آزمایشگاه و تشخیص، جلد ۱۶، شماره ۶۶، صفحات ۶۸-۸۹

عنوان فارسی مدیریت اطلاعات و ارتباطات در آزمایشگاه بالینی: مطالعه مروری حیطه‌ای
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: توانایی ارتباط مؤثر برای مدیران و رهبران آزمایشگاه‌های بالینی حیاتی است، زیرا در اکثر جنبه‌های کاری خود باید از حلقه و فرآیند ارتباط مؤثر استفاده کنند. برگزاری جلسات منظم با تیم‌های کاری، حمایت و هدایت کارکنان و ایجاد انگیزش، تعهد و وفاداری سازمانی و بهبود فرهنگ سازمانی از جمله مهم‌ترین کاربردهای ارتباط مؤثر هستند.
روش کار: این پژوهش با روش مرور حیطه‌ای انجام شد. معیارهای ورود به این مطالعه، مقالات منتشر شده در بازه زمانی ۲۰۰۱ تا ۲۰۲۳ از پایگاه‌های داده PubMed، Scopous، Science Direct، Emerald بود که با استفاده از کلید واژه‌های Medical laboratory، Clinical laboratory، effective Communication و Information and Communication Technology از طریق موتور جستجوگر google scholar به دست آمد و در نهایت تعداد ۸۴ مقاله جهت بررسی و تحلیل مورد استفاده قرار گرفت. تعداد ۱۶ مقاله نیز در بخش مقدمه به این تعداد اضافه گردید.
یافته‌ها: یافته‌های این مطالعه به طور خاص در حیطه یا دامنه آشنایی و استفاده از روش‌های ارتباطی رسمی و غیر رسمی در سازمان‌ها، پیام رسان‌های الکترونیکی و شبکه‌های اجتماعی، استفاده مناسب از فناوری اطلاعات و ارتباطات در محیط کار آزمایشگاه‌های بالینی، چالش‌ها و نگرانی‌های اصلی در خصوص حفظ حریم خصوصی و بهره وری سازمانی در نظام ارتباطات الکترونیک، تأثیر فناوری اطلاعات و ارتباطات در توسعه و پیشرفت حوزه بهداشت و درمان و به ویژه آزمایشگاه‌های بالینی، بهره برداری از اینفوکراسی به جای بوروکراسی سازمانی، اخلاق در حیطه فناوری اطلاعات و ارتباطات، حکمرانی الکترونیکی، ارتباطات غیر کلامی، گوش دادن فعال و وابستگی ارتباط سازمانی مؤثر به جو سازمانی و بهبود ارتباطات سازمانی، ارائه شد. 
نتیجه گیری: عوامل مختلفی در توسعه ارتباط مؤثر در آزمایشگاه‌های بالینی نقش دارند. مدیران و رهبران این سازمان‌ها می‌توانند با ایجاد شفافیت سازمانی، نهادینه سازی ارزش‌های اخلاقی، مشارکت و تعامل با کارکنان و مسئولیت پذیری و تدوین برنامه‌های مناسب ارتباط دهی، آموزش مهارت افزایی ارتباطی و در نهایت تقویت زیرساخت‌ها در توسعه و ارتقای مدیریت اطلاعات و ارتباطات در آزمایشگاه‌های بالینی، نقش به سزایی داشته باشند و از این طریق ارتباط مؤثر بین بیماران، پزشکان و متخصصان آزمایشگاه‌های پزشکی را تسهیل کنند و نقش کنشگری خود را در نظام سلامت افزایش دهند. 

 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آزمایشگاه‌های بالینی، ارتباط مؤثر، فناوری اطلاعات و ارتباطات

عنوان انگلیسی Information and Communication Management in Clinical Laboratories: A Scoping Review
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: Managers and leaders of clinical laboratories in Iran need vital ability and skills for effective communication. They should use effective communication process effectively. There are several important application for using effective communication, for examples establishment of team works, direction and support for laboratories’ staffs along with improvement of organizational culture and climate.
Methodology: This was a scoping review conducted by 84 articles with added 16 papers totally 100 references. The papers selected using data bases including PubMed, Scopous, Science Direct, Emerald from 2001 to 2023 by Medical laboratory, Clinical laboratory, effective Communication, Information and Communication Technology as keywords, searched alone and in combination with Boolean operators AND and OR.
Findings: The findings presented in a especial scope including formal and non-formal communication, electronic messengers, and social media, using appropriate information and communication technology in clinical laboratory work media, the main challenges and concerns regarding privacy protection and organizational productivity in electronic communications system, the impact of information and communication technology on development and promotion of Iranian healthcare system especially clinical laboratories, training of a skill enhancement among clinical laboratories staffs, and finally promotion of infrastructures of ICT in medical laboratory system for development and facilitating of effective communication between, patients, physicians, clinical laboratories directors and scientists regarding their increase of proactive role in Iranian health care system.
Conclusion: Various factors play a role in developing effective communication in clinical laboratories. Managers and leaders of these organizations can significantly contribute by creating organizational transparency, institutionalizing ethical values, engaging and interacting with staff, taking responsibility, and developing appropriate communication programs, training communication skills, and ultimately strengthening the infrastructure to improve information and communication management in clinical laboratories. This, in turn, can facilitate effective communication between patients, doctors, and medical laboratory specialists and enhance their advocacy role in the health system.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Clinical Laboratory, Effective Communication, Information and Communication Technology

نویسندگان مقاله حسین درگاهی | Hossein Dargahi
School of Public Health, Health Information Management Research Center, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده بهداشت، مرکز تحقیقات مدیریت و اطلاعات سلامت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران

شبنم افراز | Shabnam Afraz
School of Public Health, Tehran University of Medical Sciences, Tehran, Iran.
دانشکده بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://labdiagnosis.ir/browse.php?a_code=A-11-25-510&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده مدیریت
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات