مدیریت برآموزش سازمان ها، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۱۰۹-۱۲۷

عنوان فارسی پیش بینی تعهدسازمانی براساس اخلاق حرفه ای، فرهنگ سازمانی ورضایت شغلی (مطالعه موردی: معلمان مقطع ابتدایی شهرستان سقز)
چکیده فارسی مقاله

هدف از پژوهش حاضر پیش بینی تعهدسازمانی براساس اخلاق حرفه ای، فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی معلمان دوره ابتدایی شهرستان سقز در سال تحصیلی1403- 1402 بود. پژوهش حاضر از نوع پیمایشی(همبستگی) بود. جامعه پژوهش طبق استعلام از اداره آموزش وپرورش شهر سقز شامل 930 نفر از معلمان دوره ابتدایی بود. طبق جدول کرجسی و مورگان وفرمول کوکران حجم نمونه مناسب برای این جامعه برابر با 266 نفر بود. به‌منظور نمونه­ گیری از روش نمونه­ گیری تصادفی خوشه ای استفاده شد. به‌منظور جمع­ آوری داده ­های پژوهش از پرسشنامه­های تعهد سازمانی، فرهنگ سازمانی، رضایت شغلی و اخلاق حرفه ای استفاده شد. به‌منظور تجزیه‌وتحلیل داده ­ها از آماره­ های توصیفی و استنباطی (رگرسیون خطی، همبستگی پیرسون، تحلیل رگرسیون چند متغیره وتحلیل مسیر) با به‌کارگیری نرم­افزار SPSS نسخه 20 استفاده شد. یافته­ های پژوهش نشان داد که فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی بر تعهدسازمانی معلمان ابتدایی تأثیر معناداری دارند (05/0>P) ولی متغیر اخلاق حرفه ای با تعهدسازمانی تاثیر معناداری ندارد. درمجموع نتایج پژوهش نشان می دهد حدود 40 درصد از تغییرات متغیر تعهدسازمانی توسط متغیرهای مستقل مقاله تبیین شده است. یافته های این پژوهش بر اهمیت نقش فرهنگ سازمانی و رضایت شغلی در پیش بینی تعهدسازمانی معلمان مقطع ابتدایی تاکید دارد.
 

کلیدواژه‌های فارسی مقاله تعهدسازمانی سازمانی، فرهنگ سازمانی سازمانی، رضایت شغلی، اخلاق حرفه ای، معلمان دوره ابتدایی،سقز

عنوان انگلیسی Prediction of organizational commitment based on professional ethics, organizational culture and job satisfaction "Case study: Saqhez primary school teachers"
چکیده انگلیسی مقاله

The purpose of the current research was to predict organizational commitment based on professional ethics, organizational culture and job satisfaction of elementary school teachers in Saqez city in the academic year of 1402-1403. The current research was a survey (correlation) type. The research population, according to the inquiry from the Education Department of Saqqez city, included 930 primary school teachers. According to Kerjesi and Morgan's table and Cochran's formula, the appropriate sample size for this community was 266 people. Cluster random sampling method was used for sampling. In order to collect research data, the organizational commitment, organizational culture, job satisfaction and professional ethics questionnaires were used. In order to analyze the data, descriptive and inferential statistics (linear regression, Pearson correlation and multivariate regression analysis) were used using SPSS version 20 software. The findings of the research showed that organizational culture and job satisfaction have a significant effect on the organizational commitment of primary teachers (P<0.05), but the variable of professional ethics has no significant effect on organizational commitment. In total, the results of the research show that about 40% of the changes in the organizational commitment variable are explained by the independent variables of the article.
 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Organizational commitment, organizational culture, job satisfaction, professional ethics, Primary School Teachers,saghez.

نویسندگان مقاله سیدسلام شهابی | Seyed Salam Shahabi
MA in Elementary Education, Department of Educational Sciences, Islamic Azad University, Saqhez, Iran
دانش آموخته کارشناسی ارشد آموزش وپرورش ابتدایی، گروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی،سقز، ایران

فاروق یزدان ستا | Farouq Yazdan Seta
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences, Islamic Azad University, Saqhez, Iran.
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران.

رزگار محمدی | Rezgar Mohammadi
Assistant Professor, Department of Educational Sciences, Faculty of Educational Sciences, Islamic Azad University, Saqhez, Iran.
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، سقز، ایران.


نشانی اینترنتی http://journalieaa.ir/browse.php?a_code=A-10-1244-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات