رشد و یادگیری حرکتی - ورزشی، جلد ۱۷، شماره ۱، صفحات ۵-۱۷

عنوان فارسی تأثیر خودگفتاری راهبردی بر توجه دیداری و عملکرد سرویس والیبال
چکیده فارسی مقاله مقدمه: هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر خودگفتاری راهبردی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیست‌هاست.
روش پژوهش: پژوهش حاضر از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. شرکت‌کنندگان، 54 والیبالیست مبتدی پسر بودند که به‌صورت در دسترس انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به‌صورت تصادفی در پنج گروه خودگفتاری راهبردی از نوع  آموزشی (10 نفر)، خودگفتاری انگیزشی (11 نفر)، خودگفتاری آموزشی- انگیزشی (10 نفر)، خودگفتاری انگیزشی- آموزشی (11 نفر) و کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. مداخله خودگفتاری به مدت 12 هفته و هر هفته سه جلسه انجام گرفت. در دو مرحله پیش‌آزمون و پس‌آزمون در حین اجرای تکلیف سرویس ساده، امتیازات سرویس توسط محقق ثبت شد و رفتار خیرگی شرکت‌کنندگان توسط دستگاه ردیاب چشم اندازه‌گیری شد. داده‌های جمع‌آوری‌شده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس و آزمون تعقیبی بنفرونی تحلیل شد.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که خودگفتاری راهبردی بر عملکرد سرویس ساده (0/0001=P) و طول دوره چشم آرام تأثیر معناداری دارد (0/0001=P). نتایج آزمون بنفرونی نشان داد که خودگفتاری آموزشی سبب افزایش عملکرد حرکتی و افزایش طول دوره چشم آرام شده است. گروه‌های ترکیبی نیز که از این دستورالعمل استفاده کرده‌اند سبب افزایش عملکرد حرکتی و دوره طولانی‌تر چشم آرام شده‌اند. اما خودگفتاری انگیزشی بر عملکرد حرکتی و طول دوره چشم آرام تأثیری ندارد.
نتیجه‌گیری: نتایج پژوهش حاضر بر اهمیت خودگفتاری آموزشی بر عملکرد و توجه دیداری والیبالیست‌های مبتدی تأکید دارد و از سازوکار توجهی خودگفتاری پشتیبانی می‌کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله توجه دیداری،چشم آرام،خودگفتاری آموزشی،خودگفتاری انگیزشی،

عنوان انگلیسی The Effect of Strategic Self-talk on Visual Attention and Volleyball Serve Performance
چکیده انگلیسی مقاله .
Introduction: The present study aimed to investigate the effect of strategic self-talk on volleyball players' performance and visual attention.
Methods: This quasi-experimental research employed a pre-test/post-test design with a control group. Participants included 54 novice male volleyball players selected via convenience sampling. They were randomly assigned into five groups: instructional self-talk (n=10), motivational self-talk (n=11), instructional-motivational self-talk (n=10), motivational-instructional self-talk (n=11), and control (n=12). The self-talk intervention was conducted over 12 weeks, with three sessions per week. In both the pre-test and post-test phases, serving scores were recorded by the researcher, and participants' gaze behavior was measured using an eye tracker while performing a simple volleyball serve task. Data were analyzed using the Analysis of Covariance (ANCOVA) and Bonferroni post-hoc tests.
Results: The findings revealed that strategic self-talk had a significant effect on simple serve performance (P=0.0001) and quiet eye duration (P=0.0001). Bonferroni post-hoc tests indicated that instructional self-talk improved motor performance and increased quiet eye duration. Combined self-talk groups (instructional-motivational and motivational-instructional) also exhibited enhanced motor performance and prolonged quiet eye duration. However, motivational self-talk alone had no significant effect on motor performance and quiet eye duration.
Conclusion: The results underscore the importance of instructional self-talk in enhancing performance and visual attention in novice volleyball players, supporting the attentional mechanisms underlying self-talk.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله توجه دیداری,چشم آرام,خودگفتاری آموزشی,خودگفتاری انگیزشی

نویسندگان مقاله حامد فهیمی |
گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی ، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران .

حسن غرایاق زندی |
گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی ، دانشگاه تهران، تهران، ایران.

فضل الله باقرزاده |
گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران، تهران، ایران .

علی مقدم زاده |
گروه روش‌ها و برنامه‌های آموزشی و درسی، دانشکده روانشناسی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

داود حومنیان شریف ابادی |
گروه رفتار حرکتی و روانشناسی ورزشی، دانشکده علوم ورزشی و تندرستی، دانشگاه تهران ، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://jsmdl.ut.ac.ir/article_94326_fcbe5f2dabd79b87ae862ef172c5c4a1.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات