مدیریت برآموزش سازمان ها، جلد ۱۳، شماره ۳، صفحات ۵۱-۸۰

عنوان فارسی واکاوی دلایل علمی نبودن مدیریت مدرسه در ایران از دیدگاه نونهادگرایی
چکیده فارسی مقاله پژوهش­های مختلفی نشان داده­اند که مدیریت مدرسه در ایران به شیوه­ای علمی انجام نمی­شود. این علمی­نبودن مدیریت مدرسه تا بدانجا پیش رفته که همه مدارس در این مساله با هم همگون شده­اند. پژوهش حاضر بر آن بود تا با تکیه بر دیدگاه نونهادگرایی، دلایل این مساله را شناسایی و کشف کند. برای دستیابی به این هدف از رویکرد کیفی و روش داده­بنیاد از نوع نوظهور استفاده شد. جامعه پژوهش شامل متخصصان و صاحب­نظران حوزه مدیریت آموزشی در ایران بودند که با استفاده از روش نمونه­گیری هدفمند نظری و با تکیه بر اشباع نظری داده­ها، 11 نفر از آن­ها انتخاب شدند. تحلیل داده­های پژوهش نیز از روش تحلیل محتوای کلایزری استفاده شد. در مجموع، 112 کد باز 7 کد محوری و  2 کد گزینشی شناسایی و استخراج شدند. یافته­های پژوهش حاضر نشان داد دو نوع فشار نهادی به این همگون شدن انجامیده است که یکی از آن­ها فشار نهادی اجباری است که شامل فشارهای اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و ناکارآمدی آموزش دانشگاهی است و دیگری فشار نهادی هنجاری است که شامل فشارهای سیاست­گذاری، سازمانی و روابط قدرت سازمانی است. بر پایه­ی تبیین نونهادگرایانه از این یافته­ها، علمی نبودن فرایندهای مدیریتی مدارس، پدیده­ای تحمیلی و اجباری است و مدارس برای پذیرفته­شدن توسط محیط بیرونی نیازمند نهادینه کردن فشارهای اجباری و هنجاری هستند. این یافته­ها، نشان از آن دارد که دلواپسیِ مدارس، دلواپسیِ ماندگاری و پایداری است و نه اثربخشی و بنابراین، مدارس نسبت به اثربخشی، بی­تفاوت شده­اند و این بی­تفاوتی، عملاً امکانی برای بهره­گیری از رویکردهای علمی در مدیریت باقی نمی­گذارد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله نظریه نهادی، نونهادگرایی، فشارهای نهادی، همگون شدن، رویکرد علمی در مدیریت مدرسه، مدرسه و همگون شدن.

عنوان انگلیسی Exploring the reasons for the non-scientific nature of school management in Iran from a new-institutionalism perspective
چکیده انگلیسی مقاله Different research which is conducted in Iran has shown that school management is not done scientifically. This unscientific approach to school management has led to an isomorphism. Namely, in terms of an unscientific approach, all school management in Iran has become the same. The current research aimed to explore the reasons for this isomorphism by relying on the new institutional perspective. To achieve the purpose, a qualitative approach and emergent grounded theory were applied. The research participation included all key informants in the field of educational administration in Iran. A total of 11 key informants were selected through theoretical purposeful sampling and by relying on the theoretical saturation of the data. A total of 112 open codes, 7 axial codes, and 2 selective codes were identified and extracted. The findings of the present research showed that two kinds of institutional pressures have led to isomorphism in terms of an unscientific approach. The first kind of institutional pressure is coercive institutional pressure which includes economic, political, cultural, and inefficiency of university education pressures, and the other kind of institutional pressure is normative institutional pressure which includes policy-making pressures, organizational pressures, and finally, power relations pressures. Based on the new institutionalism explanation, the non-scientific management processes of schools are an imposed and forced phenomenon, and schools need to institutionalize pressures to be accepted by the external environment. These findings show that the concern of schools is survival and not effectiveness. Such indifference creates an unscientific approach in school management
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله institutional theory, new-institutionalism, institutional pressures, isomorphism, scientific approach in school management, school, and isomorphism.

نویسندگان مقاله زهرا چوبینه | Zahra chobineh
Semnan University
دانشگاه سمنان

شیرکوه محمدی | shirkoh mohammadi
Semnan University
دانشگاه سمنان

علی اکبر امین بیدختی | aliakbar aminbidokhti
Semnan University
دانشگاه سمنان


نشانی اینترنتی http://journalieaa.ir/browse.php?a_code=A-10-1233-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات