این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 9 آبان 1404
جامعه شناسی ایران
، جلد ۲۵، شماره ۲، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
اینستاگرام به مثابه فناوری مکمل نئولیبرالیسم
چکیده فارسی مقاله
این مقاله شبکه اجتماعی اینستاگرام را به مثابه بخشی از فناوریهای قدرت نئولیبرالیسم مورد بررسی قرار داده است. بر این اساس، پنج خوانش متفاوت از اینستاگرام همچون قسمی از تشکیلات نئولیبرالی ارائه شده است. روش این مقاله، از نوع اسنادی و مطالعه متون علمی مرتبط با موضوع پژوهش است. یافتههای این مقاله با تکیه بر آراء نظریهپردازی چون نیک سرنیچک، یانیس واروفاکیس، بیونگ چول هان، زیگمونت باومن، ژان بودریار و. .. حکایت از پنج خوانش «اینستاگرام به مثابه فضای انباشت سرمایه مجازی»، «اینستاگرام به مثابه تیول مجازی»، «اینستاگرام؛ بحران آزادی و شفافیتگرایی»، «اینستاگرام؛ سلبریتیزه شدن و خودبرندسازی» و «اینستاگرام نمودی از وضعیت پستمدرن و سیالشدگی زندگی» دارد. همچنین نتایج این مقاله نشان میدهد که اینستاگرام به مثابه فضایی ایدئولوژیک در پی ترویج ارزشهای نئولیبرال بوده و جایگاهی ساختاری در عرصه فرهنگی و اقتصادی در تشکیلات نئولیبرالی دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اینستاگرام،تولید پساصنعتی،رسانههای جمعی،نئولیبرالیسم،
عنوان انگلیسی
Instagram as a complementary technology to Neoliberalism
چکیده انگلیسی مقاله
This article explores the social network Instagram as a part of neoliberal power technologies. Accordingly, five different readings of Instagram as a part of the neoliberal organization have been presented. The method of this article is documentary and the study of scientific texts related to the research topic. The findings of this article are based on the views of theorists such as Nick Sernichek, Janis Varoufakis, Byung chul Han, Zygmunt Baumann, Jean Baudrillard, and etc. The story of five readings: "Instagram as a space for the accumulation of virtual capital", "Instagram as a virtual tool", "Instagram: the crisis of freedom and transparency", "Instagram: celebrity and self-branding", and "Instagram is a manifestation of the postmodern state and the fluidity of life". Also, the results of this article show that Instagram, as an ideological space, seeks to promote neoliberal values and has a structural position in the cultural and economic arena in neoliberal organizations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اینستاگرام,تولید پساصنعتی,رسانههای جمعی,نئولیبرالیسم
نویسندگان مقاله
فرشاد گودرزی |
استاد مدعو دانشگاه و پژوهشگر دوره پسادکتری، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه آیتالله بروجردی (ره)، بروجرد، ایران.
نشانی اینترنتی
http://www.jsi-isa.ir/article_722215_2911472bfe2f6107c04644131c191a6a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات