|
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۳، شماره ۱۲، صفحات ۱۰۶۰-۱۰۷۵
|
|
|
عنوان فارسی |
تدوین مدل احساس معنای زندگی بر اساس طرحواره نقص و شرم و سبکهای هویت با میانجیگری پذیرش خود در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی |
|
چکیده فارسی مقاله |
زمینه و هدف: توجه به ایجاد هدف در زندگی، معنای زندگی و نگرش نسبت به زندگی که آینده فرد را شکل میدهد، در دوران جوانی اهمیت ویژهای دارد و عوامل مختلفی بر احساس معنای زندگی تأثیرگذار هستند. هدف مطالعه حاضر تدوین مدل احساس معنای زندگی بر اساس طرحواره نقص و شرم و سبکهای هویت با میانجیگری پذیرش خود در دانشجویان بود. مواد و روشها: روش مطالعه توصیفی حاضر از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش مدلیابی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مشغول بهتحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربتجام در سالتحصیلی 1403-1402 بودند که از بین آنها 265 نفر بهروش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنیها پرسشنامههای معنای زندگی Steger و همکاران، طرحواره Young، سبکهای هویت Berzonsky و پذیرش بیقید و شرط خود Chamberlain و Haaga را تکمیل نمودند. تجزیهوتحلیل دادهها با روش ضریب همبستگی Pearson و مدلسازی معادلات ساختاری انجام گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که با توجه به مسیرهای پیشبینی شده در مدل، معنای زندگی از سبک هویت هنجاری (186/0-=β)، طرحواره نقص و شرم (137/0-=β) و پذیرش خود (207/0=β) بهطور مستقیم و معنادار تأثیر میپذیرد (05/0>P). همچنین، مسیر غیرمستقیم تمامی سبکهای هویت و طرحواره نقص و شرم از طریق پذیرش خود بر احساس معنای زندگی جوانان معنادار میباشد (05/0>P). نتیجهگیری: مطالعه حاضر نشان داد که اگر جوانان سبک هویتی مخصوص به خود را کسب کرده باشند و طرحواره نقص و شرم نداشته باشند یا درصورت داشتن بهدنبال اصلاح آن باشند، در مجموع میتواند به پذیرش خود بهتر آنها و در نهایت به زندگی آنها احساس معنا دهد. واژههای کلیدی: معنای زندگی، طرحواره نقص و شرم، سبکهای هویت، پذیرش خود ارجاع: مرادپور شیخ کانلو ک، کرمی ا. تدوین مدل احساس معنای زندگی بر اساس طرحواره نقص و شرم و سبکهای هویت با میانجیگری پذیرش خود در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 12، صفحات: 1075-1060. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
معنای زندگی، طرحواره نقص و شرم، سبکهای هویت، پذیرش خود |
|
عنوان انگلیسی |
Development of a Model of Feeling the Meaning of Life Based on the Schema of Defects and Shame and Identity Styles with the Mediation of Self-Acceptance in Students: A Descriptive Study |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Background and Objectives: Paying attention to creating a purpose in life, the meaning of life, and the attitude toward life, all of which shape a person's future, is particularly important during the youth ages, and various factors are influential. The purpose of the present study was to investigate the development of a model of feeling the meaning of life based on the schema of defects and shame and identity styles with the mediation of self-acceptance. Materials and Methods: In the present descriptive correlational study, carried out using the structural equation modeling method, the statistical population included all students studying at the Islamic Azad University of Torbat-e-Jam Branch in the academic year of 2023-2024, of whom 265 people were selected by the convenience sampling method. Participants completed Assessing the Meaning of Life (Steger et al.), Schema (Young), Identity Styles (Berzonsky), and Unconditional Self-Acceptance (Chamberlain & Haaga) Questionnaires. Data analysis was performed using Pearson’s correlation coefficient and structural equation modeling. Results: The results showed that according to the predicted paths in the model, meaning of life is directly and significantly affected by normative identity style (β=-0.186), defect and shame schema (β=-0.137), and self-acceptance (β=0.207) (p<0.05). Moreover, the indirect path of all identity styles and the schema of defect and shame through self-acceptance on the sense of meaning in the lives of the youth is significant (p<0.05). Conclusion: The present study showed that if the youth have acquired their own identity style and do not have a schema of defect and shame, or if they do, they seek to correct it, it can overall lead to a better self-acceptance and ultimately give a sense of meaning to their lives. Key words: Meaning of life, Schema of defect and shame, Identity styles, Self-acceptance Funding: This study did not have any funds. Conflict of interest: None declared. Ethical considerations: The Ethics Committee of Islamic Azad University, Torbat-e-Jam Branch, approved the study (IR.IAU.TJ.REC.1403.050). Authors’ contributions: - Conceptualization: Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo, Amir Karami - Methodology: Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo - Data collection: Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo - Formal analysis: Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo, Amir Karami - Supervision: Amir Karami - Project administration: Amir Karami - Writing – original draft: Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo, Amir Karami - Writing – review & editing: Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo, Amir Karami Citation: Moradpour Sheykh Kanloo K, Karami A. Development of a Model of Feeling the Meaning of Life Based on the Schema of Defects and Shame and Identity Styles with the Mediation of Self-Acceptance in Students: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 23 (12): 1060-75. [Farsi] | |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Meaning of life, Schema of defect and shame, Identity styles, Self-acceptance |
|
نویسندگان مقاله |
کیمیا مرادپور شیخ کانلو | Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo , Islamic Azad University, Torbat Jam, Iran دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران
امیر کرمی | Amir Karami Hekmat Razavi Institute of Higher Education, Mashhad, Iran موسسه آموزش عالی حکمت رضوی، مشهد، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2664-3&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
روانپزشکی |
نوع مقاله منتشر شده |
پژوهشی |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|