تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۸۴، صفحات ۳۳-۴۴

عنوان فارسی اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر پرخاشگری و کنترل عواطف دانش‌آموزان پسر با اختلال رفتاری
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: اختلال رفتاری، حاصل تعامل کودک با محیط اطراف وی است که با پیامدهایی چون تضاد با جامعه،
نارضایتی، ناشادی فردی و شکست در مدرسه همراه است. هدف از این پژوهش اثربخشی آموزش خودکنترلی هیجانی بر
پرخاشگری و کنترل عواطف دانش آموزان پسر با اختلال رفتاری بود.
روش: روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه گواه انجام گرفت. جامعه آماری پژوهش
عبارت بود از تمامی دانش آموزان پسر پایه ششم ابتدایی با اختلال رفتاری شهر الشتر در سال تحصیلی 1403 - 1402 . از
میان جامعه آماری تعداد 28 دانش آموز با اختلال رفتاری براساس نظر مشاوران و معلمان دانش آموزان به شیوه نمونه گیری
دردسترس انتخاب و در ادامه از میان نمونه انتخاب شده به شیوه نمونه گیری تصادفی، تعداد 14 دانش آموز در گروه
آزمایشیی و 14 دانش آموز در گروه گواه گمارده شدند. گروه آزمایشی تحت مداخه آموزش خودکنترلی هیجانی قرار گرفت، اما
گروه گواه آموزشی را دریافت نکرد. به منظور جمع آوری داده ها از پرسشنامه پرخاشگری باس و پری، مقیاس کنترل عواطف
و پرسش نامه مشکلات رفتاری راتر ۷ فرم B )معلم( استفاده شد. یافته ها با استفاده از آزمون تحلیل کواریانس تک متغیره و
چند متغیره ) MANCOVA ( تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: نتایج نشان داد که آموزش خودکنترلی هیجانی بر پرخاشگری و کنترل عواطف آزمودنی های پژوهش تأثیر
معناداری داشته است ) ۰۵ / p>۰ (. به عبارت دیگر؛ آزمودنی های گروه آزمایشی در نتیجه دریافت رویکرد آموزش خودکنترلی
هیجانی از کنترل پرخاشگری و عواطف بالاتری برخوردار بودند.
نتیجه گیری: با توجه به نتایج حاصل از این پژوهش می توان گفت رویکرد آموزش خودکنترلی هیجانی، رویکردی مفید و
سازنده در کاهش مشکلات رفتاری دانش آموزان با اختلال رفتاری است.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، آموزش خودکنترلی هیجانی، اختلال رفتاری، پرخاشگری، کنترل عواطف

عنوان انگلیسی The effectiveness of emotional self-control training on aggression and emotion control of male students with behavioral disorders
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background and purpose: Behavioral disorder is the result of the child's interaction with the surrounding
environment, which is associated with consequences such as conflict with society, dissatisfaction, personal
unhappiness and failure in school. The purpose of this research was the effectiveness of emotional selfcontrol
training on aggression and emotion control of male students with behavioral disorders.
Method: A semi-experimental research method was carried out with a pre-test and post-test design with
a control group. The statistical population of the study consisted of all the male students of the 6th grade
with behavioral disorders in the city of Al-Shatar in the academic year of 2022-2023. Among the statistical
population, the number of 28 students with behavioral disorders was selected based on the opinion of the
counselors and teachers of the students using available sampling method, and then 14 students were
selected in the experimental group from among the selected sample using random sampling method and 14
other students were assigned to the control group. The experimental group underwent emotional self-control
training, but the control group did not receive the training. In order to collect data, Bass and Perry aggression
questionnaire, emotion control scale and Rater 7 behavioral problems questionnaire form B (teacher) were
used. The findings were analyzed using univariate and multivariate analysis of covariance (MANCOVA).
Findings: The results showed that emotional self-control training had a significant effect on aggression
and emotion control of research subjects (p<0.05). In other words; As a result of receiving the emotional
self-control training approach, the subjects of the experimental group had higher control of aggression and
emotions.
Conclusion: According to the results of this research, it can be said that the approach of teaching emotional
self-control is a useful and constructive approach in reducing the behavioral problems of students with
behavioral disorders.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Aggression, behavioral disorder, emotion control, emotional self-control training

نویسندگان مقاله امیر سبزی پور | Amir Sabzipour


سپیده هاشمی | sepide hashemi


کبری عالی پور | kobra Alipour


مریم قربانی | maryam ghorbani



نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-4071-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده اختلالات رفتاری
نوع مقاله منتشر شده اصیل پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات