مدیریت برآموزش سازمان ها، جلد ۱۳، شماره ۴، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی مدل یابی معادلات ساختاری روابط بین هوش رهبری ، سرمایه حرفه ای و مدیریت مبتنی بر ارزش مدیران با بهبود پایدار مدارس شهرستان ارومیه : نقش میانجی آمادگی سازمانی
چکیده فارسی مقاله

هوش رهبری، سرمایه حرفه ای و مدیریت مبتنی بر ارزش  مدیران موجب افزایش بهبود پایدار مدارس می شود اما علل این همایندی به ‌وضوح روشن نیست. هدف از مطالعه حاضر بررسی نقش واسطه‌ای  آمادگی سازمانی در این رابطه است. نوع پژوهش همبستگی بر مبنای  مدل یابی معادلات ساختاری می باشد. جامعه آماری  مدیران مدارس ابتدایی شهرستان ارومیه،  به تعداد 500 نفرمی باشند. نمونه‌ای به تعداد ۴۳۴ نفر از مدیران به ‌صورت تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزار گرد آوری داده ها بر اساس پرسشنامه های استاندارد بهبود پایدار مدارس، هوش های چند گانه در رهبری تحول گرا، مدیریت مبتنی بر ارزش ، آمادگی سازمانی و پرسشنامه محقق ساخته سرمایه حرفه ای صورت پذیرفت. جهت تجزیه و تحلیل از نرم افزار spss , pls  استفاده شد. نتایج نشان داد اثرات مستقیم هوش رهبری ، سرمایه حرفه ای و مدیریت مبتنی بر ارزش بر بهبود پایدار مدارس بدون حضور متغیر میانجی(آمادگی سازمانی) معنی‌دار است ، یعنی هوش رهبری ، سرمایه حرفه ای و مدیریت مبتنی بر ارزش بدون حضور متغیر میانجی موجب بهبود پایدار مدارس می‌شود. همچنین اثر مستقیم آمادگی سازمانی بر بهبود پایدار مدارس و اثرات غیر مستقیم این متغیرها بر بهبود پایدار مدارس از طریق آمادگی سازمانی معنی‌دار است. بنابراین آمادگی سازمانی می‌تواند روابط بین این متغیرها و بهبود پایدار مدارس  را میانجی گری کند. این متغیرها می توانند با افزایش آمادگی سازمانی تاثیر مثبتی بر بهبود پایدار مدارس اعمال کند. بنابراین لازم است مدیران توجه به نقش آمادگی سازمانی داشته باشند تا در تبیین روابط بین این متغیرها بتوانند با ایجاد ظرفیت هایی برای افزایش آمادگی سازمانی ، پایداری مدارس را بهبود بخشند .

کلیدواژه‌های فارسی مقاله بهبود پایدار مدارس، هوش رهبری ، سرمایه حرفه ای ، مدیریت مبتنی بر ارزش، آمادگی سازمانی .

عنوان انگلیسی Modeling structural equations of relationships between leadership intelligence, professional capital and value-based management of managers with sustainable improvement of schools in Urmia: the mediating role of organizational readiness
چکیده انگلیسی مقاله

Leadership intelligence, professional capital, and value-based management by school principals lead to sustainable school improvement. However, the reasons for this correlation are not clearly understood. The aim of this study is to investigate the mediating role of organizational readiness in this relationship. The research is of a correlational type based on structural equation modeling. The statistical population consists of 518 elementary school principals in Urmia city. A sample of 434 principals was randomly selected using stratified sampling. Data collection tools were based on standard questionnaires for sustainable school improvement, multiple intelligences in transformational leadership, value-based management, organizational readiness, and a researcher-made questionnaire on professional capital. SPSS and PLS software were used for data analysis. The results showed that the direct effects of leadership intelligence, professional capital, and value-based management on sustainable school improvement were significant without the presence of the mediating variable (organizational readiness). This means that leadership intelligence, professional capital, and value-based management lead to sustainable school improvement even without the presence of the mediating variable. Additionally, the direct effect of organizational readiness on sustainable school improvement and the indirect effects of these variables on sustainable school improvement through organizational readiness were also significant. Therefore, organizational readiness can mediate the relationship between these variables and sustainable school improvement. These variables can positively impact sustainable school improvement by increasing organizational readiness. Hence, principals must pay attention to the role of organizational readiness to improve school sustainability by creating capacities that enhance organizational readiness.

 

کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله sustainable school improvement, leadership intelligence, professional capital, value-based management, organizational readiness .

نویسندگان مقاله نسرین گودرزی | Nasrin Goodarzi
Islamic Azad University, Urmia
دانشگاه آزاد اسلامی.ارومیه

مریم سامری | maryam sameri
Islamic Azad University, Urmia
دانشگاه آزاد اسلامی.ارومیه

جواد کیهان | javad keyhan
Islamic Azad University, Urmia
دانشگاه آزاد اسلامی.ارومیه


نشانی اینترنتی http://journalieaa.ir/browse.php?a_code=A-10-1230-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت آموزش در آموزش و پرورش
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات