|
دراسات فی العلوم الانسانیه، جلد ۳۱، شماره ۴، صفحات ۱۰۵-۱۲۸
|
|
|
عنوان فارسی |
شعریه المفارقه التصویریه وأنماطها فی شعر فروغ فرخزاد وغاده السّمّان؛ دراسه مقارنه علی ضوء نظریه التلقی |
|
چکیده فارسی مقاله |
المفارقه التصویریه، ظاهره بلاغیه، تتّسم بإبراز التناقض بین الذاتین، لإثبات الصفات الإیجابیه أو السلبیه التی تستجلی من خلال التصاویر المتناقضه التی کان من شأنها التوافق والانسجام، وذلک لإیحاء المفاهیم المستحدثه فی الواقع المعیش وبالتالی للإلمام بالمعضلات المعقّده فی المجتمع؛ ونظرا لاختیار الشاعر المعاصر هذه التقنیه البلاغیه، عالجناها فی مجموعتین الشعریه: "ولاده أخری" لفروغ فرخزاد و"الرقص مع البوم "لغاده السّمّان، للکشف عن مکنوناتهما النفسیه فی المجتمع الذکوری، مثل عدم التساوی بین حقوق الرجل والمرأه، أو لاستجلاء القضایا الاجتماعیه، مثل ظهور المثقفین المزیفین الذین یرون لزوم تطور البلاد، فی محاکاتهم العمیاء، الثقافه الغربیه والإباحیه ولقد وظّفنا فی هذا البحث، المنهج المقارن علی ضوء نظریه التلقی فی المدرسه الألمانیه. وأهم النتائج التی توصلنا إلیها، فهی کما یلی: توظیف الصوره المتناقضه للمرأه من قبل الشاعرتین، وتوظّف غاده السّمّان، صوره متناقضه للأشخاص المشهورین فی العصور السابقه؛ أما فروغ فرخزاد، تستخدم التناقض، فی صفات الأنبیاء الذین کانت من رسالتهم الکریمه هدایه الناس وإنذارهم؛ فتقلب هذه الصفات، وتوظّفها متناقضه فی المثقفین المزیفین الذین نسوا الهویتین الدینیه والثقافیه بسبب الفساد الخلقی. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
المفارقه التصویریه،فروغ فرخزاد،غاده السّمّان |
|
عنوان انگلیسی |
The Poetics of pictorial irony and its types in Forough Farrokhzad AND Ghada al-Samman's poetry |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
بررسی تطبیقی بوطیقای آیرونی تصویری و انواع آن در شعر فروغ فرخزاد و غاده السّمّان چکیده آیرونی تصویری، پدیدهای بلاغی است، و از ویژگیهای آن، بیان تناقض بین دو ذات، برای اثبات صفتهای مثبت و منفی است، که از طریق تصویرهای متناقض، که در اصل با یکدیگر موافق و متناسب بودهاند، آشکار میشود. واین تناقض در تصویرها، نشان دهندهی القای مفاهیم نو ظهور در زندگی واقعی، و در نتیجه، فهم مشکلات پیچیده در جامعه است. و نظر به اهمیت و شیوع این تکنیک بلاغی در شعر معاصر، به بررسی آن در دو مجموعه شعری "تولدی دیگر" فروغ فرخزاد و "رقصیدن با جغد" غاده السّمّان، پرداختیم؛ تا با استفاده از روش تطبیقی با رویکرد نظریه دریافت مکتب آلمان عمق اندیشههای آنها پیرامون جامعه مرد سالار مثل عدم برابری حقوق زن و مرد، و مسائل اجتماعی دیگر، مثل ظهور روشنفکران دروغین، که پیشرفت جامعه را در گرو تقلید کورکورانه خویش از فرهنگ غرب میپندارند، بپردازیم. اما مهمترین یافتههای تحقیق، حاکی از کاربرد تصویر متناقض زن توسط دو شاعر است؛ همینطور، غاده السّمّان، تصویری متناقض از شخصیتهای مشهور در زمان گذشته، به کار میبرد؛ و سیف الدوله را حاکمی بیبند و بار تصور میکند؛ و فروغ فرخزاد، تصویری متناقض از ویژگیهای پیامبرانی ارائه میدهد، که هدف تبلیغ آنها، هدایت مردم بوده است، و آن را به صورت نمادی متناقض، در روشنفکران دروغینی تصور میکند که هویت دینی و فرهنگی خود را فراموش کردهاند. واژگان کلیدی: آیرونی تصویری، فروغ فرخزاد، غاده السّمّان، تولدی دیگر، رقصیدن با جغد. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Pictorial Ironies,Forough Farrokhzad,Ghada al-Samman |
|
نویسندگان مقاله |
صادق عسکری | sadeq askari Associate أستاذ مشارک، قسم اللغه العربیه وآدابها، کلیه الأدب الفارسی واللغات الأجنبیه، جامعه سمنان، سمنان، إیران
یداله شکری | Yadollah Shokri Associate أستاذ مشارک، قسم اللغه الفارسیه وآدابها، کلیه الأدب الفارسی واللغات الأجنبیه، جامعه سمنان، سمنان، إیران
پرستو سنجی | parasto sanji semnan university طالبه الدکتوراه، قسم اللغه العربیه وآدابها، کلیه الأدب الفارسی واللغات الأجنبیه، جامعه سمنان، سمنان، إیران
|
|
نشانی اینترنتی |
http://aijh.modares.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-81279-1&slc_lang=ar&sid=31 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
ar |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|