این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
پرستاری کودکان، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۶۱-۷۳

عنوان فارسی مقایسه اثربخشی درمان شناختی‌رفتاری با بسته فراتشخیصی یکپارچه بر شایستگی اجتماعی کودکان اضطرابی
چکیده فارسی مقاله
مقدمه: یکی از مشکلات رایج کودکان با نشانه های اضطراب، کاهش شایستگی اجتماعی است. شایستگی اجتماعی توانایی مراقبت از خویش، کمک به دیگران و مراقبت از آن‌ها است. مداخلات متفاوتی جهت بهبود شایستگی اجتماعی کودکان بکار می رود. از جمله درمان شناختی رفتاری که هدف آن اصلاح باورهای ناکارآمد و بازسازی شناختی است و درمان فراتشخیصی یکپارچه که مؤلفه های زیربنایی آسیب را مورد هدف قرار می دهد. از اینرو هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی درمان شناختی‌رفتاری با بسته فراتشخیصی یکپارچه بر شایستگی اجتماعی کودکان اضطرابی است.
روش : روش پژوهش نیمه آزمایشی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه شاهد و پیگیری دو ماهه بود. جامعۀ آماری شامل تمامی دختران 10 تا 12 ساله مضطرب مراجعه کننده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر یزد در سال تحصیلی 1402 بودند. نمونه پژوهش 45 نفر از این افراد بود که به صورت هدفمند با کسب نمره در پرسشنامه اضطراب آشکار رینولدز و ریچموند (1997) انتخاب و بصورت تصادفی و با روش قرعه‌کشی توسط یک روانشناس متخصص در دو گروه آزمایش (درمان شناختی‌رفتاری و بسته فراتشخیصی یکپارچه) و یک گروه شاهد گمارش شدند (هر گروه 15 نفر) و مشارکت کنندگان با فرم اطلاعات جمعیت شناختی و پرسشنامه شایستگی اجتماعی فلنر (1990) مورد ارزیابی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل داده ها با روش تحلیل واریانس با اندازه‌گیری مکرر و آزمون بونفرونی با بسته آماریSPSS-25 استفاده شد. 
نتایج: نتایج تجزیه و تحلیل داده‌ها نشان داد که نمرات شایستگی اجتماعی در هر دو گروه آزمایش در مقایسه با گروه شاهد به طور معناداری افزایش یافته است (0/05>p). تأثیر هر دو گروه آزمایش تا مرحله پیگیری دارای ماندگاری اثر بود. همچنین بین میزان اثربخشی دو گروه آزمایش تفاوت معناداری وجود نداشت (0/05<p).
نتیجه‌گیری: هر دو  درمان شناختی رفتاری و بسته فراتشخیصی یکپارچه برای بهبود شایستگی اجتماعی کودکان اضطرابی مناسب است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله اضطراب، شایستگی اجتماعی، درمان شناختی‌رفتاری، بسته فراتشخیصی یکپارچه، کودکان

عنوان انگلیسی Comparison of the Effectiveness of Cognitive Behavioral Therapy with a Unified Transdiagnostic Package on the Social Competence of Anxious Children
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction: One of the common problems faced by children with anxiety symptoms is reduced social competence. Social competence includes the ability to take care of oneself, assist others, and provide support. Various interventions are employed to improve children's social competence, including Cognitive Behavioral Therapy (CBT), which aims to correct dysfunctional beliefs and cognitive restructuring, and the Unified Transdiagnostic Package, which targets the underlying components of dysfunction. Therefore, the aim of this study is to compare the effectiveness of CBT with the Unified Transdiagnostic Package in improving the social competence of anxious children.
Methods: This quasi-experimental study used a pre-test, and post-test design with a control group and a two-month follow-up. The statistical population included all anxious girls aged 10 to 12 years old who sought counseling at the educational centers in Yazd during the 2023 school year. The research sample comprised 45 participants who were purposefully selected based on their scores on the Reynolds and Richmond (1997) Revised Children's Manifest Anxiety Scale. They were randomly assigned through a lottery by a professional psychologist into two experimental groups (CBT and Unified Transdiagnostic Package) and a control group, with 15 participants in each group. The participants were assessed using a demographic information form and the Felner (1990) Social Competence Scale. Data were analyzed using repeated measures ANOVA and the Bonferroni test in SPSS-25.
Result: Data analysis showed that social competence scores significantly increased in both experimental groups compared to the control group (p<0.05). The effects of both experimental interventions persisted at the follow-up stage. Additionally, there was no significant difference in the effectiveness between the two experimental groups (p > 0.05).
Conclusions: Both Cognitive Behavioral Therapy and the Unified Transdiagnostic Package are effective in improving the social competence of anxious children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Social Competence, Cognitive Behavioral Therapy, Unified Transdiagnostic Package, Children

نویسندگان مقاله سیماالسادات سجادی | SimaAlsasat Sajadi
Phd student, Department of psychology, Naein Branch, Islamic Azad University, Naein, Iran
دانشجوی دکترا، گروه روان‌شناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران

فاطمه سادات طباطبایی نژاد | Fatemeh sadat Tabatabaeinejad
Assistant Professor, Department of psychology, Naein Branch, Islamic Azad university, Naein,
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین، ایران

الهام فروزنده | Elham Foroozandeh
Associate Professor, Department of psychology, Naein Branch, Islamic Azad university, Naein, Iran.
دانشیار، گروه روان‌شناسی، واحد نائین، دانشگاه آزاد اسلامی، نائین. ایران.

فهیمه دهقانی | Fahimeh Dehghani
Associate Professor , Faculty of Psychology and Educational Sciences, Yazd university, Yazd, Iran
دانشیار، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه یزد، یزد، ایران


نشانی اینترنتی http://jpen.ir/browse.php?a_code=A-10-817-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده تخصصی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات