تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۸۴، صفحات ۵۳-۶۶

عنوان فارسی بررسی کیفیت زندگی براساس پذیرش بی‌قید و شرط، نیرومندی «من » و سلامت معنوی با میانجیگری استرس والدگری مادران دارای فرزند نابینا
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: یکی از شایع ترین معلولیت ها در سراسر جهان، نابینایی است. افزون بر مشکلاتی که خود کودکان به واسطه
مشکل نابینایی خویش تجربه می کند، مادران آنها نیز مشکلات هیجانی، روان شناختی و زناشویی مختلفی را تجربه می کنند
این پژوهش با هدف بررسی کیفیت زندگی براساس پذیرش بی قید و شرط، نیرومندی ایگو و سلامت معنوی با میانجیگری
استرس والدگری مادران دارای فرزند نابینا شهرستان های غرب استان مازندران انجام شده است.
روش: پژوهش حاضر، پژوهش کاربردی و از نوع همبستگی می باشد جامعه آماری پژوهش حاضر، شامل تمامی مادران
کودکان نابینا و شهرستان های تنکابن، رامسر، عباس آباد، چالوس در سال 1402 بودند، که با توجه به تعداد شاخص های آزاد،
جمعاً نمونه ای به حجم 233 مادر با استفاده از روش نمونه گیری و در دسترس درنظر گرفته است. ابزار گردآوری اطلاعات
شامل پرسشنامه کیفیت زندگی سازمان بهداشت جهانی-فرم کوتاه ) 2005 (، مقیاس استرس در روابط والد-فرزند آبدین
) 1990 (، پرسشنامه پذیرش بی قید و شرط چمبرلین و ها گا ) 2001 (، پرسشنامه سلامت معنوی ) 1982 (، پرسشنامه قدرتمندی
ایگو روکس و همکاران ) 2003 ( بود. تحلیل داده ها توسط نسخه 24 نرم افزار SPSS و PLS3 و با استفاده از روش، تحلیل مدل
یابی معادلات ساختاری ) SEM (و مقدار بوت استرپ انجام شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که کیفیت زندگی براساس پذیرش بی قید و شرط، نیرومندی ایگو و سلامت معنوی با
میانجیگری استرس والدگری مادران دارای فرزند نابینا برازش مطلوب دارد. با توجه به نتایج آزمون بوت استرپ مشخص است که
نقش میانجی استرس والدگری در رابطه پذیرش بی قید و شرط، نیرومندی ایگو و سلامت معنوی با کیفیت زندگی پذیرفته می شود.
نتیجه گیری: با توجه به تاثیرگذاری متغیرهای مورد مطالعه بر پیش بینی کیفیت زندگی مادران کودکان نابینا، باید برنامه ریزی
و ایجاد زیرساخت های مناسب به منظور بهبود کیفیت زندگی مادران کودکان نابینا به عمل آید.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، استرس والدگری، پذیرش بی قید و شرط، سلامت معنوی، کیفیت زندگی، نیرومندی ایگو

عنوان انگلیسی Testing the Causal Model of Quality of Life Based on Unconditional Acceptance, Ego Strength and Spiritual Health by Mediating Parenting Stress of Mothers with Blind Children in West Mazandaran Province
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and purpose: This study aimed to test the causal model of quality of life based on
unconditional acceptance, ego strength and spiritual health by mediating parenting stress of mothers with
blind children in west of Mazandaran province.
Method: The present study is an applied and correlational research. The statistical population included
all mothers of children with visual and hearing impairments in Tonekabon, Ramsar, Abbas Abad, and
Chalous cities in 2023. Considering the mean of previous studies and the number of variables, a sample of
233 mothers was selected through purposive sampling method. Data collection tools included the World
Health Organization Quality of Life Questionnaire – Short Form (2005), Abidin's Parenting Stress Index
(1990), Chamberlain and Haaga's Unconditional Self-Acceptance Questionnaire (2001), Spiritual Well-
Being Scale (1982), and Reker's Ego Strength Scale (2003). Data analysis was performed using SPSS
version 24, AMOS version 24, and structural equation modeling (SEM) method.
Results: Spiritual well-being and unconditional self-acceptance had significant effects on predicting the
quality of life of mothers of children with visual impairments (P = 0.001). Furthermore, parenting stress
positively and significantly mediated the relationship between spiritual well-being, unconditional selfacceptance,
and the quality of life of mothers of children with visual and hearing impairments.
Conclusion: Considering the influential role of the studied variables in predicting the quality of life of
mothers of children with visual impairments, proper planning and establishing appropriate infrastructures
are necessary to improve the quality of life of these mothers.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Ego vigor, quality of life, Parental stress, spiritual health, unconditional acceptance

نویسندگان مقاله نگار سبحانی | Negar Sobhani
Shahid Beheshti State University, Tehran
دانشگاه دولتی شهید ‌بهشتی،

فربد امین انارکی | Farbod Amin Anaraki
Department of Psychology, Central Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی

لاله کهن سال | لاله کهن سال
Sarovia Institute of Higher Education, Sari, Iran.
موسسه آموزش عالی سارویه، ساری، ایران.

سهیلا اسعدی | soheila asadi
Rahman Institute of Higher Education, Ramsar, Iran
موسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-14-3982-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده آسیب دیده بینایی
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات