این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
فلسفه و کلام اسلامی
، جلد ۵۷، شماره ۲، صفحات ۴۲۵-۴۴۱
عنوان فارسی
نظریۀ الفاظ مشکک راه حل فارابی و ابنسینا در مواجهه با چالش ارسطویی
چکیده فارسی مقاله
نظریۀ تشکیک در میان فلاسفۀ مسلمان بسیار محل بحث و نظر بوده است. شواهد حضور این نظریه تا فارابی و ابنسینا قابل ردگیری است. مسئلۀ مقاله حاضر آن است که نظریۀ الفاظ مشکک میراثی ارسطویی است یا نه؟ و همچنین طرح این نظریه جهت حل کدام مشکل بوده است؟ دیدگاه ارسطو نسبت به الفاظ و بویژه لفظ «موجود» با مراجعۀ به آثارش مورد کاوش قرار گرفته است و سپس با نگاه فارابی و ابنسینا در باب الفاظ مقایسه شده است. همچنین ادعای خواجه نصیرالدین طوسی مبتنی بر اینکه این نظریه توسط فلاسفه یونانی نیز طرح شده است، مورد نقد و بررسی قرار میگیرد. ارسطو الفاظ را صرفا به الفاظ همنام و هممعنی تقسیم میکند و هیچ اشارهای به الفاظ مشکک نمیکند. فارابی الفاظ مشکک را در ذیل الفاظ هممعنی و ابنسینا در منطق الشفاء، این الفاظ را در ذیل الفاظ همنام قرار میدهد. با این حال الفاظ مشکک را همنام صرف محسوب نمیدارد بر خلاف الفاظ متشابه و مشترک که همنام صرف هستند. الفاظ متشابه فاقد معنای واحد اما دارای مشابهتی هستند و الفاظ مشترک فاقد معنای واحد و همچنین فاقد مشابهت هستند. در این مقاله نشان داده میشود که تقسیمبندی ارسطویی از الفاظ در مواجهه با الفاظی همانند «موجود» ناکارآمد است. نظریۀ الفاظ مشکک راه حلی برای حل این مشکل بوده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
موجود،مشکک،ارسطو،ابن سینا،مشترک لفظی (متفق)،
عنوان انگلیسی
The Theory of Graded Terms Al-Farabi and Avicenna’s Solution to an Aristotelian Challenge
چکیده انگلیسی مقاله
The theory of "graded terms" (alfāẓ-e mušakkik) has been a subject of considerable debate among Muslim philosophers. The roots of this theory can be traced back to Al-Farabi and Avicenna. This article investigates whether or not the theory of graded terms is a legacy of Aristotle and identifies the problem it seeks to address. Aristotle's perspective on terms, especially the term "being", is examined through his works and then compared with the views of Al-Farabi and Avicenna. Additionally, Nasir al-Din al-Tusi’s claim that this theory was also articulated by Greek philosophers is critically analyzed. Aristotle categorizes terms exclusively as either homonymous or synonymous and makes no mention of graded terms (mušakkik). Al-Farabi categorizes graded terms under synonymous terms, while Avicenna, in his Logic of the Healing (Mantiq al-Shifāʼ), places them under homonymous terms. Nonetheless, Avicenna does not consider graded terms to be purely homonyms. This study demonstrates that Aristotle’s categorization of terms proves inadequate in addressing certain terms like “being.” The theory of graded terms emerges as a solution to this challenge
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
موجود,مشکک,ارسطو,ابن سینا,مشترک لفظی (متفق)
نویسندگان مقاله
وحید خادم زاده |
استادیار، گروه فلسفه و حکمت اسلامی، دانشکدۀ الهیات و معارف اسلامی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jitp.ut.ac.ir/article_100758_20e0e0c85f0eb0ea951688be987326a5.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات