این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فیض، جلد ۱۸، شماره ۲، صفحات ۱۵۱-۱۵۸

عنوان فارسی بررسی تاثیر دوازده هفته تمرین هوازی اینتروال دویدن بر درمان کودکان دختر مبتلا به اختلال بیش فعالی/ نقص توجه
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: اختلال بیش فعالی و نقص توجه ( ADHD )، از اختلالات شایع روانپزشکی کودکان است و ممکن است به فرآیند تحول استعدادهای ذهنی و مهارت­های اجتماعی ـ عاطفی کودک آسیب وارد کند. هدف تحقیق حاضر، بررسی تاثیر 12 هفته تمرین هوازی اینتروال دویدن بر کودکان دختر مبتلا به ADHD مقطع ابتدایی شهرستان کاشان بود. مواد و روش­ها: این مطالعه کارآزمایی بالینی بر روی 120 نفر از دانش آموزان دختر مبتلا به ADHD مقطع ابتدایی شهرستان کاشان در سال 90-1389 انجام شد. بدین منظور ابتدا پرسشنامه­ی علائم مرضی کودکان (CSI-4) که با توجه به ملاک­های تشخیصی و آماری اختلالات روانی (DSM-IV) تدوین شده است، توسط معلمان و والدین دانش­آموزان تکمیل گردید، سپس تعداد 30 نفر دارای بالاترین اختلال بیش فعالی، به­صورت هدفمند انتخاب شده و با روش بلوک­های تصادفی در گروه کنترل و تجربی قرار گرفتند. گروه تجربی در یک برنامه­ی تمرینی هوازی اینتروال دویدن، به­مدت 12 هفته و هر هفته 3 جلسه با شدت 60 تا 85 درصد ضربان قلب بیشینه به تمرین پرداختند. برای ارزیابی اثر بخشی تمرینات در دو گروه از آنالیز کوواریانس استفاده شد. نتایج: دوازده هفته تمرین هوازی اینتروال دویدن بر درمان و کاهش نشانگان ADHD در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل تاثیر معنی­داری داشت (001/0>P). نتیجه­گیری: فعالیت اینتروال هوازی می­تواند به­عنوان یک روش غیر تهاجمی و غیر دارویی تأثیر مثبتی بر کاهش علائم کودکان دارای ADHD داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تمرین هوازی، اینتروال، بیش فعالی، نقص توجه

عنوان انگلیسی Effect of a 12-week interval running program on female primary school students with ADHD
چکیده انگلیسی مقاله Background: Attention deficit hyperactivity disorder (ADHD) is one of the prevalent disorders in child psychiatry with the potential of damage to mental talent evolution process and socio-emotional skills. This study aimed to examine the effect of an aerobic running program on ADHD among the primary school girls. Materials and Methods: In this clinical trial study, 120 female students with ADHD were purposefully selected from the primary schools in Kashan during 2011-12. The child symptom inventory-DSM-IV version (CSI-4) was completed by the students' teachers and parents and then 30 students with the severe ADHD were divided into the control and experimental groups using the randomized block method. The experimental group performed a 12-week interval running program, 3 times per week, with a maximum heart rate of 60-85%. Data were analyzed using covariance analysis.Results: Results showed that a 12-week interval running program had beneficial effects on ADHD in the experimental compared to the control group (P< 0.001).Conclusion: It seems that an aerobic training as a non-invasive and non-drug alternative has a positive effect on the alleviation of ADHD.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله محمد ابراهیم بهرام | mohammad ebrahim bahram


فاطمه عصاریان | fatemeh assarian


فاطمه عطوف | fatemeh atoof


محسن تقدسی | mohsen taghadosi


نگار عکاشه | negar akkasheh


گودرز عکاشه | godarz akkasheh
department of psychiatry, faculty of medicine, kashan university of medical sciences, kashan, i. r. iran.
کاشان، کیلومتر 5 بلوار قطب راوندی، بیمارستان کارگرنژاد
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علوم پزشکی کاشان (Kashan university of medical sciences)


نشانی اینترنتی http://feyz.kaums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-176-1118&slc_lang=fa&sid=fa
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده medicine, paraclinic
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات