این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 16 آذر 1404
فیض
، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۵۱-۱۵۸
عنوان فارسی
بررسی تاثیر دوازده هفته تمرین هوازی اینتروال دویدن بر درمان کودکان دختر مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه
چکیده فارسی مقاله
سابقه و هدف: اختلال بیش فعالی و نقص توجه ( ADHD )، از اختلالات شایع روانپزشکی کودکان است و ممکن است به فرآیند تحول استعدادهای ذهنی و مهارتهای اجتماعی ـ عاطفی کودک آسیب وارد کند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر 12 هفته تمرین هوازی اینتروال دویدن بر کودکان دختر مبتلا به ADHD مقطع ابتدایی شهرستان کاشان بود. مواد و روشها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 120 نفر از دانش آموزان دختر مبتلا به ADHD مقطع ابتدایی شهرستان کاشان در سال 90-1389 انجام شد. بدین منظور ابتدا پرسشنامهی علائم مرضی کودکان (CSI-4) که با توجه به ملاکهای تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV) تدوین شده است، توسط معلمان و والدین دانشآموزان تکمیل گردید، سپس تعداد 30 نفر دارای بالاترین اختلال بیش فعالی، بهصورت هدفمند انتخاب شده و با روش بلوکهای تصادفی در گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. گروه تجربی در یک برنامهی تمرینی هوازی اینتروال دویدن، بهمدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه با شدت 60 تا 85 درصد ضربان قلب بیشینه به تمرین پرداختند. برای ارزیابی اثر بخشی تمرینات در دو گروه از آنالیز کوواریانس استفاده شد. نتایج: دوازده هفته تمرین هوازی اینتروال دویدن بر درمان و کاهش نشانگان ADHD در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل تاثیر معنیداری داشت (001/0>P). نتیجهگیری: فعالیت اینتروال هوازی میتواند بهعنوان یک روش غیر تهاجمی و غیر دارویی تأثیر مثبتی بر کاهش علائم کودکان دارای ADHD داشته باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تمرین هوازی، اینتروال، بیش فعالی، نقص توجه
عنوان انگلیسی
Effect of a 12-week interval running program on female primary school students with ADHD
چکیده انگلیسی مقاله
Background: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the prevalent disorders in child psychiatry with the potential of damage to mental talent evolution process and socio-emotional skills. This study aimed to examine the effect of an aerobic running program on ADHD among the primary school girls. Materials and Methods: In this clinical trial study, 120 female students with ADHD were purposefully selected from the primary schools in Kashan during 2011-12. The child symptom inventory-DSM-IV version (CSI-4) was completed by the students' teachers and parents and then 30 students with the severe ADHD were divided into the control and experimental groups using the randomized block method. The experimental group performed a 12-week interval running program, 3 times per week, with a maximum heart rate of 60-85%. Data were analyzed using covariance analysis.Results: Results showed that a 12-week interval running program had beneficial effects on ADHD in the experimental compared to the control group (P< 0.001).Conclusion: It seems that an aerobic training as a non-invasive and non-drug alternative has a positive effect on the alleviation of ADHD.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
نویسندگان مقاله
محمد ابراهیم بهرام | mohammad ebrahim bahram
فاطمه عصاریان | fatemeh assarian
فاطمه عطوف | fatemeh atoof
محسن تقدسی | mohsen taghadosi
نگار عکاشه | negar akkasheh
گودرز عکاشه | godarz akkasheh
department of psychiatry, faculty of medicine, kashan university of medical sciences, kashan, i. r. iran.
کاشان، کیلومتر 5 بلوار قطب راوندی، بیمارستان کارگرنژاد
سازمان اصلی تایید شده
: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)
نشانی اینترنتی
http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-1118&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
medicine, paraclinic
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات