این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پژوهش های کاربردی روانشناختی، جلد ۷، شماره ۴، صفحات ۱۰۱-۱۱۶

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی و نوروفیدبک بر کاهش نشانه های پیش مرضی اختلال دوقطبی
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی رفتاردرمانی دیالکتیکی و نوروفیدبک برکاهش نشانه ­های پیش ­مرضی اختلال دوقطبی بود. در این تحقیق که از نوع نیمه آزمایشی بود، جامعه آماری شامل تمامی دبیرستان­های دخترانه شرق شهر تهران بود. نمونه ­گیری در دو مرحله صورت گرفت. در مرحله اول که با استفاده از نمونه­ گیری تصادفی خوشه ­ای صورت گرفت، از بین 300 پرسشنامه، 27 دانش ­آموز که در تمامی پرسشنامه ­ها نمرات بالاتر از میانگین دریافت نمودند، به مرحله دوم نمونه­ گیری وارد شدند. در مرحله دوم نمونه­ گیری با استفاده از نمونه ­گیری هدفمند تعداد 18 نفر انتخاب شده و به صورت تصادفی در سه گروه جایگزین شدند. ابزارهای پژوهش عبارت بود از مصاحبه بالینی ساختاریافته برای تشخیص (SCID) اختلالات محور I، مقیاس تکانشگری بارات (BIS-11) و مقیاس دشواری در تنظیم هیجان (DERS). نتایج با استفاده از روش تحلیل واریانس آمیخته (Mixed ANOVA) و با استفاده از SPSS نسخه 23 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج بیانگر این بود که اثر تعاملی تکانشگری*گروه (0.007P= و 5.88=(12و4) F) به نفع گروه نوروفیدبک و همچنین اثر تعاملی دشواری در تنظیم هیجان*گروه  (0.026 P= و 4.07=(12و4) F ) به نفع گروه رفتاردرمانی دیالکتیکی به لحاظ آماری معنادار بود. این یافته بیانگر این است که با در نظر گرفتن نشانه­ های روانشناختی برجسته در هر فرد می ­توان رویکرد درمانی متناسب ­تری بکار برد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی Comparison the effectiveness Dialectical behavior therapy and Neurofeedback in reducing prodromal symptoms of bipolar disorder
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this research was comparing the effectiveness of Dialectical behavior therapy and Neurofeedback in reducing prodromal symptoms of bipolar disorder. In this research that was a semi-experimental research; statistical population contains all girls' high schools in the East of Tehran. The Sampling was done in two steps. In the first step, that was a randomly cluster sampling, among 300 filled questionnaires, 27 students who received scores higher than the mean score among all questionnaires were selected and entered the next level of sampling. In the second step, using purposeful sampling, 18 students were selected and assigned in three groups randomly. The research tools were structured clinical interview for axis one disorders, Barratt Impulsivity scale and difficulty in emotion regulation scale. Mixed ANOVA method was used to analyze the data with 23 version SPSS.  The results of analysis showed that the effect of Impulsivity*group (F(4,12)=5088,p=0.007), in neurofeedback group and the effect of  difficulty in emotion regulation*group (F(4,12)=4.07,P=0.026) in Dialectical behavior therapy group was statistically meaningful. This result showed that with spotting psychological symptoms in each individual, a more appropriated treatment approach can be used.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله

نشانی اینترنتی http://japr.ut.ac.ir/article_61083_deb0488af9a7d86d9d720782b00af488.pdf
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1444/article-1444-346128.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات