Resalat Bank
چکیده انگلیسی مقاله
In today's world, the digital revolution has transformed the processes of organizations, especially banks, and has created countless opportunities for the financial industry. This is despite the fact that the financial technology and banking services industry in Iran is mainly interested in the field of payment among the various digital areas and does not pay much attention to other digital opportunities, including the provision of digital services in other areas of banking services. This issue has caused traditional bank branches to remain and non-payment services to be provided in person. Although many researches have addressed the transformation of business models in the digital world, there is no guidance on the successful implementation of the digitalization project of all banking services processes. Therefore, in this article, after reviewing the research done in this field, in order to know the influential variables and understand the existing relationships, by applying the fuzzy Delphi technique and the system dynamics modeling approach, a dynamic model has been presented, which Drawing circular causal diagrams will help to better understand the problem. The results of the research showed that the first step in the digitalization of banking processes is the implementation of digital governance in banks, and for the implementation of digital governance, preliminaries such as the formulation of digital strategy by the senior managers of banks, digital culture, the development of the country's digital infrastructure by the central bank and the facilitation of laws And removing the legal barriers to using digital banking is needed.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Digitalization, Banking services, System Dynamics.

نویسندگان مقاله وحید شهابی | vahid shahabi
Affiliated Faculty, Department of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

حسن امینی جاوید | hasan amini javid
PhD, Department of Industrial Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

زهره امیری | zohre amiri
Master of Public Administration, Department of Management, Faculty of Management and Economics, Firouzkooh Branch, Islamic Azad University, Firouzkooh, Iran.
گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد فیروزکوه، دانشگاه آزاد اسلامی، فیروزکوه، ایران.

محمد امیری | mohamad amiri
PhD, Department of Industrial Management, Finance Major, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت صنعتی گرایش مالی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.

ابوطالب اسحاقی | abootaleb eshaghi
PhD student, Department of Cultural Management, Faculty of Management and Economics, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
گروه مدیریت فرهنگی، دانشکده مدیریت و اقتصاد، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ormr.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-74694-1&slc_lang=fa&sid=28
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات