این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۴، شماره ۵۳، صفحات ۱۳۷-۱۶۴

عنوان فارسی ارائه الگوی مشارکت‌جویی فرهنگی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان
چکیده فارسی مقاله هدف: برنامه‌های فرهنگی اهمیت زیادی در کسب شایستگی‌های دانشجومعلمان و دستیابی به هویت معلمی دارند. این پژوهش با هدف ارائۀ الگویی برای مشارکت‌جویی فرهنگی دانشجومعلمان در دانشگاه فرهنگیان انجام شد. روش: روش پژوهش از منظر گردآوری اطلاعات، آمیختۀ اکتشافی متوالی بود. در بخش کیفی، از نظریۀ برخاسته از داده‌ها استفاده شد و با استفاده از مصاحبۀ نیمه‌ساختاریافته از بین دانشجومعلمان برگزیده و متخصصان دانشگاهی و با روش نمونه‌گیری هدفمند، 18 نفر انتخاب شدند. روش تحلیل اطلاعات در بخش کیفی، تحلیل مضمون با روش دپوی و گیتلین بود. در بخش کمّی، روش پژوهش توصیفی بود. برای اعتباربخشی، از نتایج بخش کیفی استفاده شد. جامعۀ آماری این بخش شامل اعضای هیئت علمی، مدیران و دانشجومعلمان به تعداد 802 نفر بودند که به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای تصادفی، پرسشنامه‌های بسته‌پاسخ را پاسخ دادند. شاخص روایی محتوایی برای بررسی روایی پرسشنامه استفاده شد. یافته‌ها: در بخش کیفی، الگوی تدوین‌شده شامل سه بخش پیش‌نیازها مشتمل بر سیاستی و اجرایی(وحدت سیاستی، کثرت‌گرایی برنامه‌ای مخاطب‌شناسی و استعدادشناسی، مسئولیت‌سپاری، نیازشناسی، اطلاع‌رسانی، اقناع‌سازی و حمایتگری)، اجرای بهینه(شبکه‌سازی و تیم‌سازی، شخصی‌سازی، کیفیت‌بخشی اجرا و ادغام برنامه‌ای) و تضمین کیفیت(پایش فرهنگی، سنجش دستاوردی) بود. با کاربست روش تحلیل عاملی مرتبه دوم ضرایب استانداردشده مؤلفه‌ها با مقادیر تی بالای 2، نشان داد از اعتبار لازم برخوردارند و در نهایت الگو، از برازش خوبی برخوردار است. نتیجه‌گیری: مشارکت‌پذیری دانشجومعلمان در فعالیتهای فرهنگی مستلزم وجود برنامۀ منسجم، اجرای مناسب، نیازسنجی دقیق و پایش مستمر است. در این زمینه باید مسئولیت اساسی را به خود دانشجومعلمان سپرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مشارکت‌جویی،مشارکت‌جویی فرهنگی،تربیت معلم،برنامه‌های فرهنگی،

عنوان انگلیسی Presenting a Model of Cultural Participation of Student-Teachers at Farhangian University
چکیده انگلیسی مقاله Objective: This study was conducted with the aim of presenting a model for cultural participation of student-teachers at Farhangian University. Method: The research method was a sequential exploratory mixed method. In the qualitative section, GT was used, and 18 persons were selected from student-teachers and academic experts using a semi-structured interview and purposeful sampling method. The method of data analysis in the qualitative section was content analysis u. In the quantitative section,, descriptive research method used to validate the results of the qualitative section. The statistical population consisted of 802 faculty members, administrators, and student teachers who answered closed-ended questionnaires using a random cluster sampling method. Findings: Developed model included the prerequisites (policy unity, pluralism of audience and talent programs, accountability, needs analysis, informing, persuasion, and advocacy), optimal implementation (networking and team building, personalization, and quality). Program integration) and quality assurance (cultural monitoring, assessment of outcomes). By applying the second-order factor analysis method, the standardized coefficients of the components with a high accessibility of 2 showed that they have the necessary validity and, ultimately, the model has a good fit. Conclusion: Student-teachers' participation in cultural activities requires a coherent program, appropriate implementation, accurate needs assessment, and continuous monitoring.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مشارکت‌جویی,مشارکت‌جویی فرهنگی,تربیت معلم,برنامه‌های فرهنگی

نویسندگان مقاله مهدی نامداری پژمان |
دکترای تخصصی مدیریت آموزشی؛ استادیار گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه فرهنگیان. تهران، ایران.


نشانی اینترنتی https://ciu.nahad.ir/article_1353_2cb975fd20cea54daaac28e19d75289e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات