مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، جلد ۲۳، شماره ۱۲، صفحات ۱۰۶۰-۱۰۷۵

عنوان فارسی تدوین مدل احساس معنای زندگی بر اساس طرح‌واره نقص و شرم و سبک‌های هویت با میانجی‌گری پذیرش خود در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله زمینه و هدف: توجه به ایجاد هدف در زندگی، معنای زندگی و نگرش نسبت به زندگی که آینده فرد را شکل می‌دهد، در دوران جوانی اهمیت ویژه‌ای دارد و عوامل مختلفی بر احساس معنای زندگی تأثیرگذار هستند. هدف مطالعه حاضر تدوین مدل احساس معنای زندگی بر اساس طرح‌واره نقص و شرم و سبک‌های هویت با میانجی‌گری پذیرش خود در دانشجویان بود.
مواد و روش‌ها: روش مطالعه توصیفی حاضر از نوع همبستگی بود که با استفاده از روش مدل‌یابی معادلات ساختاری انجام گرفت. جامعه آماری این پژوهش کلیه دانشجویان مشغول به­تحصیل در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌جام در سال­تحصیلی 1403-1402 بودند که از بین آن‌ها 265 نفر به­روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. آزمودنی‌ها پرسش‌نامه‌های معنای زندگی Steger و همکاران، طرح‌واره Young، سبک‌های هویت Berzonsky و پذیرش بی­قید و شرط خود Chamberlain و Haaga را تکمیل نمودند. تجزیه­وتحلیل داده‌ها با روش ضریب همبستگی Pearson و مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام گرفت.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که با توجه به مسیرهای پیش­بینی شده در مدل، معنای زندگی از سبک هویت هنجاری (186/0-=β)، طرح‌واره نقص و شرم (137/0-=β) و پذیرش خود (207/0=β) به­طور مستقیم و معنادار تأثیر می‌پذیرد (05/0>P). هم­چنین، مسیر غیرمستقیم تمامی سبک‌های هویت و طرح‌واره نقص و شرم از طریق پذیرش خود بر احساس معنای زندگی جوانان معنادار می‌باشد (05/0>P).
نتیجه‌گیری: مطالعه‌ حاضر نشان داد که اگر جوانان سبک هویتی مخصوص به خود را کسب کرده باشند و طرح‌واره نقص و شرم نداشته باشند یا درصورت داشتن به­دنبال اصلاح آن باشند، در مجموع می‌تواند به پذیرش خود بهتر آن­ها و در نهایت به زندگی آن­ها احساس معنا دهد.
واژه­های کلیدی: معنای زندگی، طرح‌واره نقص و شرم، سبک‌های هویت، پذیرش خود

ارجاع: مرادپور شیخ کانلو ک، کرمی ا. تدوین مدل احساس معنای زندگی بر اساس طرح‌واره نقص و شرم و سبک‌های هویت با میانجی‌گری پذیرش خود در دانشجویان: یک مطالعه توصیفی. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، سال 1403، دوره 23 شماره 12، صفحات:
1075-1060.

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله معنای زندگی، طرح‌واره نقص و شرم، سبک‌های هویت، پذیرش خود

عنوان انگلیسی Development of a Model of Feeling the Meaning of Life Based on the Schema of Defects and Shame and Identity Styles with the Mediation of Self-Acceptance in Students: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله Background and Objectives: Paying attention to creating a purpose in life, the meaning of life, and the attitude toward life, all of which shape a person's future, is particularly important during the youth ages, and various factors are influential. The purpose of the present study was to investigate the development of a model of feeling the meaning of life based on the schema of defects and shame and identity styles with the mediation of self-acceptance.
Materials and Methods: In the present descriptive correlational study, carried out using the structural equation modeling method, the statistical population included all students studying at the Islamic Azad University of Torbat-e-Jam Branch in the academic year of 2023-2024, of whom 265 people were selected by the convenience sampling method. Participants completed Assessing the Meaning of Life (Steger et al.), Schema (Young), Identity Styles (Berzonsky), and Unconditional Self-Acceptance (Chamberlain & Haaga) Questionnaires. Data analysis was performed using Pearson’s correlation coefficient and structural equation modeling.
Results: The results showed that according to the predicted paths in the model, meaning of life is directly and significantly affected by normative identity style (β=-0.186), defect and shame schema (β=-0.137), and self-acceptance (β=0.207) (p<0.05). Moreover, the indirect path of all identity styles and the schema of defect and shame through self-acceptance on the sense of meaning in the lives of the youth is significant (p<0.05).
Conclusion: The present study showed that if the youth have acquired their own identity style and do not have a schema of defect and shame, or if they do, they seek to correct it, it can overall lead to a better self-acceptance and ultimately give a sense of meaning to their lives.
Key words: Meaning of life, Schema of defect and shame, Identity styles, Self-acceptance

Funding: This study did not have any funds.
Conflict of interest: None declared.
Ethical considerations: The Ethics Committee of Islamic Azad University, Torbat-e-Jam Branch, approved the study (IR.IAU.TJ.REC.1403.050).
Authors’ contributions:
- Conceptualization: Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo, Amir Karami
- Methodology: Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo
- Data collection: Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo
- Formal analysis: Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo, Amir Karami
- Supervision: Amir Karami
- Project administration: Amir Karami
- Writing – original draft: Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo, Amir Karami
- Writing – review & editing: Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo, Amir Karami
Citation: Moradpour Sheykh Kanloo K, Karami A. Development of a Model of Feeling the Meaning of Life Based on the Schema of Defects and Shame and Identity Styles with the Mediation of Self-Acceptance in Students: A Descriptive Study. J Rafsanjan Univ Med Sci 2025; 23 (12): 1060-75. [Farsi]

 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Meaning of life, Schema of defect and shame, Identity styles, Self-acceptance

نویسندگان مقاله کیمیا مرادپور شیخ کانلو | Kimiya Moradpour Sheykh Kanloo
, Islamic Azad University, Torbat Jam, Iran
دانشگاه آزاد اسلامی، تربت جام، ایران

امیر کرمی | Amir Karami
Hekmat Razavi Institute of Higher Education, Mashhad, Iran
موسسه آموزش عالی حکمت رضوی، مشهد، ایران


نشانی اینترنتی http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-2664-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات