تعلیم و تربیت استثنائی، جلد ۶، شماره ۱۸۴، صفحات ۹-۱۷

عنوان فارسی رویکرد خودحمایتی: روشی برای سازگاری اجتماعی دانش‌آموزان با کم‌توانی ذهنی
چکیده فارسی مقاله چکیده
زمینه و هدف: رویکرد خودحمایتی، رویکردی است که فرد با قرار گرفتن در گروه های مبتنی بر خودحمایتی، توانایی دفاع
از حقوق خود را کسب می کند و به سازگاری اجتماعی دست می یابد. بررسی رویکرد های خودحمایتی برای افزایش سازگاری
اجتماعی دانش آموزان با کم توانی ذهنی از اهمیت خاصی برخوردار است. این پژوهش با هدف رویکرد خودحمایتی، روشی
برای سازگاری اجتماعی دانش آموزان با کم توانی ذهنی انجام شد.
روش: پژوهش حاضر توصیفی و از نوع مروری بود. برای جمع آوری اطلاعات از مقاله ها، پایان نامه ها و کتاب های موجود
در پایگاه های علمی معتبر از سال ۱۹۹۰ تا ۲۰۲۳ استفاده شد.
یافته ها: نتایج پژوهش حاضر نشان داد که با توجه به اینکه انسان ها شایسته برخورداری از توانایی دفاع از حقوق خود
و سازگاری اجتماعی هستند. رویکرد خودحمایتی نوعی راهبرد مهم برای حمایت از دانش آموزان با کم توانی ذهنی به منظور
افزایش سازگاری اجتماعی می باشد.
نتیجه گیری: رویکرد خودحمایتی برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی باید به عنوان یک سیستم حمایتی اساسی در جامعه
جهت توانمندسازی و تقویت سازگاری اجتماعی به اجرا درآید. بنابراین، باید برای دانش آموزان با کم توانی ذهنی نوعی
گروه های خودحمایتی در سطح جامعه تشکیل شود.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژه های کلیدی، حقوق فردی، خودحمایتی، دانش آموزان، سازگاری اجتماعی، کم توانی ذهنی

عنوان انگلیسی Self-Advocacy Movement Approach: A way to Social Adjustment of Students with Intellectual disabilities
چکیده انگلیسی مقاله Abstract
Background: The self-advocacy movement approach is a approach that one acquires the ability to
defend their rights by being in self-advocacy groups and gain social adjustment. It is important to examine
self- advocacy approaches to enhancing students' social adjustment with intellectual disability. This
research was done with the aim of self-advocacy approach to the social adjustment of students with
intellectual disability.
Method: The present study was descriptive and reviewed. The articles, theses and books available in
reputable scientific databases were used from 1990 to 2023 years.
Findings: The results of the present study showed that considering that humans deserve the ability to
defend their rights and social adaptation. The self-support approach is an important strategy to support
students with intellectual disabilities in order to increase social adaptation.
Conclusion: The self-supporting approach for students with intellectual disabilities should be
implemented as a basic support system in society to empower and strengthen social adaptation. Therefore,
some kind of self-support groups should be formed for students with mental disabilities at the community
level.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Keywords, Individual rights, Intellectual disability, Self-advocacy movement, Social adjustment, Students

نویسندگان مقاله فرزانه بهزادی | farzaneh behzadi
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان

قاسم نوروزی | Ghasem Norouzi
University of Isfahan
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی http://exceptionaleducation.ir/browse.php?a_code=A-10-2226-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کم توان ذهنی
نوع مقاله منتشر شده مروری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات