این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
فرهنگ در دانشگاه اسلامی، جلد ۱۴، شماره ۵۲، صفحات ۵۹-۸۹

عنوان فارسی تدوین شاخص‌ها و مؤلفه‌های مهندسی فرهنگی در دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی
چکیده فارسی مقاله هدف: تدوین شاخصها و مؤلفه‌های مهندسی فرهنگی در دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی شهر ایلام هدف اصلی پژوهش حاضر بود. روش: این تحقیق از نوع کاربردی و از نظر ماهیت، آمیخته اکتشافی(کیفی- کمّی) است. شیوۀ گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، نظر خبرگان با استفاده از روش دلفی بود و در بخش کمّی از پرسشنامۀ محقق‌ساخته استفاده شد. جامعۀ آماری تحقیق در بخش کیفی، شامل 20 نفر از خبرگان اعضای هیئت علمی و کارشناسان فرهنگی و در بخش کمّی، 400 نفر از اساتید و کارکنان دانشگاه ایلام بود. حجم نمونه این تحقیق، طبق جدول مورگان، تعداد200 نفر از اساتید و کارکنان دانشگاه ایلام است. نمونه‌گیری در بخش کیفی، به صورت هدفمند گلوله برفی و در بخش کمّی، به صورت تصادفی ساده انجام‌ شد. ابزار گردآوری داده‌ها در بخش کیفی، چک لیست روش دلفی و در بخش کمّی، پرسشنامه مبتنی بر خروجی دلفی بود و داده‌ها با استفاده از تحلیل عاملی تأییدی تجزیه و تحلیل شدند. یافته‌ها: الگوی مهندسی فرهنگی شامل 11 مؤلفۀ اصلی، شامل متغیّرهای اخلاق، عقلانیت، خلاقیت و نوآوری و حرفه‌ای‌گرایی، هویت، وحدت انسجام، سرمایۀ اجتماعی، نظم اجتماعی، استقلال ملی، استقلال فکری، خانواده، تعاملات بین فرهنگی و عدالت است که در مجموع، 64 شاخص را تشکیل‌ می‌دهد. نتیجه‌گیری: طبق نظر خبرگان، الگوی پژوهش از اعتبار لازم برخوردار است و می‌توان آن را به عنوان الگویی برای معرفی شاخصهای مهندسی فرهنگی به دانشگاهها و مراکز آموزش عالی معرفی کرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ،مهندسی فرهنگی،دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی،

عنوان انگلیسی Indicators and components of cultural engineering in universities and institutions of higher education
چکیده انگلیسی مقاله The current research was conducted with the aim of compiling indicators and components of cultural engineering in universities and institutions of higher education according to the horizon of 1420. The research was of applied type and nature, exploratory mix, and the method of data collection was in the qualitative part of the opinion of experts using the Delphi method, and in the quantitative part, a researcher-made questionnaire was used. The statistical population in the qualitative section includes 20 experts and faculty members and in the quantitative section 400 professors and staff members of Ilam University, and the sample size of this research is 200 professors and staff members of Ilam University according to Morgan's table. Sampling in the qualitative section was done in a purposeful snowball manner and in the quantitative section as a simple random sampling. The data collection tool in the qualitative section was the Delphi method checklist and in the quantitative section, the questionnaire was based on Delphi output. The data were analyzed using confirmatory factor analysis. The results of the research showed that the cultural engineering model includes 11 main components which made up a total of 64 indicators.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرهنگ,مهندسی فرهنگی,دانشگاه و مؤسسات آموزش عالی

نویسندگان مقاله علی یاسینی |
دکترای مدیریت آموزشی، دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی. دانشگاه ایلام

محمد تابان |
دکترای مدیریت منابع انسانی، دانشیار و عضو هیئت علمی گروه مدیریت، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام

حدیث پیرداده بیرانوند |
کارشناس ارشد مدیریت تحول. دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه ایلام.


نشانی اینترنتی https://ciu.nahad.ir/article_1321_dd9808727d0183f8f9e2d9182bea3b32.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات