این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 7 آذر 1404
فلسفه و کلام اسلامی
، جلد ۵۷، شماره ۲، صفحات ۳۱۳-۳۲۸
عنوان فارسی
دفاع از اشکالهای استاد مصباح به دو برهان صدرا برای اثبات اتحاد عاقل و معقول
چکیده فارسی مقاله
در مقالهای چهار اشکال استاد مصباح به برهان تضایف ملاصدرا برای اثبات اتحاد عاقل و معقول و یک اشکال ایشان به برهان نور و ظلمت که ملاصدرا در ضمن برهان تضایف به آن اشاره کردهاست، بدون اینکه به عنوان برهان مستقلی از آن یاد کند، مورد نقد قرارگرفتهاست. در مقاله حاضر که به روش تحلیلی-اسنادی نوشته شدهاست، با عیارسنجی نقدهای مذکور، معلوم شدهاست که هیچ یک از این نقدها وارد نیست. البته در عبارات استاد مصباح در دو مورد سهو واقع شدهاست، ولی این دو مورد به راحتی از عبارات ایشان قابل حذف است و حذف آنها به اصل اشکال ایشان ضرری نمیزند. بنابراین، هر دو مقدمۀ برهان تضایف مخدوش است. اشکال مقدمه اول این است که صورت معقول، درصورتی که خارج ازآن، عاقلی نباشد، بالذات معقول نیست، زیرا اگر صورت معقول عرض باشد، بدون معروضش یعنی عاقل، اصلاً وجود ندارد و صورت معقولی که وجود ندارد، بالذات معقول نیست. بنابراین، نمیتوان گفت: صورت معقول صرفنظر از اغیار؛ یعنی، خواه خارج از آن، عاقلی باشد و خواه نباشد، بالذات معقول است. اشکال مقدمۀ دوم این است که متضایفان در وجود، متکافی نیستند. برهان نور و ظلمت هم مردود است، زیرا تمثیل نفس به چشم نابینا، قیاس مع الفارق است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ملاصدرا،اتحاد عاقل و معقول،اتحاد ماده و صورت،برهان تضایف،برهان نور و ظلمت،
عنوان انگلیسی
Defending the Critiques of Muhammad Taqi Misbah Yazdi on Mulla Sadra’s Two Proofs for the Theory of the :union: of the Intelligent and the Intelligible
چکیده انگلیسی مقاله
In an article, four critiques by Misbah of Mulla Sadra's argument of mutual correlation for proving the :union: of the intelligent and the intelligible, as well as one critique of his regarding the argument of light and darkness—which Mulla Sadra refers to within the context of the argument of mutual correlation without presenting it as an independent proof—have been critiqued. In the present article, which is written using an analytical-documentary method, an evaluation of these critiques reveals that none of them is valid. While Misbah’s statements exhibit some negligence, this can be easily clarified without undermining the essence of his critiques. Consequently, both premises of the argument of mutual correlation are found to be incorrect. The critique of the first premise posits that an intellectualized form, in the absence of an intelligent counterpart, is not inherently intellectualized. If the intellectualized form is considered an accident without its substratum (the intelligent), it cannot exist at all; therefore, an intellectualized form that does not exist cannot be deemed intellectualized. Thus, it cannot be asserted that the intellectualized form is inherently so, regardless of the existence of an intelligent counterpart. The critique of the second premise argues that the two mutually correlated entities are not coexistent. Furthermore, the argument of light and darkness is rejected, as the analogy of the soul to a blind eye is invalid.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ملاصدرا,اتحاد عاقل و معقول,اتحاد ماده و صورت,برهان تضایف,برهان نور و ظلمت
نویسندگان مقاله
علی ارشد ریاحی |
استاد، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشکدۀ الهیات و معارف اهل بیت (علیهم السلام)، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jitp.ut.ac.ir/article_99058_8554bcce14402965160b6e77e7738f17.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات