این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فلسفه و کلام اسلامی، جلد ۵۷، شماره ۲، صفحات ۳۷۷-۴۰۲

عنوان فارسی رتبه‌بندی شأن موجودات امکانی بر اساس دو رویکرد «گسترۀ صفاتی» و «توسعه‌یافتگی وجودی»‌
چکیده فارسی مقاله بین رویکرد رایج فلسفی که متأثّر از حکمت مشاء و نگاه فلسفی متأثّر از حکمت صدرا، در خصوص مسألۀ «رتبه‌بندی شأن موجودات امکانی»، تفاوت اساسی وجود دارد. گروه نخست، با رویکرد «گسترۀ صفاتی» در موجودات امکانی، معتقدند کمیت برخورداری هر گونه از صفات وجودی، نقش اساسی در رتبه‌بندی آن‌ها دارد و از آنجا که نوع انسان را یگانه موجود عاقل و «حیوان ناطق» می‌دانند، وی را بر رأس هرم موجودات امکانی جای داده و فقط شأن این نوع از موجودات را دارای احترام ویژه می‌دانند. در مقابل، رویکرد دومی که تحت تأثیر حکمت صدرایی است، «توسعه یافتگی وجودی و شهودی در عوالم مافوق ماده» را معیار رتبه‌بندی موجودات امکانی می‌داند و پیروانِ آن با تکیه بر مبانی این حکمت از قبیل «وحدت و بساطت وجود»، «تشکیک در وجود» و قرائت ویژه از «حرکت جوهری» چنین ادعا کرده‌اند که هر موجود امکانی، نشئه‌ای تا بی‌نهایت در عوالم مافوق طبیعت دارد که با حرکت اختیاری و استکمالی خود می‌تواند به آن دست یابد. این مقاله با هدف تبیین برخی از ادلۀ این دو رویکرد با روش تحلیل محتوا، در نهایت به این یافته رسیده‌است که رویکرد نخست با اشکالات درون دینی و برون دینی متعددی مانند اخص بودن دلیل آن از مدعا روبرو است و به طور عمده، مبتنی بر برخی مشهورات است که قابل دفاع در مقابل ظواهر آیات و روایات نیست. در مقابل رویکرد دوم، قابلیت تطبیق بیشتر با مستندات مذکور داشته و قابل پذیرش‌تر است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله رتبه‌بندی،شأن،موجودات امکانی،رویکرد گسترۀ صفاتی،رویکرد توسعه‌یافتگی وجودی،

عنوان انگلیسی Ranking the Status of Contingent Beings Based on Two Approaches: "Attribute Scope" and "Existential Development"
چکیده انگلیسی مقاله There is a fundamental difference between the common philosophical approach influenced by Peripatetic philosophy and the philosophical view rooted in Sadrian philosophy regarding the "ranking of the status of contingent beings." The former, following an "attribute scope" approach, holds that the quantity of existential attributes in each species determines its rank. Since humans are considered the only rational beings encompassing the attributes of other species, they are positioned at the top of the hierarchy of contingent beings. Conversely, the latter approach, inspired by Sadrian philosophy, views "existential and intuitive development in supra-material realms" as the basis for ranking contingent beings. Adherents of this view, drawing on foundational principles of Sadrian thought such as "unity and simplicity of existence," "gradation in existence," and a unique interpretation of "trans-substantial motion," argue that each contingent being has the capacity to progress in the path of knowledge in the arc of ascension and within transcendent realms, achieving rank through the discovery of truths. This article, aiming to elucidate key arguments from both perspectives through content analysis, ultimately concludes that the first approach encounters numerous theological and philosophical challenges, including its reliance on premises that struggle to align with Quranic verses and Islamic traditions. By contrast, the second approach proves more congruent and compatible with these sources.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله رتبه‌بندی,شأن,موجودات امکانی,رویکرد گسترۀ صفاتی,رویکرد توسعه‌یافتگی وجودی

نویسندگان مقاله علی کریمیان صیقلانی |
دانشیار، گروه معارف اسلامی، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه گیلان، گیلان، ایران.


نشانی اینترنتی https://jitp.ut.ac.ir/article_99402_c9a403c88f6d3c8acc9671a3b0373c90.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات