|
تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۸۴، صفحات ۹-۱۷
|
|
|
عنوان فارسی |
رویکرد خودحمایتی: روشی برای سازگاری اجتماعی دانشآموزان
با کمتوانی ذهنی |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیده زمینه و هدف: رویکرد خودحمایتی، رویکردی است که فرد با قرار گرفتن در گروه های مبتنی بر خودحمایتی، توانایی دفاع از حقوق خود را کسب می کند و به سازگاری اجتماعی دست می یابد. بررسی رویکرد های خودحمایتی برای افزایش سازگاری اجتماعی دانش آموزان با کم توانی ذهنی از اهمیت خاصی برخوردار است. این پژوهش با هدف رویکرد خودحمایتی، روشی برای سازگاری اجتماعی دانش آموزان با کم توانی ذهنی انجام شد. روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مروری بود. برای جمع آوری اطلاعات از مقاله ها، پایان نامه ها و کتاب های موجود در پایگاه های علمی معتبر از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۳ استفاده شد. یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با توجه به اینکه انسان ها شایسته برخورداری از توانایی دفاع از حقوق خود و سازگاری اجتماعی هستند. رویکرد خودحمایتی نوعی راهبرد مهم برای حمایت از دانش آموزان با کم توانی ذهنی به منظور افزایش سازگاری اجتماعی می باشد. نتیجه گیری: رویکرد خودحمایتی برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی باید به عنوان یک سیستم حمایتی اساسی در جامعه جهت توانمندسازی و تقویت سازگاری اجتماعی به اجرا درآید. بنابراین، باید برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی نوعی گروه های خودحمایتی در سطح جامعه تشکیل شود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
واژه های کلیدی، حقوق فردی، خودحمایتی، دانش آموزان، سازگاری اجتماعی، کم توانی ذهنی |
|
عنوان انگلیسی |
Self-Advocacy Movement Approach: A way to Social
Adjustment of Students with Intellectual disabilities |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Abstract Background: The self-advocacy movement approach is a approach that one acquires the ability to defend their rights by being in self-advocacy groups and gain social adjustment. It is important to examine self- advocacy approaches to enhancing students' social adjustment with intellectual disability. This research was done with the aim of self-advocacy approach to the social adjustment of students with intellectual disability. Method: The present study was descriptive and reviewed. The articles, theses and books available in reputable scientific databases were used from 1990 to 2023 years. Findings: The results of the present study showed that considering that humans deserve the ability to defend their rights and social adaptation. The self-support approach is an important strategy to support students with intellectual disabilities in order to increase social adaptation. Conclusion: The self-supporting approach for students with intellectual disabilities should be implemented as a basic support system in society to empower and strengthen social adaptation. Therefore, some kind of self-support groups should be formed for students with mental disabilities at the community level. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
Keywords, Individual rights, Intellectual disability, Self-advocacy movement, Social adjustment,
Students |
|
نویسندگان مقاله |
فرزانه بهزادی | farzaneh behzadi University of Isfahan دانشگاه اصفهان
قاسم نوروزی | Ghasem Norouzi University of Isfahan دانشگاه اصفهان
|
|
نشانی اینترنتی |
http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-2226-2&slc_lang=fa&sid=1 |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
کم توان ذهنی |
نوع مقاله منتشر شده |
مروری |
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|