این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 4 آبان 1404
پژوهش های مدیریت منابع سازمانی
، جلد ۶، شماره ۳، صفحات ۱۹-۴۲
عنوان فارسی
طراحی الگوی ساختاری هشیاری سازمانی: پژوهشی آمیخته
چکیده فارسی مقاله
پژوهش با هدف طراحی الگوی ساختاری هشیاری سازمانی، یک پژوهش آمیخته، اکتشافی متوالی، و کاربردی میباشد. جامعه بخش کیفی، خبرگان هیأت علمی دانشکدههای مدیریت دانشگاههای دولتی تهران، نمونه 14 خبره علم مدیریت با نمونهگیری گلولهبرفی معین و اجرا با مصاحبه نیمهساختار یافته بود. جامعه بخش کمّی، اعضای هیأت علمی گروههای مدیریت دانشکدههای مدیریت دانشگاههای دولتی تهران (351 عضو)، نمونه 226 عضو هیأت علمی با نمونهگیری خوشهای دومرحلهای به صورت در دسترس و اجرا با ابزار محققساخته هشیاری سازمانی و ابزارهای استاندارد رهبری تحولی و جامعه یادگیرنده حرفهای در 94-1393 بود. روایی و پایایی ابزارهای پژوهش مطلوب بود. برای تحلیل متون جهت تدوین شاخصهای هشیاری در بخش کیفی، از کدگذاری باز استفاده شد. روشهای تحلیل آماری کمّی، تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی و الگویابی معادلات ساختاری بود. الگویابی معادلات ساختاری شامل یک سازه نهفته برونزای رهبری تحولی و دو سازه نهفته درونزای جامعه یادگیرنده حرفهای و هشیاری سازمانی است. یافتهها حاکی از تأثیر معنادار و مستقیم رهبری تحولی بر جامعه یادگیرنده حرفهای بر هشیاری سازمانی و تأثیر معنادار و مستقیم جامعه یادگیرنده حرفهای بر هشیاری سازمانی است. نتایج بیانگر تأثیر مستقیم رهبری تحولی با مضامین تأثیر ایدهآل رفتاری و اسنادی، انگیزش الهامبخش، و ملاحظه فردی بر جامعه یادگیرنده حرفهای با مضامین مسئولیتپذیری جمعی برای یادگیری، مشارکت با تمرکز بر یادگیری حرفهای و بر هشیاری سازمانی با مفاهیم سرعت عمل و چابکی، انعطافپذیری، پاسخگویی، یادگیری مشروط و توسعه شناخت، اعتماد و گشادهرویی، نیز تأثیر مستقیم جامعه یادگیرنده حرفهای در شکلگیری هشیاری سازمانی میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عنوان انگلیسی
Designing a Structural Model for Organizational Mindfulness: A Mixed Research
چکیده انگلیسی مقاله
The objective of study was designing a structural model for organizational mindfulness: A mixed research. This study was an explanatory sequential design and an applied research. In qualitative part, population were experts of management schools of public universities of Tehran, and sample were 14. In quantitative part, population were the management faculty members of management schools of public universities of Tehran (351 members), sample were 226 using two-stage cluster sampling and targeted available were implemented. Organizational mindfulness, professional learning community and transformational leadership questionnaires were distributed and gathered in 2014-2015. Analyses showed accepted reliability and validity. In qualitative part for collecting mindfulness indicators, content analysis and open coding were used. The quantitative statistical methods were exploratory and confirmatory factor analysis and structural equation modeling. The structural equation modeling contained one exogenous construct of transformational leadership; two endogenous constructs of professional learning community and organizational mindfulness. Results demonstrated transformational leadership had significant and direct effects on professional learning community and on organizational mindfulness. There is direct and significant effect of professional learning community on organizational mindfulness. Results also showed transformational leadership (idealized influence, inspirational motivation, individualized consideration) had direct effect on professional learning community (collective responsibility for learning, collaboration focused on professional learning). Transformational leadership also has direct and meaningful effect on organizational mindfulness (rapidity and agility, flexibility, accountability, conditional learning and development of recognition, trust and openness). Also professional learning community has direct effect on creation of organizational mindfulness.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
اعظم پهلوان صادق | pahlevan sadegh
دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
بیژن عبدالهی |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه خوارزمی (Kharazami university)
نشانی اینترنتی
http://ormr.modares.ac.ir/article_15668_45236919b475174647018453f63f53a8.pdf
فایل مقاله
اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/1425/article-1425-345860.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات