مدیریت ارتباطات در رسانه های ورزشی، جلد ۴، شماره ۱۴، صفحات ۳۴-۴۳

عنوان فارسی تحلیل محتوای عکسهای روزنامه ایران ورزشی با تاکید بر متغیرهای اجتماعی در سال ۱۳۹۴
چکیده فارسی مقاله این پژوهش به بررسی تصاویر روزنامه ایران ورزشی با هدف تحلیل محتوای عکس های اجتماعی این نشریه پرداخت. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش توصیفی-تحلیلی و از نوع تحلیل محتوا بود. جامعه آماری پژوهش حاضر تمامی عکس های نشریه مورد نظر بود. نشریه ایران ورزشی در شش ماهه اول سال 94 مورد بررسی قرار گرفت، 72 نشریه بر اساس نمونه گیری تصادفی منظم به صورت دو هفته آماری انتخاب شدند و در مجموع تعداد 5459 مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحقیق نشان دهنده این موضوع بود که عکسهای سوژه های داخلی بیشتر از سوژه های خارجی بود، عکس های خندان بیش از عکس های غمگین و ناراحت بود. عکس های ورزشکاران بیشتر از مسئولین بود. عکس های مردان بیشتر از زنان بود. ورزشکاران با پوشش ورزشی بیشتر از پوشش غیرورزشی در عکسها دیده می شدند و این امر در مورد زنان شدت بیشتری داشت. عکسهای زنان با سوژه غیرورزشی بیشتر از عکسهای دارای سوژه ورزشی بود. در کل، نتایج نشان دهنده انتخاب عکسهای ورزشی در روزنامه ایران ورزشی با محتوای پیامهای اجتماعی و البته سوگیری جنسیتی به نفع مردان بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تحلیل محتوا، عکس ورزشی، روزنامه، متغیر اجتماعی،

عنوان انگلیسی Analysis of photographs content published in Iran Varzeshi Newspaper regarding to social variables in 2015
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to analyze the content of photographs published in Iran varzeshi newspaper regarding to social variables during the year of 2015. The method was analytic survey using content analysis method. The statistical population was all photographs published in the newspaper in second half of 2015(N-=5459). 72 newspapers were analyzed during six month by selecting newspapers in two statistical weeks. Results showed that photographs published with more men pictures than women, more athletes than authorities, more nonathletic females more than athlete women, more sport environment than no- sportive environment, more happy athletes than sad ones. In conclusion, the photographs published in Iran Varzeshi newspaper showed gender orientation in favor of men and also most photographs emphasized on Iranian happy athletes and sport statues and environments. Iran vaezeshi is a favorite newspaper among young Iranians and women are very important part of the society. Publishing more women photographs can attract the to buy newspaper.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله photograph, Sport, newspaper, social, variable

نویسندگان مقاله سارا کشکر |
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)

نرجس خاتون اویسی | narjes khatoon
عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات