رشد و یادگیری حرکتی - ورزشی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۳۹-۵۱

عنوان فارسی تأثیر آموزش تمرین‌های ادراکی حرکتی بر کارکردهای اجرایی کودکان با عملکرد هوشی مرزی
چکیده فارسی مقاله مقدمه: افراد با عملکرد هوشی مرزی شامل کسانی می‌شود که ضریب هوشی آنها در دامنه 70 تا 85 پایین‌تر از افراد عادی و بالاتر از افراد با تشخیص کم‌توانی ذهنی قرار دارند. ضعف در کنش‌های اجرایی افراد با عملکرد هوشی مرزی در پژوهش‌های متعددی نشان داده شده است. کنش‌های اجرایی، عملکرد شناختی و فراشناختی سطح بالای مغز است که زیربنای رشد اجتماعی، تحصیلی و شناختی کودکان را تشکیل می‌دهد. هدف از این پژوهش بررسی تأثیر تمرین‌های ادراکی- حرکتی بر بهبود کنش‌های اجرایی کودکان با هوش مرزی بود.
روش پژوهش: پژوهش به روش نیمه‌آزمایشی و طرح آن از نوع پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. 30 نفر از دانش‌آموزان دارای هوش مرزی به روش نمونه‌گیری هدفمند انتخاب و در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) جایابی شدند. گروه آزمایش به مدت ده هفته، هفته‌ای دو جلسه 45 دقیقه تمرین‌های ادراکی حرکتی را آموزش دیدند و اجرا کردند. ابزار جمع‌آوری اطلاعات پرسشنامه درجه‌بندی رفتاری کارکردهای اجرایی (2000) بود. داده‌ها با آزمون تحلیل کوواریانس تک‌متغیری در نرم‌افزار اس پی اس اس 26 تحلیل شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان داد تمرین‌های ادراکی- حرکتی به بهبود کارکردهای اجرایی شامل بازداری، توجه، کنترل هیجانی، آغازگری، حافظه کاری، برنامه‌ریزی، سازماندهی و کنترل (0/01>P) کودکان با عملکرد هوش مرزی منجر می‌شود.
نتیجه‌گیری: برای بهبود کارکردهای اجرایی کودکان با هوش مرزی، اجرای برنامه‌های آموزشی حاوی تمرین‌های ادراکی- حرکتی توصیه می‌شود. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمرینهای ادراکی- حرکتی،کارکردهای اجرایی،هوش مرزی،کودکان،

عنوان انگلیسی The Effect of Perceptual -Motor Training on Executive Functions of Children with Borderline Intellectual Functioning
چکیده انگلیسی مقاله Introduction: Individuals with borderline intellectual functioning (BIF) include those whose IQ is in the range of 70 to 85, lower than normal individuals and higher than those diagnosed with mental retardation. Research has shown that individuals with BIF often exhibit weaknesses in their executive functions. Executive functions are the highest level of the cognitive and metacognitive functions of the brain, which form the basis of children's social, academic, and cognitive development. This study aimed to investigate the effect of perceptual-motor training on executive functions of children with BIF.
Methods: This study was quasi-experimental with a pre-test, post-test, and a control group design. Thirty students diagnosed with BIF were selected through purposive sampling and were assigned into two experimental (n=15) and control (n=15) groups. The experimental group was trained and performed perceptual-motor training for ten weeks, two 45-minute sessions per week. The data collection instrument was the Behavior Rating Inventory of Executive Function (BRIEF, 2000). The data was analyzed using one-way analysis of covariance (ANCOVA) in SPSS version 26.
Results: The findings showed that perceptual-motor training leads to the improvement of executive functions, including inhibition, attention, emotional control, initiation, working memory, planning, organization, and control (P<0.01) of children with BIF.
Conclusion: To enhance the executive functions of children with BIF, educational programs that include perceptual-motor training are recommended.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تمرینهای ادراکی- حرکتی,کارکردهای اجرایی,هوش مرزی,کودکان

نویسندگان مقاله مریم موسوی سردشتی |
گروه روانشناسی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.

صدیقه رضایی دهنوی |
گروه روانشناسی ، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmdl.ut.ac.ir/article_97534_1b808e957d05121ad81f6a499e4c2636.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات