مدیریت برآموزش سازمان ها، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۵۷-۱۸۰

عنوان فارسی شناسایی پسایندهای رهبری فروتنانه برای مدیران با رویکرد فراترکیب
چکیده فارسی مقاله

     هدف پژوهش حاضر شناسایی پسایندهای رهبری فروتنانه برای مدیران بود. این پژوهش کاربردی و با روش اسنادی و فراترکیب انجام‌شده است. برای تجزیه‌ و تحلیل اطلاعات از روش هفت مرحله‌ای سندلوسکی و باروسو (2007) استفاده‌شده است. جامعه آماری مورد مطالعه شامل کلیه  مطالعات فارسی و انگلیسی چاپ‌شده در حوزه  پسایندهای رهبری فروتنانه برای مدیران در بین سال‌های 2000 تا 2023 بود. در این راستا، واژگان کلیدی مرتبط با هدف پژوهش مورد جستجو قرار گرفت و مقالات و اسناد به دست‌آمده با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند که در نهایت 53 مقاله که از معیارهای ورود به مطالعه برخوردار بودند، با استفاده از روش کد‌گذاری سه‌مرحله‌ای (باز، محوری، انتخابی) از طریق نرم‌افزار  Maxqda 2020 تجزیه و تحلیل شدند. پایایی کدگذاری‌ها با استفاده از ضریب توافق کاپا با مقدار 92/0 تأیید شد و برای بررسی روایی پژوهش، یافته‌ها در اختیار 4 نفر از خبرگان تحقیق کیفی قرار گرفت. که 75 کد، 25 مفهوم و 3 مقوله استخراج شد. یافته‌ها نشان داد  3 مقوله تاثیر مثبت بر شخص رهبر(پذیرش از جانب گروه، کاریزمایی رهبر و حفظ اعتماد به نفس و عزت نفس و بهزیستی عاطفی رهبر )، تاثیر مثبت بر پیروان (اخلاق کاری، تسهیم دانش، اشتیاق شغلی، رفتارنوآورانه، خلاقیت، کاهش ترک خدمت و جابجایی شغلی، اعتماد، رضایت، خودکارآمدی، حس ارزشمندی و رفتار شهروند سازمانی) و تاثیر مثبت بر سازمان ( جهت‌گیری استراتژیک دوسویه، پیشرفت، افزایش اثربخشی، نوآوری، تقویت انسجام تیمی، بهبود عملکرد شغلی، کارآمدی و افزایش بهره‌وری) به عنوان پسایندهای رهبری فروتنانه برای مدیران مطرح می‌شوند.
 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله فروتنی، اثربخشی، فراترکیب، مدیریت، رهبری.

عنوان انگلیسی Identifying the Consequences of Humble leadership for managers with a Meta-Synthesis approach
چکیده انگلیسی مقاله

The purpose of the current research was to identify the Consequences of humble leadership for managers. This applied research was done with a documentary and meta-composite method. The seven-step method of Sandelowski and Barroso (2007) was used for data analysis. The statistical population studied included all Persian and English studies published in the field of humble leadership for managers between 2000 and 2023. In this regard, key words related to the purpose of the research were searched and the articles and documents obtained using the purposeful sampling method, finally 53 articles that met the inclusion criteria, using the three-stage coding method (open, central, selective) were analyzed through Maxqda 2020 software. The reliability of the codings was confirmed using the Kappa coefficient of agreement with a value of 0.92, and to check the validity of the research, the findings were provided to 4 qualitative research experts. Based on the results of data analysis, 75 open codes were identified, which were categorized into 25 concepts and 3 categories. The findings showed 3 categories of positive impact on the leader's person (acceptance from the group, leader's charisma and maintaining self-confidence and self-esteem and emotional well-being of the leader), Positive impact on followers (work ethic, knowledge sharing, job enthusiasm, innovative behavior, creativity, reduction of leaving service and job transfer, trust, satisfaction, self-efficacy, sense of worth and organizational citizen behavior) and the positive impact on the organization (two-way strategic orientation, progress, increasing effectiveness, innovation, strengthening team cohesion, improving job performance, efficiency and increasing productivity) are proposed as the consequences of humble leadership for managers.
 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Humility, Effectiveness, Meta-Synthesis, Management, Leadership

نویسندگان مقاله طاهره محمدی | Tahereh Mohammadi
University of Mohaghegh Ardabili, Iran
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

عادل زاهدبابلان | Adel Zahedbabelan
Professor, Administration Education Dept., University of Mohaghegh Ardabili, Iran
استاد و عضو هیات علمی گروه مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

علی خالق‌خواه | Ali Khaleghkhah
Professor, Administration Education Dept., University of Mohaghegh Ardabili, Iran
استاد و عضو هیات علمی گروه مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

حسین تقوی قره بلاغ | Hossein Taghavi Qarabulagh
Associate Professor, Administration Education Dept., University of Mohaghegh Ardabili, Iran
دانشیار و عضو هیات علمی گروه مدیریت آموزشی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی http://journalieaa.ir/browse.php?a_code=A-10-826-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات