این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 6 آذر 1404
فلسفه و کلام اسلامی
، جلد ۵۷، شماره ۲، صفحات ۳۵۳-۳۷۲
عنوان فارسی
موضوع متافیزیک: اختلافنظر بنیادین فارابی و ابنسینا در باب صورت منطقی وجود
چکیده فارسی مقاله
استدلال میکنم که فارابی و ابنسینا اختلافنظری بنیادین بر سر صورت منطقی موضوع متافیزیک، یعنی موجود، دارند: از نظر فارابی «موجود» معنایی انفصالی دارد و از نظر ابنسینا این معنا پایه است. تبیینی برای این اختلافنظر بر سر تحلیل موضوع متافیزیک ارائه میکنم که بنا بر آن، این دو فیلسوف دو نظر متفاوت و متعارض در خصوص ساختار علوم و نسبت علوم نظری با یکدیگر دارند. فارابی به تعاملی دوطرفه میان علوم قائل است، در حالی که از نظر ابنسینا، ساختار علوم ساختاری عینی است که طبق آن علوم بالاتر هیچگونه وابستگیای به علوم پایینتر ندارند. بر اساس این تفسیرها، نشان میدهم که چرا در چارچوب متافیزیک ابنسینا مسئلۀ تمایز وجود و ماهیت مسئلهای اصیل است، در حالی که این مسئله در چارچوب متافیزیکی فارابی مسئلهای بیمایه است. اصالت این مسئله در چارچوب متافیزیکی ابنسینا تبیین میکند که چرا تاریخ فلسفۀ اسلامی پس از ابنسینا معرکۀ اختلاف تفسیر نظر ابنسینا و همچنین اختلافنظر علمی بر سر مسئلۀ تمایز وجود و ماهیت بودهاست. اگر استدلالهای من صحیح باشند، ابنسینا ادامه راهی نیست که فارابی در فلسفه طی میکردهاست. بهعکس، تاریخ فلسفۀ اسلامی از فارابی به ابنسینا، تحولی بنیادین را تجربه کردهاست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
فارابی،ابنسینا،موجود،موضوع متافیزیک،علم کلی،صورت منطقی،
عنوان انگلیسی
The Subject Matter of Metaphysics: A Significant Disagreement Between al-Farabi and Ibn Sina on the Logical Form of Existence
چکیده انگلیسی مقاله
I argue that al-Farabi and Ibn Sina have a significant dispute regarding the analysis of the logical form of the subject matter of metaphysics: existence. al-Farabi asserts that "exist" has a disjunctive meaning, while Ibn Sina contends that it is a fundamental notion. I propose an explanation for this disagreement rooted in their differing views on the nature and structure of theoretical sciences. al-Farabi claims that theoretical sciences are mutually dependent, whereas Ibn Sina believes that higher-order sciences do not depend on lower-order ones, either in their subject matter or propositions. Based on these interpretations, I argue that the distinction between essence and existence poses a substantial problem within Ibn Sina’s framework, while it is considered trivial in al-Farabi’s metaphysics. This significant challenge in Ibn Sina’s thought elucidates the subsequent controversies in Islamic philosophy regarding this issue and the interpretation of Ibn Sina’s perspective. If my arguments hold, it suggests that Ibn Sina does not merely follow al-Farabi in metaphysics; rather, the evolution of Islamic philosophy marks a fundamental shift from al-Farabi to Ibn Sina.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
فارابی,ابنسینا,موجود,موضوع متافیزیک,علم کلی,صورت منطقی
نویسندگان مقاله
داود حسینی |
دانشیار، گروه فلسفه و منطق، دانشکدۀ علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jitp.ut.ac.ir/article_99059_718d1c4ec97c6481f0f3a8cf67401095.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات