این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 14 مهر 1404
فرهنگ در دانشگاه اسلامی
، جلد ۱۴، شماره ۵۳، صفحات ۱۱۷-۱۳۶
عنوان فارسی
واکاوی نقش سرمایه اجتماعی سازمانی بر مزیت رقابتی : بررسی نقش میانجی فرهنگ دوسوتوانی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
این مطالعه با تکیه بر چارچوب راهبرد مزیت رقابتی، نقش فرهنگ دوسوتوانی را در میانجیگری رابطه بین سرمایۀ اجتماعی سازمانی و مزیت رقابتی بررسی کرد.
روش:
پژوهش بر اساس هدف، کاربردی و از نظر ماهیت، توصیفی- همبستگی است. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامههای استاندارد استفاده شد. جامعۀ آماری پژوهش حاضر، 550 نفر از کارکنان اداری دانشگاه تبریز بود. از این میان، 225 نفر با استفاده از روش نمونهگیری مورگان به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند. تجزیه وتحلیل دادهها با روش حداقل مربعات جزیی و با استفاده از نرمافزار اس.پی.اس.اس-23 انجام شد.
یافتهها:
نتایج نشان داد سرمایۀ اجتماعی بر فرهنگ دوسوتوانی سازمانی و مزیت رقابتی به ترتیب با 634/0=β و 531/0=β تأثیر مستقیم و مثبتی دارد. همچنین فرهنگ دوسوتوانی سازمانی بر مزیت رقابتی با 434/0=β تأثیر مثبت و معناداری دارد. همچنین دوسوتوانی بر مزیت رقابتی تأثیر دارد.
نتیجهگیری:
محققان دریافتند دوسوتوانی سازمانی میتواند به عنوان واسطهای در رابطه بین قابلیتهای پویا و مزیت رقابتی در نظر گرفته شود؛ زیرا متغیّر میانجی دوسوتوانی سازمانی توانست 34 درصد از تأثیر سرمایۀ اجتماعی سازمانی بر مزیت رقابتی را ایجاد کند. پیشنهاد میشود با تمرکز بر فرهنگ سازمانی دوسوتوان، موجبات ایجاد نظرات جدید بیشتر و نوآور و به تبع آن، عملکرد بهتر و ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان فراهم کرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سرمایه اجتماعی،سرمایه سازمانی،فرهنگ سازمانی،فرهنگ دوسوتوانی،مزیت رقابتی،
عنوان انگلیسی
Examining the factors affecting the special value of the brand of medical sciences universities and their ranking with the Permatte method (study of Tabriz University of Medical Sciences)
چکیده انگلیسی مقاله
Based on the competitive advantage strategy framework, this study examines the role of ambivalence culture in mediating the relationship between organizational social capital and competitive advantage.
In line with the purpose, the study is applied and descriptive-correlative. Standard questionnaires were used to collect information. The statistical population of the present study is 550 administrative employees of Tabriz University. Of these, 225 people were selected as the sample size using Morgan's sampling method. Data analysis was carried out using the partial least squares method and SPSS 23 software.
All significant results of the study were to be written in statistical language (positive/negative and significant or insignificant effects). The results showed that social capital has a direct and positive effect on organizational culture and competitive advantage with β = 0.634 and β = 0.531, respectively. The organizational culture of ambivalence also has a positive and significant effect on competitive advantage with β=0.434. Ambivalence also influences competitive advantage. The researchers found that organizational ambivalence can be viewed as a mediator in the relationship between dynamic capabilities and competitive advantage, as the mediating variable of organizational ambivalence was able to create 34% of the impact of organizational social capital on competitive advantage.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سرمایه اجتماعی,سرمایه سازمانی,فرهنگ سازمانی,فرهنگ دوسوتوانی,مزیت رقابتی
نویسندگان مقاله
مسلم سلیمان پور |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
رضا نوروزی اجیرلو |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه پیام نور. تهران، ایران
سیامک جعفرزاده |
دانشیار گروه فقه و حقوق اسلامی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ارومیه
نشانی اینترنتی
https://ciu.nahad.ir/article_1352_184fa024914d56db60fc5081a10b600b.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات