این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 شهریور 1404
مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان
، جلد ۲۳، شماره ۱۲، صفحات ۱۰۴۶-۱۰۵۹
عنوان فارسی
بررسی رابطه آسیبهای دوران کودکی و راهبردهای فراشناختی با سازگاری روانی-اجتماعی در افراد نابینا با تأکید بر نقش واسطهای توانمندی ایگو: یک مطالعه توصیفی
چکیده فارسی مقاله
زمینه و هدف:
سازگاری روانی
-
اجتماعی یکی از مشکلات اساسی نابینایان است. فرآیند سازگاری روانی-اجتماعی تحت تأثیر تجربیات دوران کودکی، راهبردهای فراشناختی و توانمندی ایگو است. پژوهش حاضر با هدف تعیین
رابطه آسیبهای دوران کودکی و فراشناخت با سازگاری روانی-اجتماعی با نقش واسطهای توانمندی ایگو
انجام شد.
مواد و روشها:
روش پژوهش
توصیفی بود.
جامعه آماری
افراد نابینا در سال 1401 در شهر کرمان بودند. تعداد
117 شرکت کننده به روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند.
دادهها با استفاده از پرسشنامههای
سازگاری روانی-اجتماعی با بیماری
Derogatis
(1986)،
آسیبهای دوران کودکی
Borneshtian
و همکاران (2003)، توانمندی ایگو
Mark storm
و همکاران (1997)
و راهبردهای فراشناخت
Wells
و همکاران (1997)
جمعآوری و بهوسیله آزمونهای همبستگی
Pearson
و تحلیل
Regression
به شیوه سلسله مراتبی تحلیل
شدند.
یافتهها:
نتایج نشان داد که
آسیبهای دوران کودکی با سازگاری روانی-اجتماعی رابطه منفی و معنیدار و
همچنین
راهبردهای فراشناختی و توانمندی ایگو با سازگاری روانی-اجتماعی رابطه مثبت و
معنیدار دارند (001/0
P<
). علاوه بر این، توانمندی ایگو در رابطه آسیبهای دوران کودکی و فراشناخت با سازگاری روانی-اجتماعی نقش واسطهای معنیدار دارد (001/0
P<
).
نتیجهگیری:
توانمندی ایگو روی رابطه آسیبهای دوران کودکی و راهبردهای فراشناختی با سازگاری روانی-اجتماعی افراد نابینا
نقش واسطهای دارد. به منظور افزایش سازگاری روانی-اجتماعی در افراد نابینا توصیه میشود علاوه بر توجه به نقش
آسیبهای دوران کودکی و راهبردهای فراشناختی،
توانمندی ایگو
ارتقاء داده شود.
واژههای کلیدی:
آسیب، ایگو، سازگاری، فراشناخت، نابینایی
کلیدواژههای فارسی مقاله
آسیب، ایگو، سازگاری، فراشناخت، نابینایی
عنوان انگلیسی
The Relationship between Childhood Trauma and Metacognitive Strategies and Psychosocial Adjustment in Blind Individuals with the Mediating Role of Ego Strength: A Descriptive Study
چکیده انگلیسی مقاله
Background and Objectives:
Psychosocial
adjustment
is one of the basic problems of the blinds.
The process of psychosocial
adjustment
is influenced by childhood experiences, metacognitive
strategies, and ego empowerment
. The present study aimed to determine the relationship between childhood trauma and metacognitive strategies and psychosocial adjustment in blind individuals with the mediating role of ego strength
.
Materials and Methods:
In this descriptive study, the population was
blind and
half-sighted individuals in Kerman City in 2022.
120
participants were selected by
one stage cluster random sampling. Data was collected by Derogatis’
Psychosocial Adjustment to Illness Scale
(1986)
, Borneshtian et al.’s Childhood Trauma Questionnaire (2003), Markstorm and et al.’s Psychosocial Inventory of Ego Strengths (1997), and Wells et al.’s Metacognitive Strategies (1997), and analyzed by Pearson’s correlation and hierarchical
regression
.
Results:
The results showed that there is
a
negative and significant relationship between childhood trauma and psychosocial adjustment and a positive and significant relationship between ego strength and psychosocial adjustment (p<0.001). Also, ego strength mediates on the relationship between childhood trauma and metacognitive strategies and psychosocial adjustment (p<0.001).
Conclusion:
Ego strength mediates on the relationship between childhood trauma and metacognitive strategies and psychosocial adjustment of blind individuals. In other to enhance the psychosocial adjustment in blind individuals, it is recommended to not only pay attention to childhood trauma and metacognitive strategies but also to improve ego strength.
Keywords:
Trauma, Ego, Adjustment, Metacognition, Blindness
Funding:
This study did not have any funds.
Conflict of interes
t
:
None declared.
Ethical considerations:
The Ethics Committee of Islamic Azad University of Tehran, Science and Research Branch, approved the study (
IR.IAU.
SRB
.REC.
1400
.
361).
Authors’ contributions:
- Conceptualization:
Mahin Khodadadpour, Asghar Jafari
- Methodology:
Mahin Khodadadpour,
Asghar Jafari, Samira Vakili
- Data collection:
Mahin Khodadadpour
- Formal analysis:
Mahin Khodadadpour,
Asghar Jafari
- Supervision:
Asghar Jafari, Samira Vakili
- Project administration:
Asghar Jafari
- Writing - original draft:
Mahin Khodadadpour
- Writing - review & editing:
Mahin Khodadadpour,
Asghar Jafari, Samira Vakili
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Trauma, Ego, Adjustment, Metacognition, Blindness
نویسندگان مقاله
مهین خدادادپور | Mahin Khodadadpour
Department of Psychology, University of Kashan, Kashan, Iran
روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
اصغر جعفری | Asghar Jafari
Research and Sciences Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
سمیرا وکیلی | Samira Vakili
Counseling Department, Science and Research branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
استادیار گروه مشاوره، دانشکده علوم انسانی و اجتماعی، واحد علوم و تحقیقات، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://journal.rums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-6321-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانپزشکی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات