این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رشد و یادگیری حرکتی - ورزشی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۱۰۳-۱۲۱

عنوان فارسی مقایسه اثر مدل آموزش بازی برای فهمیدن و آموزش سنتی بر عملکرد بازی فوتسال، برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی و سطح فعالیت بدنی دانش‌آموزان چاق
چکیده فارسی مقاله مقدمه: چاقی بر سلامت روانی-جسمی کودکان و نوجوانان تأثیر منفی دارد و کودکان چاق نسبت به کودکان با وزن طبیعی کمتر در فعالیت‌های اجتماعی و ورزشی شرکت می‌کنند که منجر به کاهش آمادگی جسمانی و سطح عملکرد ورزشی آنها می‌شود. هدف پژوهش حاضر مقایسه اثر مدل آموزش بازی برای فهمیدن و آموزش سنتی بر عملکرد بازی فوتسال، برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی و سطح فعالیت‌بدنی دانش‌آموزان چاق بود. روش پژوهش: روش تحقیق حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون بود. به طور هدفمندِ در دسترس 24 دانش‌آموز چاق به عنوان نمونه انتخاب شدند و به طور تصادفی به دو  گروه 12 نفری، شامل گروه آموزش سنتی و گروه آموزش TGFU تقسیم شدند. برای جمع‌آوری داده‌ها از آزمون مهارت فوتسال، آزمون 4 × 9، آزمون 20 متر استقامت شاتل ران، آزمون شاتل ران 10 در 5 متر و پرسشنامه فعالیت‌بدنی استفاده شد. برای تحلیل داده‌ها از آزمون‌ کوواریانس، در سطح خطای 5 صدم استفاده شد. یافته‌ها: نتایج آزمون کوواریانس نشان داد که بین عملکرد بازی فوتسال، استقامت قلبی عروقی، چابکی، سرعت و سطح فعالیت‌بدنی گروه سنتی و TGFU تفاوت معنی‌داری وجود دارد (0/05≥P) همچنین نتایج در گروه TGFU به طور معنی‌داری نسبت به گروه سنتی بهتر بود (0/05≥P). نتیجه‌گیری: آموزش TGFU از طریق افزایش رفتارهای انطباقی شرکت‌کنندگان در مسابقات و تسهیل ظرفیت آنها برای حل چالش‌های مختلف محیط عملکرد باعث پیشرفت شرکت‌کنندگان می‌شود، بنابراین در فعالیت‌های مربوط به تربیت‌بدنی مدارس می‌توان برای بهبود فاکتورهای آمادگی جسمانی و بهبود عملکرد ورزشی دانش‌آموزان چاق از آموزش TGFU به جای روش‌های سنتی استفاده کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش TGFU،عملکرد بازی،آمادگی جسمانی،چاقی،

عنوان انگلیسی Comparison of the Effect of Teaching Games for Understanding and Traditional Pedagogy on Futsal Game Performance, Some Factors of Physical Fitness and Physical Activity Level in Obese Students
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Obesity adversely affects the mental and physical health of children and adolescents. Obese children participate less in social and sports activities compared to their normal-weight peers, leading to a decline in their physical fitness and sports performance. The present study aimed to compare the effects of the Teaching Games for Understanding (TGFU) model and traditional pedagogy methods on futsal performance, selected physical fitness factors, and physical activity levels in obese students. Methods: This study employed a quasi-experimental design with a pre-test/post-test approach. A total of 24 obese students were purposively and conveniently selected as the sample and randomly divided into two groups of 12 individuals: a traditional pedagogy group and a TGFU group. Data were collected using a futsal skill test, the 4×9 meter agility test, the 20-meter shuttle run endurance test, the 10×5 meter shuttle run test, and a physical activity questionnaire. Data analysis was performed using Analysis of Covariance (ANCOVA) at a significance level of P<0.05. Results: The results of the ANCOVA indicated significant differences between the traditional and TGFU groups in futsal performance, cardiovascular endurance, agility, speed, and physical activity levels (P≤0.05). Furthermore, the TGFU group showed significantly better results than the traditional pedagogy group (P≤0.05). Conclusion: The TGFU model enhances participants' adaptive behaviors in competitive settings and improves their capacity to solve various performance-related challenges, thereby helping to promote their overall development. Therefore, TGFU can be utilized in school physical education programs to enhance physical fitness factors and sports performance in obese students, replacing traditional pedagogy methods.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش TGFU,عملکرد بازی,آمادگی جسمانی,چاقی

نویسندگان مقاله صالح نصیری |
گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران .

جلال دهقانی زاده |
گروه رفتار حرکتی و مدیریت ورزشی، دانشکده علوم ورزشی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmdl.ut.ac.ir/article_98476_bdce7c4a2a5a41291c5a4a1dab37a7ba.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات